Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 17115
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Contact:

Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Frans »

Ik kreeg via mail een vraag over een oud onderwerp voorgelegd waarin ikzelf een stelling had gedeponeerd. De vraag was... kort maar desalnietemin duidelijk.

Het ging in deze om dit bericht:
Frans schreef: Laden/lossen is heel simpel: deur open, spul eruit/erin, deur dicht. AL het andere is parkeren en dat mag dus niet op een laad/losplaats. DIT moet je zeer strikt nemen en ja, er zijn inderdaad heel erg veel mensen in overtreding, maar euhm, dit is OOK standaard kost voor een theorie-examen bij elk rijbewijs. Niemand kan me dus wijsmaken dat ie er nog nooit van heeft gehoord. ;)
De mail die ik kreeg van de dame in kwestie:
Beste Frans,

Maar er zijn toch uitspraken waarin de rechter bepaalt heeft dat laden en lossen niet alleen inhoud .....
Zie hier onder jouw reactie op een vraag en wat ik daar over gevonden heb
En een screenshot naar een artikel wat ik even heb moeten zoeken... maar jawel, gevonden.
De Zaak

Wel of geen parkeerboete bij laden en lossen?


12 juni 2018 in AUTO

Zo weet je of jouw boete onterecht is

Veel mensen halen hun schouders op als zij weer eens een boete wegens verkeerd parkeren aantreffen. Zij berusten in hun lot, maar dat is niet altijd terecht. Soms kan zo'n boete ongedaan worden gemaakt.

Wel of geen parkeerboete bij laden en lossen?

Hieronder een onderstaand voorbeeld om te illustreren wanneer een boete onterrecht is:

'Even op stoep geparkeerd'
Jan de Jong kreeg een parkeerboete (ofwel: aanslag parkeerbelasting) opgelegd omdat hij zijn auto verkeerd, half op de stoep had geparkeerd, zonder daarvoor te betalen.

De Jong was het daar absoluut niet mee eens, en liet dat de parkeerwachters van de gemeente Amsterdam ook omstandig weten. Hij had zijn auto, met knipperlichten aan, even op de stoep geparkeerd omdat hij een bed uit de auto had gelost, en dat samen met zijn medepassagier even naar boven, naar zijn woonverdieping, had gebracht.

Daardoor was er even niemand aanwezig bij de auto, en net in die paar minuten sloegen de parkeerwachters toe. Zij verklaarden dat zij geen los- of laadactiviteiten rondom de auto hadden waargenomen en niemand in de buurt van de auto hadden gezien.

Schriftelijk in verweer
De Jong liet het er niet bij zitten. Met een schriftelijke verklaring van zijn medepassagier over het laden en lossen van het bed, verweerde hij zich voor rechtbank Amsterdam. Dát ging mis, maar bij Hof Amsterdam had hij wél succes!

Het Hof besliste dat er geen sprake was van parkeren in de zin van de wet.

Parkeren volgens de wet
Parkeren is volgens de wet: 'Het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen, op binnen de gemeente gelegen voor het openbaar verkeer openstaande terreinen of weggedeelten waarop dit doen of laten niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden.'

Laden en lossen volgens de wet
Onder laden en lossen verstaat de wet: 'Het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.'

En, zo besliste Hof Amsterdam, dat laden en lossen omvat niet slechts het in of uit de auto brengen, maar ook het ter plaatse halen of brengen van de goederen. De auto stond niet geparkeerd in de zin van de Gemeentewet: het Hof vernietigde de aanslag parkeerbelasting.

Tip
Deze uitspraak biedt perspectief op het besparen van parkeerbelasting. Als je er maar voor zorgt dat je een bed in of op uw auto vervoert, en een medepassagier bereid vindt om te verklaren dat je dat bed naar binnen aan het sjouwen was.
Bron

Nu heb ik in mijn leven al veel kolder gehoord, tegenwoordig ben ik op een leeftijd dat ik het laat gaan. Ik probeer het niet eens meer te ontkrachten. Echter, dit artikel staat zo vol onzin dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen, erger nog, IK krijg een mail dat MIJN uitspraken over laden/lossen niet kloppen want... het bewijs is er.

Maar goed. De juiste uitleg:

Parkeerbelasting valt onder de belastingwetgeving, je betaald belasting omdat je gebruik maakt van een parkeervak. Je moet die belasting betalen op eerste aangifte oftewel voordat het parkeren aanvangt. Je mag (jurisprudentie) je auto in een daartoe aangewezen parkeervak zetten, in 1 rechte lijn naar de dichtsbijzijnde betaald parkeermeter lopen en de verschuldigde parkeerbelasting voldoen op wijze bij wet voorzien. Vroeger moest je een kaartje kopen, tegenwoordig kun je op andere wijzen betalen.

