invoegen snelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er zijn goede en slechte rijscholen...Ik kan niet anders zeggen... :lol:

Maar even weer serieus... Een dergelijke 'gedragsregel' is natuurlijk niet zwart/wit. Er zijn veel situatie's (lees uitzonderingen) te verzinnen waarbij ik ook een strookje op zou schuiven...

De 'basisregel' is echter duidelijk en het zou ideaal zijn als iedereen het ook als zodanig zou benaderen...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Bartikel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

De regels als het gaat om het "ruimte maken" zijn wel duidelijk denk ik. Waar het hem in zit is m.i. de eigen gedragvriendelijke regels danwel aanvaardbare fatsoensnormen. Althans dat denken m.i. de "ruimte makers" Hier wordt ge-opperd dit niet te doen omdat dit in strijd zo zijn met de regels en "gevaarlijke situaties"zou opleveren. Is dat daadwerkelijk zo of oppert men dit alleen?

Dit topic lezend kan ik alleen maar concluderen dat bijna iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Die heeft geleerd dat het niet mag en een ander heeft juist geleerd dat het wel mag. Hoe zit het nou ?

Vroeger was het verboden om door rood licht te rijden. Nu nog steeds, echter in sommige situaties is het wel toegestaan. (denk aan rechtsaf slaan fietsers) Deze aangepaste regel is puur ontstaan omdat men het massaal toch deed. Sterker nog, op de niet aangewezen plaatsen mag het ook, mits je daar het overige verkeer niet mee hindert of in gevaar brengt. Voor de collega's zie tobiasgegevens van voornoemd feit.

Juist omdat de regel (en het aanleren) niet bij iedereen duidelijk is komen er gevaarlijke situaties. Als er ruimte is, waarom niet ! Je helpt elkaar. Hetzelfde is om te stoppen voor iemand die aan het keren is, Dit hoef je ook niet maar uit een beleefdheidvorm doe je het vaak wel. Ik dit soort gevallen kom ik maar eens met die bekende cliche. "Geef je verstand voorrang" Oh, dit is trouwens ook een ongeschreven "regel".

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Heel veel ongelukken vinden plaats door een volkomen misplaatste vorm van beleefdheid... We hebben in Nederland verkeers- en gedragsregels die iedereen geacht wordt te kennen. Als we daar allemaal een eigen invulling aan gaan geven, kan je wel stoppen...

Als bijv iemand 'wil keren' en er rijdt al een clubje auto's achter me zal ik daar niet snel voor stoppen; Ten eerste omdat de mensen achter me dit niet verwachten en dit redelijkerwijs ook niet hoeven te verwachten(!). Daarnaast zal de degene die keren wil ook niet zomaar verwachten dat ik voor hem stop(!). Hij beseft immers dat 'ie geen voorrang heeft. Ik kweek dus onduidelijkheid richting 2 partijen, omdat ik zelf zo graag een voorbeeldig en net burger wil zijn. Zoiets moet je gewoon niet willen... Regels scheppen duidelijkheid, daar zijn ze ook voor uitgevonden...

Beleefdheid in het verkeer moet je pas gaan toepassen bij grote verkeersdrukte waarbij iedereen al (bijna) stilstaat. Dan laat je mensen oversteken/keren, ga je 'ritsen' in de file, etc... Je gaat pas 'beleefd' te werk, als je zelf de gevolgen daarvan ook kan overzien (en anderen hierdoor afwijkend verkeersgedrag redelijkerwijs ook kunnen verwachten!) en dat inzicht ontbreekt helaas te vaak bij weggebruikers.. Ten gevolge hiervan kan je vaak nog maar 1 ding doen en dat is terugvallen op duidelijke regels...

En geloof me, ook het (verkeerde) gedrag qua invoegen levert ieder jaar heel veel file, schade en zelfs letsel op. Volkomen overbodig allemaal en heel makkelijk te voorkomen!

Met andere woorden; Geef je verstand voorrang (en blijf dus de verkeersregels hanteren zoals ze bestaan!)

