"Uitgezonderd fietsers" betekent inclusief snor- en bromfietsers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MocroBorsato
Infopolitie Gast

"Uitgezonderd fietsers" betekent inclusief snor- en bromfietsers

Ongelezen bericht door MocroBorsato »

Hi, ik vraag het toch even voor de duidelijkheid.

Bij de Waalkade in Nijmegen staat het volgende bord:
Afbeelding

Op Street View:
https://maps.app.goo.gl/xmgFMc1WbREh138e6

Hier staat dus als tekst "Uitgezonderd fietsers". Het is mij niet helemaal duidelijk omdat fietsers hier als tekst staat ipv het "fietser" symbool, maar is dit ook uitgezonderd voor snorfietsers en bromfietsers? Als in, is het woord "fietser" inclusief "bromfietser" en "snorfietser"?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: "Uitgezonderd fietsers" betekent inclusief snor- en bromfietsers

Ongelezen bericht door SWAT »

Het bord betekent "Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee". Het onderbord geeft aan dat fietsers = bestuurders van een fiets, zijn uitgesloten van dit verbod.
Dus bestuurders van snor- en bromfietsen mogen daar dus niet rijden.
Stay safe out there.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik heb een andere mening, in art 2b RVV 1990 staat:

Wetstekst

De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
Omdat hier niets anders is bepaald, mag een snorfietser hier dus ook rijden. Bromfietsers mogen het niet, daar geldt de uitzondering niet voor.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ImAlbatroaz
Nieuw lid
Nieuw lid
Agent
Roepnaam: Steven
Geslacht:

Ongelezen bericht door ImAlbatroaz »

Ik heb deze discussie een tijdje terug ook gevoerd met wat collega’s die veel met verkeer bezig zijn. De conclusie was toen dat als het symbool van de fiets gebruikt wordt het inclusief snorfietsers is en als het woord fietser gebruikt wordt, enkel en alleen de fietser bedoeld wordt.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Volgens mij is art 67 RVV het daar niet mee eens.

Wetstekst

Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden: Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
Al dan niet in combinatie met symbolen, leg ik in dit geval uit dat men niet heeft gekozen voor het symbool, maar voor de tekst. Die is fietsers en dat is een woord dat letterlijk in art 2b staat. Maar ik blijf open staan voor onderbouwde meningen dat snorfietsers hier niet in mogen. Dus waarop was die conclusie gebaseerd van de collega's die veel met verkeer bezig zijn?

Piet
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik zie ook geen verschil in juridische betekenis tussen het woord en het symbool. Ook in het BABW wordt daarin geen onderscheid gemaakt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
ImAlbatroaz
Nieuw lid
Nieuw lid
Agent
Geslacht:

Skipperje schreef: 24 dec 2025, 09:00 Al dan niet in combinatie met symbolen, leg ik in dit geval uit dat men niet heeft gekozen voor het symbool, maar voor de tekst. Die is fietsers en dat is een woord dat letterlijk in art 2b staat. Maar ik blijf open staan voor onderbouwde meningen dat snorfietsers hier niet in mogen. Dus waarop was die conclusie gebaseerd van de collega's die veel met verkeer bezig zijn?

Piet
Ik kan mij de precieze redenering achter de conclusie niet meer herinneren dus daar ga ik nog even achteraan.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Van belang is ook wat in het betreffende verkeersbesluit staat. Wat beoogt de wegbeheerder met de geslotenverklaring. Op basis daarvan kan worden geoordeeld of het onderbord wel of niet correct is gebruikt.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

"Het betreffend verkersbesluit" is zeker van belang maar daar heeft die bestuurder van die (snor)fiets op het moment van passeren van dat bord weinig aan.

Dus eens @SWAT, ik weet niet of dat boven water te krijgen is maar vooraslsnog ben ik het eens met Piet, anders wordt het er niet duidelijker op.

