Overplaatsing politiekorps/acadmie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
xlucavb
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Luca

Overplaatsing politiekorps/acadmie

Ongelezen bericht door xlucavb »

Hoi allemaal,
Ik zit met een dringende vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. Door een onhoudbare woonsituatie in Amsterdam ben ik genoodzaakt te verhuizen. Mijn verhuurder is de woning weer ingetrokken en lijdt aan paniekaanvallen, waardoor ze de hele dag schreeuwt. Deze situatie is onhoudbaar en heeft de verhuurder gedwongen ons huurcontract op te zeggen. Hierdoor heb ik samen met mijn partner en hond waar ik momenteel al jaren mee samen woon met spoed een woning in Eindhoven geaccepteerd en is de verhuizing definitief.
Dit brengt een groot probleem met zich mee: ik volg de politieopleiding in Amsterdam, maar de dagelijkse reistijd van Eindhoven naar Amsterdam is onrealistisch en onhoudbaar. Ik ben nog afhankelijk van het openbaar vervoer, waardoor op tijd komen een groot risico is.
Mijn droom is om de opleiding af te maken en als diender aan de slag te gaan. Ik zit nu in het tweede kwartaal en ben zeer gemotiveerd om door te gaan. Echter, vanuit veel hoeken krijg ik het gevoel dat ik word tegengewerkt met de boodschap dat als ik in Amsterdam heb gesolliciteerd, ik de opleiding daar ook moet afmaken. Dat is wat ik vandaag meerdere malen tegen mij is gezegd

Heeft iemand ervaring met een overplaatsing naar een andere academie en basisteam? Wat zijn de mogelijkheden of welke stappen kan ik het beste ondernemen? Alle tips zijn welkom!
:thanks:
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Re: Overplaatsing politiekorps/acadmie

Ongelezen bericht door Proost »

Precies hier heb je een regiedocent voor. Of een trajectbegeleider of hoe ze het ook in jouw eenheid noemen. Die zal er toch vast wel begrijp voor hebben en hier in mee willen denken? Hier mag je zeker hulp van verwachten. Bespreek het dus zsm.
jjk
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Dat: neem contact op met je leidinggevende.

Hou er wel rekening mee dat Amsterdam tekorten heeft en dat eenheid Amsterdam moeite heeft genoeg collega’s te vinden. Men zal zich niet snel flexibel opstellen om te voorkomen dat aspiranten al snel weer weggaan naar hun eigen woonregio.

Voor wat betreft de houdbaarheid…. In heb een collega die jarenlang vanuit de Achterhoek naar zijn werk in Amsterdam reed. En ja: in de volledige onregelmatigheid. Wil niet zeggen dat iedereen dat kan natuurlijk. Ten slotte: Eigen vervoer is voor een diender toch echt wel een must.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Inderdaad; voordat je de keuze maakt dat je echt wilt overstappen zou ik eerst inzetten op de aanschaf van een auto/motor..

Misschien ziet de toekomst er dan alweer een stuk zonniger uit. Ons openbaar vervoer is immers niet de beste van de wereld..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik ben praktijkbegeleider en heb een student die ook in een andere eenheid aan de slag wilde: trajectbegeleider zei nee. Het was ontslag nemen en opnieuw solliciteren of een andere oplossing zoeken.

Hoe naar en vervelend ook, ruilen van eenheid/academie zijn ze zeer terughoudend in.

Ik neem aan dat je al direct contact over je prive situatie hebt opgenomen met je trajectbegeleider over je prive situatie? Dit zijn dingen die je wel hoort te melden en dan kan er wellicht meegedacht worden.

Kleine aanvulling: niet alleen in de eenheid Amsterdam zijn tekorten, ik denk dat zo’n beetje elke eenheid en zelfs elk basisteam deze problematiek heeft. Ik heb ook legio voorbeelden van collega’s die van basisteam wilden switchen na het behalen van hun diploma: in principe nee. Vaak is de enige manier solliciteren op een functie elders.

Ik denk dat je in jouw geval beter kan kijken naar een vervoermiddel en echt zsm met je trajectbegeleider in contact treden. En mochten er zulke dingen spelen, probeer waar het kan vooraf je tb-er al in kennis te stellen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@Carolien ik denk dat de eenheden hier behoorlijk in kunnen verschillen.
In mijn eenheid, oost Brabant, is de afspraak gemaakt dat gelijk oversteken gewoon kan (dus als je een collega gevonden krijgt die met je wil ruilen is dat prima. Wel goedkeuring TC nodig. En als een ander BT plek heeft mag je (wederom goedkeuring TC) met een klik gesprek over naar een ander BT. Omdat de hele eenheid dit doet ontstaat er niet snel een verschil onderling. In het geval dat een BT hierdoor wel wat/nog lager in de bezetting komt krijgt die de eerst volgende ronde meer inkomende afgestudeerde studenten/nieuwe collegas toebedeeld.

Dus als TS naar de PA Eindhoven wil zal de eenheid Oost Brabant daar niet voor gaan liggen in ieder geval.
Weet trouwens dat ook ruilingen tussen eenheden wel vaker voorkomen. Ik heb al twee keer een ruiling vanuit ons met Amsterdam zien voorkomen.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Carolien »

Edit:
Ik blijf editen maar ik wil nog wat toelichting geven. Ze willen gewoon niet dat iedereen zomaar van de ene academie naar de andere hopt. Er moet echt gekeken worden naar iemands situatie en daarom zijn ze zeer terughoudend. Ook bestaat een leerteam uit 8 personen en dan trek je meteen alles scheef, TS zal in een ander leerteam geplaatst moeten worden maar dat is lastig. Bij bijzondere omstandigheden kan het een leerteam van 9 worden maar dat is niet gebruikelijk.

Wellicht hadden er ook andere opties mogelijk geweest voor een tijdelijke woonruimte dichterbij?

Het is niet meteen onmogelijk maar ook niet makkelijk. Mijn student kreeg in ieder geval nee te horen. Voor die student was de enige optie ontslag nemen en in de andere eenheid opnieuw solliciteren. Nu is de situatie van die student wel wat minder nijpend dan van TS.

Ja ruilen is wat anders, dan lijdt er niemand verlies. Ik ben zelf namelijk ook een ruiler ;-) Ik ken daar ook genoeg voorbeelden van en ook voorbeelden dat iemand weg kon zonder ruiling of sollicitatie maar dat is echt bij hoge uitzondering.

Dan zal TS iemand moeten zoeken uit die eenheid die wil ruilen. Maar sowieso is het eerste dat TS moet doen met de TB-er gaan praten. En wanneer het mogelijk was geweest had dit gesprek beter in een eerder stadium kunnen plaatsvinden, ik mag aannemen dat dit niet allemaal in 1 dag gebeurd is.

Ik zie vanuit mijn ervaring gewoon veel studenten die tijdens de opleiding ineens tegen vanalles aanlopen en willen overstappen naar een ander BT of eenheid.
Gesloten