Overigens ben ik het niet eens met je bewering omtrent 'door rood afslaan'... Het is nog immer niet 'zomaar' overal toegestaan. Het moet nog immer expliciet worden aangegeven dmv bebording. Zoniet, dan blijft het zonder meer strafbaar en dit feit wordt nog immer bedreigd met een boete van €50,- Dat men er niet voor schrijft is wellicht te billijken, maar die instelling houdt snel op te bestaan zodra zich er (ernstige) gevolgen openbaren. Dan wordt het plotseling toch weer een heel ander verhaal... 8)

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

funkyduck
Toplid
Toplid

Ongelezen bericht door funkyduck »

Roland schreef:
Mofkap schreef:
funkyduck schreef: Als je op je rijexamen B zegt dat je gezakt bent, maar dat te wijten is aan de medeweggebruiker die geen ruimte maaktte sla je denk ik een flater. Kortom, door het ruimte maken voor de invoeger, verleren we massaal hoe we ooit een keer geleerd hebben correct in te voegen.
Trouwens als je ruimte maakt voor een invoeger door op de linker rijstrookte gaan rijden dan ben je subiet ook gezakt.
Het is mij anders aangeleerd door mijn rij-instructeur. (rijschool)
dan had je geluk dat je het tijdens het examen wel goed deed ;)
funkyduck
Toplid
Toplid

koopman schreef:
Mofkap schreef:Tot nu toe ben ik in al die jaren acht keer bij een aanrijding betrokken geweest.

Twee maal door mijn eigen onoplettendheid. Een maal door een taxi die wel door heel donker oranje reed en in mijn zijkant kwam zetten. Drie maal met een invoeger, die dacht dat ik wel ruimte zou geven. En twee maal met een bestuurder die van rijstrook wisselde om een ander uit misplaatste beleefheid de ruimte te geven.

Door één van die laatste acties heb ik anderhalf jaar in een rolstoel mogen doorbrengen en daarna nog revalideren. Op de motor was ik hartstikke dood geweest.

Nog bedankt voor uw vriendelijkheid om van rijstrook te wisselen. :evil:

Tjeetje Mofkap, jij heb toch wel veel in je leventje meegemaakt.
Hou je jezelf aan de regels wordt je van de weg gereden.
Hou je jezelf niet aan die regels wordt je ook van de weg gereden.

Laat mij na al die jaren die ik langs de weg heeft gezeten zelfs als internationaal vrachtwagenchauffeur, die vriendelijkheid op de weg mijzelf te zijn.
Komt het mij heel goed uit.
Zoals je misschien al weet ben ik 57 jaar oud en rijd al jarenlang schadevrij.
En dat gun ik ook die invoeger (als ik links ruimte heb laat ik hem ertussen) ook veel plezier dan veel schade.
Overal zijn uitzonderingen op.
Maar let wel dat wanneer er wel een aanrijding plaats vind doordat er iets fout gaat bij het naar de linkerrijstrook uitwijken, dat de schuld op deze bestuurder wordt verhaalt.

In het minst erge geval kost je dat je no-claim.
Iets erger is dat er Proces Verbaal wordt opgemaakt wanneer er gewonden/doden zijn en daar staan dan boetes op van vele honderden euro's.
Nog erger is dat je met deze vriendelijkheid het risico loopt verantwoordelijk te worden gesteld voor hetgeen de andere bestuurder (niet zijnde de invoeger) is overkomen. (laat ik niet in detail treden)
funkyduck
Toplid
Toplid

Bartikel schreef:De regels als het gaat om het "ruimte maken" zijn wel duidelijk denk ik. Waar het hem in zit is m.i. de eigen gedragvriendelijke regels danwel aanvaardbare fatsoensnormen. Althans dat denken m.i. de "ruimte makers" Hier wordt ge-opperd dit niet te doen omdat dit in strijd zo zijn met de regels en "gevaarlijke situaties"zou opleveren. Is dat daadwerkelijk zo of oppert men dit alleen?

Dit topic lezend kan ik alleen maar concluderen dat bijna iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Die heeft geleerd dat het niet mag en een ander heeft juist geleerd dat het wel mag. Hoe zit het nou ?

Vroeger was het verboden om door rood licht te rijden. Nu nog steeds, echter in sommige situaties is het wel toegestaan. (denk aan rechtsaf slaan fietsers) Deze aangepaste regel is puur ontstaan omdat men het massaal toch deed. Sterker nog, op de niet aangewezen plaatsen mag het ook, mits je daar het overige verkeer niet mee hindert of in gevaar brengt. Voor de collega's zie tobiasgegevens van voornoemd feit.