Ben ook benieuwd naar de redenatie van @ImAlbatroaz
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
jjk
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Ik denk dat die redenering slaat op het verschil tussen de g11 en de g13. In deze casus niet van toepassing lijkt mij.
ImAlbatroaz
Nieuw lid
Nieuw lid
Agent
Geslacht:

ImAlbatroaz schreef: 24 dec 2025, 16:16
Ik kan mij de precieze redenering achter de conclusie niet meer herinneren dus daar ga ik nog even achteraan.
Zoals beloofd: Het balletje nog eens opgegooid. Dat leverde een levendige discussie op. Collega’s gaven aan dat het woord fietser heel specifiek was en daardoor niet vergeleken kon worden met het symbool voor de fietser. Wettelijk gezien konden ze daar niks zinnigs over zeggen.

Betekend dus wel dat er waarschijnlijk meer collega’s zijn die verschillend denken in deze casus en dus ook verschillend handelen.

Rest mij om te zeggen dat ik mij bij deze aansluit bij de verschillende collega’s die hierboven de wetteksten citeerden.
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Off Topic
Zelf heb ik, in de tijd dat ik nog met een bromfiets reed, en dat was nog ver voor 1991 (wijziging RVV) een discussie met een agent gehad over het feit of een bromfiets nu wel of geen rijwiel zou zijn?
Ik reed destijds met mijn bromfiets vanuit een zijweg een éénrichtingsweg in waar bord C2 met onderbord was geplaatst.
In de zijweg stond een onderbord waar op stond met "rijwielen toegestaan".

Op grond daarvan ging ik er vanuit dat ik wél de betreffende straat in mocht rijden.
Een agent die mij staande hield, gaf aan dat een bromfiets niet onder de rijwielen zou vallen en mocht ik kiezen: "Of om verder te gaan lopen of om te keren, en zo via een andere weg op mijn bestemming te kunnen komen."
Wel de discussie aangegaan, maar uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen.

Later thuis, en er ook met andere mensen over gesproken die het met mij eens waren, heb ik VVN een brief geschreven (internet hadden we nog niet) en daarin de kwestie voorgelegd.
Het antwoord wat ik daar op ontving had twee kanten:

1) Als er een verplichting was (destijds reed je nog op het verplichte fietspad.....) dan hoorde je wél bij de rijwielen.
2) Was er een verbod met een uitzondering, zoals nu bij bord C2, dan hoorde je ineens niet meer bij.

Heb die brief ook op het plaatselijk politiebureau laten zien, de aanwezig agenten wisten dit ook niet en vroegen of ze een kopie van mijn antwoord die ik van VVN had gekregen, mochten maken.
Ze vonden het sowieso al leuk dat ik de moeite had gedaan om die brief te schrijven en ook nog eens aan hen liet zien.
Ook nu ligt het 'een beetje moeilijk' omdat aan de ene kant voor de wet een snorfiets onder het begrip bromfietsen valt:

Wetstekst

RVV artikel 1:

snorfiets:

1. bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur, met uitzondering van de speed-pedelec, of

2. bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet;
Maar aan de andere kant, volgen ze (door voorgangers reeds aangehaald) de regels van de fietser.

In deze discussie ga ik met @Skipperje en anderen mee, en ben ik van mening dat een snorfietser onder de fietsers valt.

Tot slot, werd mijn aandacht ook nog even getrokken naar lid 2 van de door mij aangehaalde definitie uit het RVV.
Als ik op de link klik, zie ik dat per 1 januari 2026 het volgende in de WVW staat:

Wetstekst

WVW
e. bromfiets:

a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;

b. motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, uitgerust met:

1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel

c. motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:

1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW;

d. een motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, waarvoor geen typegoedkeuring overeenkomstig in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen voorschriften vereist is;

In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;

ea. fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Bromfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet zijn de bijzondere bromfietsen, zoals de segway en stint. Dit zijn ook snorfietsen, maar met andere regelgeving.

Piet
MocroBorsato
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MocroBorsato »

Veel dank voor de hulp, zo te zien was ik niet de enige die het verwarrend vond!
Gesloten