Verlichting vrachtauto's

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Karel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Karel »

Natuurlijk niet, chauffeurs van vrachtauto's staan boven de wet, zo mogen ze gewoon bellen, koffie zetten achter het stuur, voet op dashbord en meer van die ongein.

Wat te denken van de lampen die stand-by staan op de cabine ? Ook een prettig gezicht in je achteruitkijkspiegel, je ziet alleen licht en nog eens licht.

Het valt steeds meer op dat er veel jonge vrachtautochauffeurs betrokken zijn bij ongelukken, maar ja dat ligt niet aan het opletten, het is altijd de schuld van een ander.

Klein beetje cynisch antwoord, maar er wordt toch niet tegen opgetreden, ondanks dat de wetgever regels heeft opgesteld.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Omdat de cabine van de vrachtauto hoog is, is het moeilijk te controleren. Vooral als er nog gordijntjes half voor het zijraampje vallen.

Ik kom uit een chaffeursfamilie, en ze hebben allemaal van de baas een hands-free set gekregen.

Voet op het dashbord :shock:?? Dat lukt je echt niet hoor als je chauffeur bent.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vrachtauto's moeten veel meer verlichting voeren dan personenauto's. Hierbij valt oa te denken aan 'markeringslichten' (lichten die de omvang van de trekker/oplegger aangeven).

Daarnaast maken vrachtwagenchauffeurs massaal gebruik van de mogelijkheid om 'dagrijlichten' (extra 'dimlichten) te voeren en er zijn nog vele vormen van reflectie verplicht of toegestaan.

Met andere woorden: Een vrachtauto kan en mag, qua verlichting, niet met een personenauto vergeleken worden. Maar zeker de nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben hun verlichting behoorlijk goed voor elkaar. Uitzonderingen bestaan er natuurlijk altijd, maar daar zijn het uitzonderingen voor...

Wel betrap ik ze heel veel op het voeren van mistlichten, maar dat geldt net zo hard voor personenauto's.

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en die mistlichten van personen autos mag mijn inziens veel harder aangepakt worden!
Gisteren kwam ik weer zo'n sjonnie bak tegen, half 11, nat wegdek, normaal licht op stadslicht maar wel van een paar felle pitten half op het asfalt hangend.
Ik zag geen moer meer!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Koen,

Ik denk dat TS met kerstverlichting iets dergelijks bedoelt.

Afbeelding

Mijnsinziens vallen de vier bovenste lampen iig niet onder de definitie van toplichten/contourverlichting.

Of iets zoals dit:

Afbeelding

Ook daar zitten wat lampen teveel aan!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Julio schreef: Voet op het dashbord :shock:?? Dat lukt je echt niet hoor als je chauffeur bent.
Vanwege die dikke buik?
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ThunderSTreak schreef:Ook daar zitten wat lampen teveel aan!
Die lampen zijn heel nuttig op donkere verlaten weggetjes in bv Noorwegen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zitten een paar leuke voorbeeldjes bij! :lol:

Maar, zeker voor de internationale chauffeurs, is hun truck hun woning... en die richt je toch altijd in naar je eigen smaak? :lol: :lol: :lol:

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

Gesloten