Laden/lossen invalideplek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Myr
Infopolitie Gast

Laden/lossen invalideplek

Ongelezen bericht door Myr »

Goedenavond allen ik heb een vraag.

Ik werk in de bezorging van boodschappen en soms staat de straat helemaal vol inclusief de parkeervakken behalve de invalide plaats.
Mag ik als boodschappen bezorger op die invalidenplaats gaan staan om te lossen? Zo ja wat is de maximale tijd dat ik daar mag staan? Want ik krijg van de ene kanten te horen nee dat mag niet en van de andere kant ja dat mag wel.

Kunnen jullie mij hiermee helpen met een duidelijk antwoord?

Vriendelijke groet Myr.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Laden/lossen invalideplek

Ongelezen bericht door maestro »

Je mag daar niet parkeren, maar laden en lossen/passagiers in en uit laten stappen is geen parkeren, dus het mag. Maar het moet dan wel onmiddelijk gebeuren. In de regel wordt voor laden en lossen een norm van 10 minuten gehateerd waarin men los en laadacrtiviteiten moet zien voordat er een sanctie volgt. Daarnaast is er een eis dat het moet gaan om zaken waar je niet makkelijk even mee loopt. Bezorg je een pak melk dan mag je daar dus niet staan: het valt niet onder laden en lossen omdat je daarmee prima een afstand kunt lopen. Bezorg je een doos van 15 kilo dan zal het wel al snel laden en lossen zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Voor bezorgdiensten (boodschappen en anders), lees even dit (uitgebreide) bericht in het gastendeel waarin alles uitgebreid wordt uitgelegd. Het heeft hier al vaak over gegaan. Wat @maestro zegt5 is inderdaad (voor een deel) correct maar niet volledig. Je hebt in steden te maken met scanauto's (en die gaan gewoon door met bekeuren) om zomaar eens een idioot voorbeeld te noemen.

Lees dus even: https://www.forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=42185

Hierin wordt ook het zogenoemde wasgoed-arrest aangehaald waarin staat dat het pakket inderdaad minimaal een bepaalde omvang en bepaald gewicht (12 kg) moet hebben.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Myr
Infopolitie Gast

Hallo Maestro.

Ik was dus gisteren aan het laden en lossen op een invalide plaats en ik had 61 kilo aan boodschappen, er komt een meneer aan die op die plek wilt gaan staan omdat hij er tegenover woont terwijl hij niet gehandicapt is, ik had al mijn spullen al uitgeladen en was eigenlijk al onderweg naar de voordeur van de klant, meneer zei dat ik daar niet mocht staan ik zei vriendelijk tegen hem dat de handhaving mij al meerdere keren heeft gezegd dat ik op invalide plaatsen mag laden en lossen waarop hij zei: moet ik mijn eten koud laten worden? Waarop ik zei nee dat hoeft niet als je 2 minuten wacht ben ik weer weg, ik was al bijna niet meer aan het luisteren en zei dat ik geen zin had om met hem in discussie te gaan, waarop hij verder in discussie wou gaan en ik weglopend tegen hem zei: Bel de politie maar!

Heeft die man dus zijn auto achter mijn werk bus geparkeerd zodat ik na het laden en lossen niet weg kon rijden er kwam toevallig (snelweg)politie aan en die heb ik daarop aangesproken, maar de politie zei dus: Nee je mag hier niet laden en lossen want je hebt geen ontzegging dus je moet de volgende keer gewoon een parkeerplek zoeken... ik hem verteld te hebben dat de handhaving mij wel laat laden en lossen op een invalide plek (zelf ook naar toe gelopen ooit eens om te vragen of het mocht en die zeiden ja) als antwoord: Maakt niet uit wat iemand tegen je zegt al kan je pas over 100 meter parkeren dan moet dat gewoon. Ik krijg dus van 2 dienders verschillende antwoorden en dat verward mij.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Myr schreef: er komt een meneer aan die op die plek wilt gaan staan omdat hij er tegenover woont terwijl hij niet gehandicapt is
Dit kun je niet weten. Je mag op zo'n plek alleen staan met een GPK (invalidenkaart) en jij, ik, een BOA, de gemeente, niemand is arts behalve degene die die meneer gekeurd heeft en hem dus die kaart heeft toegekend en heeft gezegd dat hij voldoet aan de regels.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Myr
Infopolitie Gast

Tuurlijk kun je dat niet weten maar meneer kan dat ook gewoon aangeven ipv zeggen: Moet ik mijn eten koud laten worden? Wat is dat voor argument om op de invalide plaats te parkeren? Buiten dat heeft de agent gelijk of niet? Moet ik ontzegging hebben om daar te mogen laden en lossen?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het is hierboven al meerdere keren aangegeven. Nee, je hebt geen ontheffing nodig als je aan de eerder genoemde voorwaarden voldoet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Myr
Infopolitie Gast

Oké bedankt voor alle antwoorden, dus ik kan er van uit gaan dat ik gisteren de wet niet heb overtreden en ik daar gewoon mag lossen, dat geeft mij gerust gevoel.

De politie agent daar in tegen heeft mij niet beboet hoor hij moest zelfs met spoed naar iets anders. Hoe kan ik dit het beste over brengen naar een agent die (wat jullie nu allemaal gedeeld hebben met mij) niet mee instemt? Is het dan verstandig om het wasgoed-arrest te benoemen of gewoon mee in gaan met de agent en de boete later online aanvechten? Sorry voor alle vragen hoor, het was misschien handig als ik dit wist gisteren tijdens het gesprek met de politie agent.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Het is nooit handig om op straat te gaan bekvechten met een agent, met wie dan ook overigens.

Je kunt ook relaxt aangeven de volgende keer dat je een en ander hebt uitgezocht en dat is gebleken dat laden en lossen is toegestaan op een parkeergelegenheid. Wat is dan EXACT een parkeergelegenheid, dat is een van de borden uit de serie, E4 t/m E8, E10, E12 en E13 (uit mijn hoofd) maar simpel uitgelegd, de blauwe borden met de witte P en alle varianten daarop. Dat betekent per definitie "parkeergelegenheid" en zolang je aan het laden/lossen bent mag dat op zo'n plek. Maar zoals al aangegeven, dat laden lossen is erg strikt. Geen babbeltje, de baas even bellen want colli ontbreekt, jeetje, 300 simpele redenen die voor elke burger heel normaal zijn zijn dus geen onderdeel van dat laden/lossen en dus wél parkeren en vergis je niet, boetes op die plekken zijn duur. Op een invalidenplaats op kenteken... € 509,- Kun je leuk van uit eten... met je schoonfamilie ook erbij zeg.maar...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Myr
Infopolitie Gast

Harstikke bedankt voor het antwoord, ik ga me nog even inlezen over de borden die je net benoemd hebt. Iedereen een fijn weekend gewenst.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Opmerking van moderator Frans

Succes!.
Frans
Beheerder