Off Topic
Zelf heb ik, in de tijd dat ik nog met een bromfiets reed, en dat was nog ver voor 1991 (wijziging RVV) een discussie met een agent gehad over het feit of een bromfiets nu wel of geen rijwiel zou zijn?
Ik reed destijds met mijn bromfiets vanuit een zijweg een éénrichtingsweg in waar bord C2 met onderbord was geplaatst.
In de zijweg stond een onderbord waar op stond met "rijwielen toegestaan".
Op grond daarvan ging ik er vanuit dat ik wél de betreffende straat in mocht rijden.
Een agent die mij staande hield, gaf aan dat een bromfiets niet onder de rijwielen zou vallen en mocht ik kiezen: "Of om verder te gaan lopen of om te keren, en zo via een andere weg op mijn bestemming te kunnen komen."
Wel de discussie aangegaan, maar uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen.
Later thuis, en er ook met andere mensen over gesproken die het met mij eens waren, heb ik VVN een brief geschreven (internet hadden we nog niet) en daarin de kwestie voorgelegd.
Het antwoord wat ik daar op ontving had twee kanten:
1) Als er een verplichting was (destijds reed je nog op het verplichte fietspad.....) dan hoorde je wél bij de rijwielen.
2) Was er een verbod met een uitzondering, zoals nu bij bord C2, dan hoorde je ineens niet meer bij.
Heb die brief ook op het plaatselijk politiebureau laten zien, de aanwezig agenten wisten dit ook niet en vroegen of ze een kopie van mijn antwoord die ik van VVN had gekregen, mochten maken.
Ze vonden het sowieso al leuk dat ik de moeite had gedaan om die brief te schrijven en ook nog eens aan hen liet zien.
Ook nu ligt het 'een beetje moeilijk' omdat aan de ene kant voor de wet een snorfiets onder het begrip bromfietsen valt:
Wetstekst
RVV artikel 1:
snorfiets:
1. bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur, met uitzondering van de speed-pedelec, of
2. bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet;
Maar aan de andere kant, volgen ze (door voorgangers reeds aangehaald) de regels van de fietser.
In deze discussie ga ik met
@Skipperje en anderen mee, en ben ik van mening dat een snorfietser onder de fietsers valt.
Tot slot, werd mijn aandacht ook nog even getrokken naar lid 2 van de door mij aangehaalde definitie uit het RVV.
Als ik op de link klik, zie ik dat per 1 januari 2026 het volgende in de WVW staat:
Wetstekst
WVW
e. bromfiets:
a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;
b. motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, uitgerust met:
1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,
2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of
3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel
c. motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:
1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,
2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of
3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW;
d. een motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, waarvoor geen typegoedkeuring overeenkomstig in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen voorschriften vereist is;
In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;
ea. fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;