Juist omdat de regel (en het aanleren) niet bij iedereen duidelijk is komen er gevaarlijke situaties. Als er ruimte is, waarom niet ! Je helpt elkaar. Hetzelfde is om te stoppen voor iemand die aan het keren is, Dit hoef je ook niet maar uit een beleefdheidvorm doe je het vaak wel. Ik dit soort gevallen kom ik maar eens met die bekende cliche. "Geef je verstand voorrang" Oh, dit is trouwens ook een ongeschreven "regel".

Groetjes Bartikel
Met het rechts afslaan van fietsers door rood gaat het dus blijkbaar vaak goed.

Echter gaat dat bij uitwijkende automobilisten niet altijd goed of VAAK net goed.
En zeker tijdens mijn werk met verhoogde snelheid komt alles nog goed door mijn gedrag en niet door die van de uitwijkende bestuurder.
funkyduck
Toplid
Toplid

zijlvaart67 schreef:Heel veel ongelukken vinden plaats door een volkomen misplaatste vorm van beleefdheid... We hebben in Nederland verkeers- en gedragsregels die iedereen geacht wordt te kennen. Als we daar allemaal een eigen invulling aan gaan geven, kan je wel stoppen...

Als bijv iemand 'wil keren' en er rijdt al een clubje auto's achter me zal ik daar niet snel voor stoppen; Ten eerste omdat de mensen achter me dit niet verwachten en dit redelijkerwijs ook niet hoeven te verwachten(!). Daarnaast zal de degene die keren wil ook niet zomaar verwachten dat ik voor hem stop(!). Hij beseft immers dat 'ie geen voorrang heeft. Ik kweek dus onduidelijkheid richting 2 partijen, omdat ik zelf zo graag een voorbeeldig en net burger wil zijn. Zoiets moet je gewoon niet willen... Regels scheppen duidelijkheid, daar zijn ze ook voor uitgevonden...

Beleefdheid in het verkeer moet je pas gaan toepassen bij grote verkeersdrukte waarbij iedereen al (bijna) stilstaat. Dan laat je mensen oversteken/keren, ga je 'ritsen' in de file, etc... Je gaat pas 'beleefd' te werk, als je zelf de gevolgen daarvan ook kan overzien (en anderen hierdoor afwijkend verkeersgedrag redelijkerwijs ook kunnen verwachten!) en dat inzicht ontbreekt helaas te vaak bij weggebruikers.. Ten gevolge hiervan kan je vaak nog maar 1 ding doen en dat is terugvallen op duidelijke regels...

En geloof me, ook het (verkeerde) gedrag qua invoegen levert ieder jaar heel veel file, schade en zelfs letsel op. Volkomen overbodig allemaal en heel makkelijk te voorkomen!

Met andere woorden; Geef je verstand voorrang (en blijf dus de verkeersregels hanteren zoals ze bestaan!)

Overigens ben ik het niet eens met je bewering omtrent 'door rood afslaan'... Het is nog immer niet 'zomaar' overal toegestaan. Het moet nog immer expliciet worden aangegeven dmv bebording. Zoniet, dan blijft het zonder meer strafbaar en dit feit wordt nog immer bedreigd met een boete van €50,- Dat men er niet voor schrijft is wellicht te billijken, maar die instelling houdt snel op te bestaan zodra zich er (ernstige) gevolgen openbaren. Dan wordt het plotseling toch weer een heel ander verhaal... 8)
Ontstaan van FILE!!! Inderdaad, nog niet eens bij stil gestaan. Maar inderdaad als er iemand op de rem moet voor een uitwijkende bestuurder en ook al is dit maar een heel klein beetje remmen. Krijg je vaak door het harmonica effect kilometers terug auto's die langzamer dan vrachtwagens rijden. Dit is echt waar! Mensen verwachten niet altijd dat je naar links komt als iemand je wil inhalen en kan hier dus ook niet altijd op anticiperen en blijven doorrijden. Dan ineens moeten ze toch remmen vanwege de uitwijking en moeten de automobilisten ook remmen. Zei weten immers niet hoe hard er geremd wordt. Hoe dan ook. Het remmen wordt steeds krachtiger en vervolgens kan zelfs alles stil staan. (Reden dat op sommige stukken vrachtwagens niet mogen inhalen)

Verder heel mooi verteld over die rij auto's achter je en dat je daarom niet stopt voor een kerende auto. De anderen verwachten dit niet! En daarom kunnen ze niet anticiperen. Net als bij de uitwijkende bestuurder dus.