Parkeren op een trottoir is een mulderfeit en heeft NIETS met parkeerbelasting te maken maar met het RVV 1990, hfdstuk 2 paragraaf 1 art 10, lid 1 (plaats op de weg)

Wetstekst

Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Wat is parkeren:

Uit de definities, zelfde RVV 1990 art 1

Wetstekst

parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
Kortom, wat men ook zou lossen, het principe blijft hetzelfde. Ja, als men naast de ingang van de winkel staat mag het de winkel in... logisch maar daar blijft het ook wel bij. Niet op een trottoir maar op een laad/loshaven.

Voor de volledigheid, er is een uitspraak geweest van de Advocaat-Generaal over het wasgoed-arrest. Ik plaats het niet helemaal want het is lang. Het gaat erom dat de goederen die men "lost" ook nog enige omvang en gewicht moeten hebben. Ik DACHT 16 kg, het blijkt 12 kg te zijn maar is niet eens relevant voor de discussie.
Bij arrest van 12 mei 1999 heeft de Hoge Raad overwogen: ‘Onder het onmiddellijk laden en lossen (…) dient te worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.’ In casu heeft het Hof in r.o. 4.4 overwogen: ‘het Hof acht aannemelijk dat hij slechts zeer kortstondig in de wasserette is geweest om de zak met wasgoed af te geven en dat de zak met wasgoed een gewicht had van ongeveer 12 kg.’ Daarmee staat volgens de A-G dus vast dat hier sprake was van ‘lossen’.

Het Hof heeft in r.o. 2.2 vastgesteld: ‘Belanghebbende heeft zijn auto stilgezet op een parkeerplaats voor genoemde wasserette.’ Dicht daarbij dus. Ook staat vast dat belanghebbende slechts ‘zeer kortstondig’ in de wasserette is geweest, dus niet langer dan nodig was om zijn wasgoed daar af te geven, oftewel niet langer dan voor het lossen nodig was.

Nu een en ander in cassatie niet is bestreden meent de A-G vaststaat dat belanghebbende bij het lossen met de nodige voortvarendheid te werk is gegaan.

Dan resteert de vraag of de zak met wasgoed met een gewicht van 12 kg voldoende is om vervoer per auto te rechtvaardigen. Valt die zak onder ‘goederen [die] bezwaarlijk anders dan per voertuig kunnen worden afgevoerd’? Is de zak in dat kader te zien als ‘van enige omvang of enig gewicht’? Het zou gaan om een waszak ter grootte van ongeveer 60 cm. bij 60 cm. die belanghebbende zelf kon dragen
Volledige uitspraak hier


Samengevat: het laden/lossen en in/uitstappen is direct en moet nog steeds zeer strikt worden genomen. Sites zoals hierboven worden genoemd helpen niet mee aan verspreiding van juiste informatie. Dat er, in voorkomende gevallen, uitzonderingen kunnen en zullen zijn waarbij de rechtbank of het hof die uitzondering of afweging maakt, ongetwijfeld... maar dat zal nooit een regel zijn.

Aan mensen die websites zoals dezaak(punt)nl beheren de tip: mensen voorlichten is een goed ding, zelfs als het een mening is die indruist tegen wat wij voorstaan. Vrijheid van Meningsuiting is een groot goed in Nederland en ik, en ik denk dat ik voor het hele team kan spreken, zijn DAAR groot voorstander van. Maar licht mensen dan wel goed en met de juiste informatie voor aub.

Aanvullingen, opmerkingen, zoals altijd van harte welkom.

Bericht bewust geplaatst in het gastendeel.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 668
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Jan »

Het eerste voorbeeld (dat met die bank afleveren op een bovenverdieping) , vind ik -persoonlijk- gewoon laden en lossen, ook al ben je daar wat minuutjes mee kwijt.... Ik vind de uitspraak van het hof volkomen terecht...
Dan dat wasgoedarrest : het is logisch dat het om goederen moet gaan van "enig gewicht of omgang", want het is niet de bedoeling dat mensen op de stoep gaan staan om een maaltijd te gaan "laden" bij de plaatselijke pizzeria. Ik heb ook mijn persoonlijke bedenkingen of een zak wasgoed van 12 kg daar wel onder valt. Ik zou 3 van die zakken kunnen dragen, maar dat is dus misschien weer niet zo vanzelfsprekend als je een oud vrouwtje bent.

