maximale lengte trekker-oplegger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Richard Timmerman TS
Infopolitie Gast

maximale lengte trekker-oplegger

Ongelezen bericht door Richard Timmerman »

Bij deze wil ik van jullie weten hoe de maximale lengte van een trekker-oplegger combinatie bepaald wordt.
Ik vraag dit omdat er een discussie gaande is over de combinatie torpedo trekker met een 13.60meter trailer.
Volgens de een is hij dan langer dan 16.50 meter en zou het dan niet mogen maar volgens de ander zou het wel mogen.
Wie o wie kan mij uitsluitsel geven :?: :(
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Artikel 5.18.11
1.
De lengte van een samenstel van trekker en oplegger in onbeladen toestand mag niet meer bedragen dan 16,50 m.
En hier gaat het waarschijnlijk over... :wink:

En het antwoord moet je ook niet moeilijker maken dan het is... Wat je ziet, dat is er en wat je niet ziet, dat is er niet...

Oftewel, leg een meetlint langs de gehele combinatie (vanaf de uiterste voorzijde tot aan het laatste boutje aan de achterzijde) en je hebt de totale lengte... :wink:

Overigens neem ik aan dat je al rekening houdt met de 'afstelling' van de schotel... :wink:

ps: de boete's zijn niet misselijk en meer dan 20 cm (correctie) overschrijding betekent onmiddellijk 'stilzetten' en een andere trekker regelen... De schotel verplaatsen is vaak niet de snelste optie, maar dat hoef ik, denk ik tenminste, niet uit te leggen...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 28 mar 2005, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Een vrachtwagen of vrachtauto is een motorvoertuig voor het transport van goederen. Voor het besturen van een vrachtwagen is een speciaal rijbewijs (rijbewijs C of rijbewijs CE, afhankelijk of er met een aanhanger gereden wordt) en sinds 1 oktober 2003 het chauffeursdiploma nodig. Voor 1 oktober 2003 was het chauffeursdiploma niet verplicht voor het besturen van vrachtauto's met een massa tot 7500kg De meeste vrachtwagens worden aangedreven door een dieselmotor.

Vrachtwagens zijn maximaal 4 meter hoog en 2,55 meter breed. (koelwagens met een wanddikte van tenminste 4.5 cm mogen maximaal 2,60 meter breed zijn) Zonder aanhanger mag een vrachtauto maximaal 12 meter lang zijn. Een vrachtwagencombinatie bestaat uit of:

1. Motorwagen en een aanhanger. Maximale lengte is 18,75 meter.

2. Trekker met oplegger. Maximale lengte is 16,50 meter.

De trekker met oplegger is in Europa de meest voorkomende configuratie.

Alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een GVW Gross Vehicle Weight of MTM (maximale toegelaten massa) boven de 3.500 kilogram vallen onder de noemer vrachtauto. Onder deze grens worden dergelijke voertuigen, bestelauto's lichte vrachtauto of gewoon personenauto genoemd. Vrachtauto's en bestelauto's tezamen worden bedrijfsauto's genoemd.

Het GVW of MTM is de optelsom van het gewicht van; voertuig + inzittenden + laadvermogen (maximale lading). In Nederland is dit voor het binnenlands vervoer maximaal 50 ton, in België 44 ton. De massa van een zelfwerkendvoertuig zoals een vrachtauto met grote kraan, betonpomp, etc is in Nederland maximaal 60 ton. In het internationale verkeer binnen de EU is 40 ton het maximum.

In Zweden en Finland mogen vrachtauto's in het binnenlands vervoer maximaal 25,25 meter lang zijn en 60 ton zwaar zijn (GVW). In oktober 2004 is er in Nederland een tweede proef van start gegaan om zogenaamde LZV's (Lange Zware Voertuigen) op het Nederlandse wegennet toe te staan. Aan deze proef doen 300 voertuigen mee.

Binnen de EU hebben vrachtauto's met een GVW van 12 ton en meer een tachograaf en een snelheidsbegrenzer.