Verder weet ik nog een situatie dat de automobilist voorrang had ten opzichte van de fietsers. Ik rij als tweede auto, maar de auto voor mij remt opeens voor een fietser om hem voor te laten gaan. Ik verwachtte dit niet en stond boven op mijn rem en schrok me rot! Van de auto's achter me hoorde ik de banden ook over het wegdek piepen. Zo zie je dat vriendelijkheid nog al wat te weeg kan brengen. Op de weg moeten we het zelfde denken om op elkaar te kunnen anticiperen en daarmee zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen.

Hoe goed ook bedoeld. Eigen vriendelijke regels maken is daarmee niet handig.
KaPiche
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Papa
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door KaPiche »

Bij de BROA, werd ons altijd geleerd, dat het niet het probleem van de persoon op de snelweg is. Degene die komt invoegen moet zich aanpassenaan de rest. Wij hoefden dus niet naar links als iemand wilde invoegen.

Nu gebruikt bijna geeneen bestuurder de volledige lengte van de invoegstrook, waardoor mensen met een te lage snelheid invoegen, lees: zich er ingooien.
Bestuurders voegen al in terwijl ze nog niet eens op 1/4 van de invoegstrook zijn.
Je hebt de invoegstrook om snelheid te maken, kijken, anticiperen en in te voegen gebruik hem dan ook zo.

Kortom wij zijn als bestuurders op de weg te aardig geworden, waardoor we de verkeersregels aan onze winterlaarze lappen. Dit brengt gevaren met zich mee.

Ik zie regelmatig gebeuren dat een vrachtauto aan het invoegen is en uiteindelijk geen ruimte krijgt en genoodzaakt door moet rijden op de vluchtstrook.
Je snapt wel wat voor gevaren dit met zich meebrengt.
~Wegens gebrek aan personeel werken er bij de politie mensen, ze zijn zeldzaam dus behandel ze met respect~
Bartikel
Superlid
Superlid
Geslacht:

Zijlvaart67 schreef:
Overigens ben ik het niet eens met je bewering omtrent 'door rood afslaan'... Het is nog immer niet 'zomaar' overal toegestaan. Het moet nog immer expliciet worden aangegeven dmv bebording. Zoniet, dan blijft het zonder meer strafbaar en dit feit wordt nog immer bedreigd met een boete van €50,- Dat men er niet voor schrijft is wellicht te billijken, maar die instelling houdt snel op te bestaan zodra zich er (ernstige) gevolgen openbaren. Dan wordt het plotseling toch weer een heel ander verhaal...
Het feitboekje R603 denkt daar anders over. Er moet een mate van hinder onstaan voor overige weggebruikers. Is er geen hinder dan kan er niet geschreven worden. Zo klaar als een klontje.

Het mag danwel verboden zijn, maar het is een + verhaaltje. Sec rechtsaf slaan (fietser, bromfietser) zonder hinder te veroorzaken, kan je niet voor schrijven en m.i. is het dan gewoon toegestaan.
m R 603 rechtsaf door geel of rood en het
overige verkeer niet voor laten gaan mate van hinder 50 euro
Groetjes Bartikel
funkyduck
Toplid
Toplid

Bartikel schreef:Zijlvaart67 schreef:
Overigens ben ik het niet eens met je bewering omtrent 'door rood afslaan'... Het is nog immer niet 'zomaar' overal toegestaan. Het moet nog immer expliciet worden aangegeven dmv bebording. Zoniet, dan blijft het zonder meer strafbaar en dit feit wordt nog immer bedreigd met een boete van €50,- Dat men er niet voor schrijft is wellicht te billijken, maar die instelling houdt snel op te bestaan zodra zich er (ernstige) gevolgen openbaren. Dan wordt het plotseling toch weer een heel ander verhaal...
Het feitboekje R603 denkt daar anders over. Er moet een mate van hinder onstaan voor overige weggebruikers. Is er geen hinder dan kan er niet geschreven worden. Zo klaar als een klontje.