Kortom, het is gewoon niet zo zwart-wit, daartussen heb je dus vele tinten grijs gebied, en meningen verschillen....
Maar ik ben het verder helemaal eens met Frans dat het onmiddelijk laden en lossen zeer strikt moet worden genomen door de politie, Als je het dan eens pertinent oneens bent met een bekeuring die je krijgt, zijn er gelukkig altijd nog rechters die daar verder over kunnen piekeren en een uitspraak kunnen doen over de redelijkheid van die boete in die specifieke situatie...
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 17115
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Frans »

Het "wasgoedarrest" is een bijzondere Jan, de AG heeft uiteindelijk het laden/lossen toegekend maar is inhoudelijk verder niet meer aan verdere behandeling toegekomen omdat er volgens verbalisant nog meerdere omstandigheden waren die terzake doende waren. Het ging volgens verbalisant dus niet alleen om de zak met was van alleen 12 (of 9 of 16 kg).

Verder heb ik me achterover gezocht naar een uitspraak waar het hof of de rechtbank laden/lossen heeft toegestaan bij het brengen van een bankstel naar de xx-ste verdieping, niet gevonden. Iemand een link voor me?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1215
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht: Man
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Vent »

Het artikel in dezaak.nl lijkt overeen te komen met deze zaak: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 010:BO4752
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 17115
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Frans »

Top, dank je wel @Vent ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door roadtrain »

Leuk item: Hoe gaan jullie om met pakketbezorging(postnl,dpd enz) die links, rechts, midden op de weg/trottoir/laad/loshavens vrachtauto zonder betaling overal hun auto neerkwakken voor pakketjes vanaf 0,01kg...........??
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14752
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Pakketbezorgers zijn binnen 35 sec weer verdwenen. Als er 1 beroepsgroep is die nergens een seconde te lang blijft hangen, dan is ’t die club wel. Ik leg ze geen strobreed in de weg.

Ze voldoen ook aan een toenemende vraag van de maatschappij zelf, dan moet je ’t ook faciliteren..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4854
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Pim »

Eensch.

En door 'particulieren' die laad- en losplaatsen als parkeerplaats gebruiken wordt het probleem alleen maar groter.

Daarom gaat mijn focus vooral naar personenauto's op laad- en losplaatsen en boeien bestel- vrachtwagens die er buiten staan me veel minder. Die gaan heus niet voor de lol, voor een broodje ofzo, de stad in met zo'n voertuig.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1215
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht: Man
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Vent »

Dat was precies wat in Amsterdam iedereen doet of deed. In plaats van laden/lossen vanuit een parkeerplek, gewoon op de stoep staan of dubbel parkeren. De scanauto laten je dan met rust, en hoef je alleen nog maar in discussie met mogelijk menselijkere ambtenaren. (zie

Scanauto's gaan ook controleren op foutparkeren

De truc als je de auto éven kwijt moet en niet wil betalen: gewoon op de stoep parkeren, dan kan parkeerbeheer niet optreden. Daar komt nu een eind...
). Ik lees dat het veranderd wordt of is ? Overigens heb ik de indruk dat iedereen die bedrijfsmatig rijdt inmiddels een of andere ontheffing heeft. Mooi voor het lokale bedrijfsleven natuurlijk, maar ik hoop dat wel op coulance als ik dan noodgedwongen de vrije trambaan opzoek.

Dezelfde dilemma's heb ik jaren gehad met het vervoer van mijn blinde en weinig mobiele vader. In en uitstappen op een comfortabele gehandicapteparkeerplaats is natuurlijk toegstaan, maar volgens de regels moet ik hem eigenlijk daar op de stoep aan zijn lot overlaten om op zoek te gaan naar een parkeerplekje. Het is gelukkig altijd goed gegaan. Inmiddels laat ik liever de WMO taxis (met ontheffingen) komen. Kost wat meer tijd, kost hoop belastingcenten, maar geen kans op boetes.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1071
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht: Man
Leeftijd: 38
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Mitch »

roadtrain schreef: 26 okt 2019, 11:51 Leuk item: Hoe gaan jullie om met pakketbezorging(postnl,dpd enz) die links, rechts, midden op de weg/trottoir/laad/loshavens vrachtauto zonder betaling overal hun auto neerkwakken voor pakketjes vanaf 0,01kg...........??
Pakketbezorgers/postbodes en geldwagens (en nog wat beroepswagens) hebben over het algemeen vrijstellingen voor bepaalde bepalingen.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 17115
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Frans »

