Heel veel ongelukken vinden plaats door een volkomen misplaatste vorm van beleefdheid... We hebben in Nederland verkeers- en gedragsregels die iedereen geacht wordt te kennen. Als we daar allemaal een eigen invulling aan gaan geven, kan je wel stoppen...
Als bijv iemand 'wil keren' en er rijdt al een clubje auto's achter me zal ik daar niet snel voor stoppen; Ten eerste omdat de mensen achter me dit niet verwachten en dit redelijkerwijs ook niet hoeven te verwachten(!). Daarnaast zal de degene die keren wil ook niet zomaar verwachten dat ik voor hem stop(!). Hij beseft immers dat 'ie geen voorrang heeft. Ik kweek dus onduidelijkheid richting 2 partijen, omdat ik zelf zo graag een voorbeeldig en net burger wil zijn. Zoiets moet je gewoon niet willen... Regels scheppen duidelijkheid, daar zijn ze ook voor uitgevonden...
Beleefdheid in het verkeer moet je pas gaan toepassen bij grote verkeersdrukte waarbij iedereen al (bijna) stilstaat. Dan laat je mensen oversteken/keren, ga je 'ritsen' in de file, etc... Je gaat pas 'beleefd' te werk, als je zelf de gevolgen daarvan ook kan overzien (en anderen hierdoor afwijkend verkeersgedrag redelijkerwijs ook kunnen verwachten!) en dat inzicht ontbreekt helaas te vaak bij weggebruikers.. Ten gevolge hiervan kan je vaak nog maar 1 ding doen en dat is terugvallen op duidelijke regels...
En geloof me, ook het (verkeerde) gedrag qua invoegen levert ieder jaar heel veel file, schade en zelfs letsel op. Volkomen overbodig allemaal en heel makkelijk te voorkomen!
Met andere woorden; Geef je verstand voorrang (en blijf dus de verkeersregels hanteren zoals ze bestaan!)
Overigens ben ik het niet eens met je bewering omtrent 'door rood afslaan'... Het is nog immer niet 'zomaar' overal toegestaan. Het moet nog immer expliciet worden aangegeven dmv bebording. Zoniet, dan blijft het zonder meer strafbaar en dit feit wordt nog immer bedreigd met een boete van €50,- Dat men er niet voor schrijft is wellicht te billijken, maar die instelling houdt snel op te bestaan zodra zich er (ernstige) gevolgen openbaren. Dan wordt het plotseling toch weer een heel ander verhaal...