Het mag danwel verboden zijn, maar het is een + verhaaltje. Sec rechtsaf slaan (fietser, bromfietser) zonder hinder te veroorzaken, kan je niet voor schrijven en m.i. is het dan gewoon toegestaan.
Groetjes Bartikel

Het feitenboekje is echter geen wetboek, maar inderdaad wel gebasseerd op wetten en uitspraken van de rechter.
funkyduck
Toplid
Toplid

KaPiche schreef:Bij de BROA, werd ons altijd geleerd, dat het niet het probleem van de persoon op de snelweg is. Degene die komt invoegen moet zich aanpassenaan de rest. Wij hoefden dus niet naar links als iemand wilde invoegen.

Nu gebruikt bijna geeneen bestuurder de volledige lengte van de invoegstrook, waardoor mensen met een te lage snelheid invoegen, lees: zich er ingooien.
Bestuurders voegen al in terwijl ze nog niet eens op 1/4 van de invoegstrook zijn.
Je hebt de invoegstrook om snelheid te maken, kijken, anticiperen en in te voegen gebruik hem dan ook zo.

Kortom wij zijn als bestuurders op de weg te aardig geworden, waardoor we de verkeersregels aan onze winterlaarze lappen. Dit brengt gevaren met zich mee.

Ik zie regelmatig gebeuren dat een vrachtauto aan het invoegen is en uiteindelijk geen ruimte krijgt en genoodzaakt door moet rijden op de vluchtstrook.

Je laatste formulering staat haaks op je eerste.
funkyduck
Toplid
Toplid

Bartikel schreef:Zijlvaart67 schreef:

Groetjes Bartikel
Is dit feitnummer overigens niet juist bedoeld voor de verkeerslichten waar een bordje bij staat?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Precies, Funckyduck...

Dergelijke type's kan je dus probleemloos wel bekeuren...

R602 of R604 €50,-

Als er geen specifiek bord bij staat, rijden ze namelijk gewoon door rood en of ze anderen daarbij wel of niet hinderen is voor deze overtreding totaal niet interessant...

Donald Tusk

KaPiche
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Papa
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door KaPiche »

funkyduck schreef:
KaPiche schreef:Bij de BROA, werd ons altijd geleerd, dat het niet het probleem van de persoon op de snelweg is. Degene die komt invoegen moet zich aanpassenaan de rest. Wij hoefden dus niet naar links als iemand wilde invoegen.

Je laatste formulering staat haaks op je eerste.
Ja dat klopt en bewust ook nog.
Zo zie ik het regelmatig in de praktijk gebeuren. Moet je even los zien van mijn eerste formulering.

Ik vind dat je een vrachtauto niet moet hinderen, omdat de gevolgen daarbij groot kunnen zijn.

Een vrachtauto vind ik in dat opzicht een zwakkere deelnemer, wat betreft invoegen op de snelweg.

Ik hoop dat je het nu nog een beetje snapt.

En zo niet, dan ben ik goed bezig ! :wink:
~Wegens gebrek aan personeel werken er bij de politie mensen, ze zijn zeldzaam dus behandel ze met respect~
Bartikel
Superlid
Superlid
Geslacht:

Fuckyduck schreef:
Is dit feitnummer overigens niet juist bedoeld voor de verkeerslichten waar een bordje bij staat?
Zijvaart67 schreef:
Precies, Funckyduck...

Dergelijke type's kan je dus probleemloos wel bekeuren...

R602 of R604 €50,-

Als er geen specifiek bord bij staat, rijden ze namelijk gewoon door rood en of ze anderen daarbij wel of niet hinderen is voor deze overtreding totaal niet interessant...
Jullie hebben gelijk. Dit onderwerp kwam een keer aan "de koffietafel" ter sprake en men had het er toen over dat dit alleen zou gelden voor (brom)fietser die door rood zouden rijden zonder onderbord. Waarschijnlijk verkeerd verstaan en niet het RVV (art. 68) erop nagetrokken. Foei foei foei !!

Groetjes Bartikel
Gesloten