Grote bedrijven gaan tegenwoordig de steden in met (steeds kleinere) voertuigen, bestelbusjes vaak 2 i.p.v. 1 "bakwagen" en bedrijven als de Mc D bevoorraden hun zaken steeds vaker 's nachts. Steeds meer mensen, bedrijven en zaken denken mee om een stad begaanbaar en leefbaar te houden, de opmerkingen van zijlvaart en Pim sluiten daar naadloos op aan.en daar is ook absoluut niks mis mee, postNL, DPD en DHL hebben gemeentelijke/landelijke ontheffingrn dus dan gelden sowieso andere regels maar dat allemaal terzijde, zij denken nog MEE om de leefbaarheid in stand te houden.

En daar ging het in de casus om. Wanneer is iets nu EXACT laden/lossen volgens de wet, hoe kun je met deze "kennis" misbruik maken van het systeem om het betalen van parkeerbelasting te "omzeilen" en hoe misbruik ik daar "het systeem" voor.

Dan moet ik terug naar de basis, de wet en die is helder. Als postNL geen ontheffing zou hebben zouden ze geen pakjes van minder dan 12 kg of minder dan 1m3 kunnen lossen (maar die landelijke ontheffing hebben ze wel). De chauffeurs weten ook hoe daarmee om te gaan en de tijd die ze zelf krijgen voor een adres geeft ze ook geen 15 minuten om ergens stil te staan (al zou ik me dat bij een winkelcentrum met 20 pakjes wel voor kunnen stellen).

Ik ben het eens met de voorgangers voor wat betreft de praktijk, tegelijkertijd is er een wezenlijk verschil tussen postNL en Pietje Puk die de boel probeert te flessen met een wazig verhaal over een bed terwijl ie te lang geparkeerd staat op een trottoir/laad-loshaven of fiscale plek zonder te betalen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9476
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht: Man
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Skipperje »

Frans schreef: 26 okt 2019, 20:44 terwijl ie te lang geparkeerd staat op een trottoir/laad-loshaven of fiscale plek zonder te betalen.
Ik zou het trottoir niet gelijkstellen met de andere twee. Op een trottoir mag je nooit laden/lossen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1215
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht: Man
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Vent »

Als verkeersdeelnemer vind ik het verschil tussen een hovenier Pietje Puk BV (met goedkope ontheffing, of sowieso een busje) en Pietje Puk de doe het zelver niet zo heel groot.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2154
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht: Man
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Dusty »

roadtrain schreef: 26 okt 2019, 11:51 Leuk item: Hoe gaan jullie om met pakketbezorging(postnl,dpd enz) die links, rechts, midden op de weg/trottoir/laad/loshavens vrachtauto zonder betaling overal hun auto neerkwakken voor pakketjes vanaf 0,01kg...........??
Ik snap jouw vraag helemaal....... 8)
Ze parkeren hun bestelbusje op de meest onmogelijke plekken, zélfs als er voldoende parkeermogelijkheden aan de zijkant (lees parkeervakken of wat meer/beter naar rechts....) zijn!! :evil: :evil:
Dan zie je ze eerst op het opgegeven adres aanbellen, wachten een tijdje, gaan dan het maar eens bij één van de buren proberen en moeten daarna nog een kaartje invullen en die door de brievenbus van de oorspronkelijke ontvanger doen.
Al die tijd kan het overige verkeer er gewoonweg niet langs, terwijl dit simpelweg voorkomen had kunnen worden door net even wat netter te parkeren.

Aan de ene kant snap ik ze wel; ze moeten immers op zoveel mogelijk adressen hun pakket kwijt en hebben 'geen zin' om wat verder te lopen.
Aan de andere kant zouden ze, in mijn ogen....., in veel gevallen best wel een beetje rekening kúnnen houden met het andere verkeer door de beschikbare parkeerruimte beter te benutten, waardoor ze (mogelijk) een aantal extra meters moeten lopen....... 8)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 17115
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Laden/lossen "de zaak(punt)nl"

Ongelezen bericht door Frans »

Skipperje schreef: 27 okt 2019, 09:09
Frans schreef: 26 okt 2019, 20:44 terwijl ie te lang geparkeerd staat op een trottoir/laad-loshaven of fiscale plek zonder te betalen.
Ik zou het trottoir niet gelijkstellen met de andere twee. Op een trottoir mag je nooit laden/lossen.
Eens Piet, ikwilde een samenvatting maken van het te lang geparkeerd staan, niet de plaats maar je hebt volkomen gelijk in deze.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten