Mijn passie voor deze riem begon ruim 25 jaar geleden, toen ik in de Verenigde Staten als park ranger en later als Community Service Officer mocht werken. Daar werd de zware leren Sam Browne met dubbele gesp (57 mm breed) nog veelvuldig gedragen door politie en rangers, waaronder ikzelf. Sindsdien heeft dit model me nooit meer losgelaten.
Voor mij heeft de Sam Browne nog steeds duidelijke voordelen: hij biedt stevigheid en draagcomfort, voldoende ruimte voor alle noodzakelijke pouches en uitrusting, én hij draagt sterk bij aan een professionele uitstraling en command presence (gezag en professionaliteit uitstralen). Hoewel ik geen geweldsmiddelen draag, ervaar ik dat deze riem juist daardoor een enorme meerwaarde heeft – praktisch, maar ook in mijn zelfvertrouwen, autoriteit en herkenbaarheid. Ik beschouw de Sam Browne intussen als mijn persoonlijke handelsmerk.
Ik ben benieuwd: zijn er collega’s die deze riem (nog) gebruiken of gebruikt hebben? En hoe kijken jullie aan tegen de klassieke leren uitvoering versus de tegenwoordig veelgebruikte nylon varianten?