Door het hoge gewicht van de vrachtwagen belasten ze het wegennet meer. In de meeste Europese landen moeten vrachtwagens (met GVW van 12 ton of meer) een extra belasting betalen voor het gebruik van de autosnelweg. In Nederland is dat de belasting zware motorrijtuigen (BZM). Wie deze belasting betaalt, ontvangt een eurovignet. In Duitsland zal vanaf 1 januari 2005 een elektronisch tolsysteem van start gaan.

ps : zal waarschijnlijk wel gaan een torpedo trekker maar word meestal in combinatie met een tankopleggen of container oplegger gebruikt die zijn meestal maar 12 meter :idea:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

En zo leer je nogeens wat... :shock: :wink:

thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Donmarcello schreef:Een vrachtwagen of vrachtauto is een motorvoertuig voor het transport van goederen.
Bedoelen ze dit nu als ze het hebben over "een open deur intrappen"? :D:D
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

der zijn mensen die het niet weten hoor die denken dat het vervoer voor polisie(lees politie) is :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Hoe zit het met een eventuele bullbar ? Wordt die gedoogd of mag die strikt gezien ook niet ?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Een 'bullbar' mag nog wel, maar een verbod (ivm 'voetgangersbescherming') wordt europees ingevoerd. Ik heb daarbij het jaar 2007 horen vallen...

CrashDuck TS
Infopolitie Gast

En hoe zit dat met de extra lengte die een bullbar veroorzaakt ? Wordt die bij een vrachtwagen ook meegerekend (waardoor je b.v. een kortere trailer moet hebben) of mag je die er gewoon op schroeven zonder gedoe ?

Aanleiding is een klacht dat iemand er een prent voor kreeg ergens in het buiteland en het lijkt me ietwat overdreven dat je aan de grens je truck moet verbouwen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Daarom houden ze in Nederland een 'waarschuwingsgrens' van 10 cm aan, bekeurt men tussen de 10 en 20 cm en daarboven is het inderdaad 'ombouwen'...

Een bullbar is geen lading en wordt als een vast onderdeel van de trekker beschouwd; Met andere woorden, hij telt gewoon mee voor de lengtevermeerdering... :wink:

CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Dan zat ik fout met mijn veronderstelling dat een bullbar mocht op een truck die reeds de maximale lengte heeft.
Adri TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Adri »

zijlvaart67 schreef: Overigens neem ik aan dat je al rekening houdt met de 'afstelling' van de schotel...
Deze staat omschreven op het kenteken, als je die wilt verplaatsen moet er opnieuw gekeurd worden door RDW(!)

En er zijn ook nog dubbele opleggercombinaties (trekker met oplegger, dolly, oplegger) De voorloper van de ELV's
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ja en nee. Er zijn namelijk vele trekkers 'in omloop' die goedgekeurd zijn met een 'variabele schotelafstand' (een minimale en een maximale hart-schotelafstand tot voorzijde trekker). Een herkeuring is wel vereist als men die grens wenst te overschrijden, maar daar gaat het hier niet over...:wink:

R. Timmerman TS
Infopolitie Gast

reactie

Ongelezen bericht door R. Timmerman »

Dus als ik jullie allemaal goed begrijp mag een Scania-torpedo trekker dus niet voor een 13.60 meter trailer want dan is hij langer als 16.50 meter :cry: :( . Schiet mij maar lek dan, wie kan het dan verklaren dat je onderweg zoveel torpedo-trekkers tegenkomt met een 13.60 trailer?
Worden die dan allemaal gedoogd door onze vrolijke vrienden met de pet???????????????
Wordt er dan echt met 2 maten gemeten of nie?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Re: reactie

Ongelezen bericht door Frans »

R. Timmerman schreef:Dus als ik jullie allemaal goed begrijp mag een Scania-torpedo trekker dus niet voor een 13.60 meter trailer want dan is hij langer als 16.50 meter :cry: :( . Schiet mij maar lek dan, wie kan het dan verklaren dat je onderweg zoveel torpedo-trekkers tegenkomt met een 13.60 trailer?
Worden die dan allemaal gedoogd door onze vrolijke vrienden met de pet???????????????
Wordt er dan echt met 2 maten gemeten of nie?
Zat hier nog een aanvullende vraag in? Volgens mij is het antwoord namelijk vrij duidelijk. De combinatie mag niet langer zijn dan genoemde afmetingen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten