Ervaringen met de klassieke leren Sam Browne koppelriem

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dennis 010
Infopolitie Gast

Ervaringen met de klassieke leren Sam Browne koppelriem

Ongelezen bericht door Dennis 010 »

Ik ben benieuwd of er onder jullie collega’s zijn die ervaring hebben met het dragen van de klassieke leren Sam Browne duty belt (bekend van de Amerikaanse politie). Zelf draag ik deze riem inmiddels dagelijks in mijn functie als senior milieu-inspecteur en buitengewoon opsporingsambtenaar (domein II) bij een waterschap.

Mijn passie voor deze riem begon ruim 25 jaar geleden, toen ik in de Verenigde Staten als park ranger en later als Community Service Officer mocht werken. Daar werd de zware leren Sam Browne met dubbele gesp (57 mm breed) nog veelvuldig gedragen door politie en rangers, waaronder ikzelf. Sindsdien heeft dit model me nooit meer losgelaten.

Voor mij heeft de Sam Browne nog steeds duidelijke voordelen: hij biedt stevigheid en draagcomfort, voldoende ruimte voor alle noodzakelijke pouches en uitrusting, én hij draagt sterk bij aan een professionele uitstraling en command presence (gezag en professionaliteit uitstralen). Hoewel ik geen geweldsmiddelen draag, ervaar ik dat deze riem juist daardoor een enorme meerwaarde heeft – praktisch, maar ook in mijn zelfvertrouwen, autoriteit en herkenbaarheid. Ik beschouw de Sam Browne intussen als mijn persoonlijke handelsmerk.

Ik ben benieuwd: zijn er collega’s die deze riem (nog) gebruiken of gebruikt hebben? En hoe kijken jullie aan tegen de klassieke leren uitvoering versus de tegenwoordig veelgebruikte nylon varianten?
Afbeelding
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Ervaringen met de klassieke leren Sam Browne koppelriem

Ongelezen bericht door Frans »

Je krijgt er op latere leeftijd ook last van (als BOA wellicht minder) met al het ijzerwerk wat eraan hangt door versleten L2, L3, L4, de bekende ouwe mannenrug.... dus ja, erg bekend met de riem, heb ze ook versleten, heerlijk om te dragen maar je rug verslijt als de... nou ja.

Overigens, als je het moet gaan halen met een stoere uitstraling van je riem voor zelfvertrouwen, autoriteit etc. dan sla je denk ik wel de plank mis. In een slobberjas met een klein speldje boa zou je hetzelfde werk ook moeten kunnen doen.... Mijn mening.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik heb zo'n riem ook jaren gehad, beviel toen zeker goed, maar ben blij dat we ooit zijn overgestapt op nylon/kunststof.
Heeft vooral met het gewicht te maken; hoe meer gewicht (en rotzooi) aan de koppel, hoe beroerder oa het autorijden is.
Vandaar dat de trend nu is om meer op en aan het vest te hangen, dat blijkt comfortabeler (en gezonder) te zijn.

Maar goed; leuk voor de nostalgie, dat zeker..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Dennis 010
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dennis 010 »

Bedankt voor jullie reacties en eerlijke meningen. Rugbelasting herken ik zeker – daarom heb ik bewust gekozen voor een brede leren Sam Browne (57 mm breed). In mijn ervaring verdeelt deze riem het gewicht beter en blijft hij met stevige beltkeepers stabiel op zijn plek. Dat maakt hem voor mij prettiger en comfortabeler dan de lichtere nylon koppels of de oude Nederlandse leren koppels van 50 mm die veelal nog in de riemlussen gedragen werden.

Wat betreft de uitstraling: natuurlijk moet je je werk ook in een slobberjas kunnen doen 😉, daar ben ik het mee eens. Tegelijkertijd merk ik dat een uniform mét een solide werkriem toch bijdraagt aan herkenbaarheid, professionaliteit en aan hoe je benaderd wordt door burgers en ondernemers. Voor mij is de Sam Browne dus niet alleen een praktische keuze, maar ook een bewuste keuze voor uitstraling en consistentie. Iedereen vindt daar zijn eigen weg in, maar voor mij werkt dit uitstekend.

Voor de volledigheid hierbij ook nog een foto van mijn volledige uniform. Voor mij is dit de ideale combinatie van uitstraling, herkenbaarheid en comfort.

Afbeelding
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik heb hem in het begin van mijn carrière ook gehad. Het grote voordeel van de nylon koppel.is dat hij door de velcro aan de achterzijde goed vast zit aan de binnen riem en dat hij door de 3 punts sluiting makkelijk af te doen is. Zeker bij een wat langer toilet bezoek of momenten dat de riem even af kan is dat erg fijn.
Zeker als er de nodige (zware) materialen aan hangen.
Ik ga voor comfort en niet voor uitstraling.
Stay safe out there.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik hou het lekker bij mijn huidige nylon riem. Rugklachten herken ik. Daar heb ik een o.a. een beenholster voor. Verder is het ook een kwestie van fysiek sterk en fit blijven om rugklachten te beperken. Mijn koppel hangt echt vol met alles, ook zakmes, lampje, ssw. En toch vind ik het nog prima te doen. Mijn persoonlijke mening is dat ik het niet voor de looks doe. Ook zonder uniform sta ik mijn mannetje (vrouwtje) en dat heeft ook veel met mindset te maken. Ja, het uniform straalt een bepaald gezag uit maar het gaat vooral om de persoon in het uniform die dat gezag kan maken of breken.
Voor mij is het koppel niet meer dan een draagmiddel voor mijn bewapening en andere attributen, heb ook een ondersteuning geprobeerd voor mijn rug maar het zat hem voornamelijk in het trainen van mijn rug.

Maar dit is mijn persoonlijke kijk erop. Gewoon lekker dragen als je je er fijn bij voelt.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

100 mensen, 100 meningen. Je krijgt de kunststof koppel verstrekt en vrijwel elke diender zal die dan ook gebruiken, al dan niet met een beenholster, extra rugondersteuning of welke aanvulling dan ook.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten