Zijn ALLE messen verboden?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast3800
Infopolitie Gast

Zijn ALLE messen verboden?

Ongelezen bericht door Gast3800 »

Ik probeer het kort te houden want ik heb eigenlijk teveel vragen en snap er niks van.

Wet Wapens en Munitie Artikel 2, lid 7 zegt:
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
Ik snap dit niet. Dit betekent dat ALLE messen (tenzij je bijvoorbeeld toevallig gaat kamperen of er een v.d. winkel naar je huis vervoerd of professionele redenen) feitelijk verboden zijn? En onder verboden, betekent dit strafbaar of boete?
Zelfs als zo'n wapen in een rugzak zit, dan veranderd dat de bestemming van het mes/wapen niet. Wat als die persoon ook een appel bij zich heeft i.c.m. een mes dat in niet een van de categorieen valt, is het dan ineens wel legaal?

Betekent dit niet ook dat eigenlijk, nouja, zelfs een haarlak die je aan je riem draagt hierdoor dan ook verboden is? Vrijwel alles? Dus iemand met een zakmes zien op non-prive terrein is meteen politie bellen? Schroevendraaier of hamer bij in de Albert Heijn is politie bellen? Dat kan ik me niet voorstellen.. Wat mis ik?

Ik zag allerlei grote websites, newssites, online winkels waarop stond dat je wel gewoon messen mag dragen mits x en y en sommigen verkopen (mijn mening) ronduit 'moordwapens' en schrijven dat je ze mag dragen. Maar volgens mij klopt dat niet als ik dat artikel zie.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Zijn ALLE messen verboden?

Ongelezen bericht door maestro »

Niet alle messen zijn per defintie verboden. In de meeste gevallen mag een meerderjarige een eenvoudig zakmes bij zich hebben. Het mes moet slechst 1 snijkant hebben en uitgevouwen niet langer zijn dan 28 cm.
Maar ook daar zijn uitzonderingen op: veiligheidsrisicogebieden zoals Schiphol en aangewezen gebieden, de horeca en bijvoorbeeld het betaald voetbal.
Stilleto's en valknipmessen zijn altijd verboden.

Je moet de gehele wet lezen, inclusief de lagere wetgeving. Kijk nooit alleen naar een enkel wetsartikel. Waar het staat (hoofdstuk) is bijvoorbeeld ook belangrijk, net als wat er verder in de wet over de desbetreffende categorie wapens wordt vermeld.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Een legaal mes bij je dragen met het doel om in voorkomende gevallen mensen te verwonden, ook voor alleen zelfverdediging maakt het dragen van dat legale mes strafbaar. Dit is een omstandigheid zoals de Wet bedoeld.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Dit soort vragen zijn zo algemeen gesteld dat we er 5 pagina’s aan antwoorden aan kunnen besteden, en dat gaan we niet doen. Als je een meer specifieke vraag hebt, kun je daarvoor uiteraard wel bij ons terecht, maar op dit moment laten we het hierbij.
Tip: gebruik de zoekfunktie bovenaan het forum eens en zoek bv. eens op zakmes of haarlak, dan zul je meerdere topics vinden, waaronder ook vragen en antwoorden of en wanneer ze onder de wapenwetgeving vallen.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten