1 mei 2026 ; Na een paar lekkere dagen in Zeeland rij ik rustig terug naar huis.
Net voorbij Steenbergen zie ik in mijn spiegel in de verte de zwaailichten van de politie.
Ik wordt ingehaald en moet volgen en mij wordt verteld dat ik 159km! per uur zou hebben gereden. ( ik ben 67 en heb nog nooit zo hard gereden en zeer zelden een boete ontvangen)
Op het moment van de vermeende meting werd ik ingehaald door een voertuig dat sterk leek op het mijne en dat duidelijk met zeer hoge snelheid reed. Het is naar mijn mening aannemelijk dat dit voertuig is gemeten in plaats van mijn auto.
De beschrijving van het voertuig door de agent(en) was zeer algemeen en weinig specifiek (“een auto met zo’n grille”), wat de kans op een verwisseling vergroot.
Er is geen foto- of videobewijs aan mij getoond dat de meting ondubbelzinnig aan mijn voertuig koppelt. Visueel contact was er dus heel lang niet. De verkeerde auto aangehouden.
Volgens de agent(en) vond de meting plaats nabij Steenbergen en ben ik reeds circa 4 kilometer verderop staande gehouden. Gezien de vermeende snelheid acht ik dit tijds- en afstandsverloop niet logisch en moeilijk te rijmen met de situatie.
Ik heb de indruk dat er onvoldoende zorgvuldig is vastgesteld dat mijn voertuig daadwerkelijk de gemeten snelheid reed.
De gevolgen van deze situatie zijn voor mij zeer ingrijpend. Ik ben 67 jaar oud, rijd jaarlijks circa 30.000 kilometer en ben voor mijn werk als zelfstandige (zzp’er) afhankelijk van mijn rijbewijs. Daarnaast heb ik mijn rijbewijs nodig voor noodzakelijke ziekenhuisbezoeken. Het verlies van mijn rijbewijs brengt mij dan ook in ernstige problemen.
onterecht rijbewijs kwijt lasergun
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: onterecht rijbewijs kwijt lasergun
Beste Jan Willem,
Dit is forum over de politie en niet van de politie. Wij kunnen dus ook niet vast stellen of de betrokken politieagenten wel of niet juist hebben gehandeld of dat hun waarneming wel of niet correct is geweest.
Een officier van justitie zal gaan beslissen of je rijbewijs wel of niet terecht is ingevorderd en zal ook binnen 10 dagen dienen te beslissen of uw rijbewijs ingevorderd moet blijven. Mocht daartoe besloten worden dan kunt u bij de raadkamer van de bevoegde rechtbank bezwaar maken tegen het ingevorderd houden van uw rijbewijs.
Blijft uw rijbewijs ingevorderd dan moet de zaak binnen 4 maanden bij de strafrechter afgehandeld worden. Bij die gelegenheid kunt u uw bezwaren tegen de wijze van vaststelling van uw overtreding aan de rechter kenbaar maken.
Besef dat de waarneming van een verbalisant met gebruik making van een geijkte lasergun in beginsel voldoende bewijs is dat niet hoeft te worden ondersteund met een foto of video van de overtreding.
Dit is forum over de politie en niet van de politie. Wij kunnen dus ook niet vast stellen of de betrokken politieagenten wel of niet juist hebben gehandeld of dat hun waarneming wel of niet correct is geweest.
Een officier van justitie zal gaan beslissen of je rijbewijs wel of niet terecht is ingevorderd en zal ook binnen 10 dagen dienen te beslissen of uw rijbewijs ingevorderd moet blijven. Mocht daartoe besloten worden dan kunt u bij de raadkamer van de bevoegde rechtbank bezwaar maken tegen het ingevorderd houden van uw rijbewijs.
Blijft uw rijbewijs ingevorderd dan moet de zaak binnen 4 maanden bij de strafrechter afgehandeld worden. Bij die gelegenheid kunt u uw bezwaren tegen de wijze van vaststelling van uw overtreding aan de rechter kenbaar maken.
Besef dat de waarneming van een verbalisant met gebruik making van een geijkte lasergun in beginsel voldoende bewijs is dat niet hoeft te worden ondersteund met een foto of video van de overtreding.
Stay safe out there.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Het heeft alleen zin het eventueel bij de rechter aan te vechten als je de rechter kunt doen twijfelen over de juistheid van de costateringen van de politie. Dat is vrij lastig. De eerste stap daarin is dat je bij de staandehouding al verteld dat er sprake moet zijn van een vergissing en je dat ook in de verklaring die je mag afleggen op laat nemen. Zonder dergelijke eerste verklaring ben je vrijwel kansloos.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Mocht je een dashcam hebben stel je beelden dan veilig. Daar kan ook op gezien / gemeten worden hoe hard je reed
- Jan Willem
- Roepnaam: Jan Willem
- Geslacht:
Heb enkel de vertrek tijd uit Vlissingen van Waze. Dat zou betekenen dat ik gemiddeld 82 km/ u heb gereden voor ik aangehouden werd. Of natuurlijk een half uur 60 km/u op de snelweg heb gereden en daarna 160km/u. De agenten stonden hoogstwaarschijnlijk op het viaduct. Als ik 160 km per uur heb gereden was het in de avondspits onmogelijk om mij binnen 4 km in te halen. Dus geen constant visueel contact, ook ivm de bocht om Steenbergen.
Nou ja ik baal als een stekker en verlies een beetje mijn vertrouwen in de overheid.
Nou ja ik baal als een stekker en verlies een beetje mijn vertrouwen in de overheid.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Niemand is foutloos, u niet en de politie ook niet maar gelijk hebben is leuk, gelijk krijgen is een ander verhaal..
Beschrijf in uw bezwaar wat u hierboven al heeft aangegeven; ze zeggen dat rechters hele wijze mannen zijn maar hoe dan ook; dat oordeel is uiteindelijk bindend..
Dat u 'een beetje het vertrouwen in de overheid verliest' is normaal, zeker op uw leeftijd. Ik was 't vertrouwen in de overheid definitief kwijt toen er door de overheid 15 miljard uit mijn pensioenpot werd gestolen en nog extra definitief toen het kwartje van Kok niet meer terugkwam, u heeft het nog lang volgehouden, complimenten.
Overigens was ik na 5 jaar politieagent zijn het vertrouwen in de burger ook al kwijt maar ook dat zult u zonder meer begrijpen..
Beschrijf in uw bezwaar wat u hierboven al heeft aangegeven; ze zeggen dat rechters hele wijze mannen zijn maar hoe dan ook; dat oordeel is uiteindelijk bindend..
Dat u 'een beetje het vertrouwen in de overheid verliest' is normaal, zeker op uw leeftijd. Ik was 't vertrouwen in de overheid definitief kwijt toen er door de overheid 15 miljard uit mijn pensioenpot werd gestolen en nog extra definitief toen het kwartje van Kok niet meer terugkwam, u heeft het nog lang volgehouden, complimenten.
Overigens was ik na 5 jaar politieagent zijn het vertrouwen in de burger ook al kwijt maar ook dat zult u zonder meer begrijpen..
'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'
zijlvaart67 schreef: 05 mei 2026, 21:24 Overigens was ik na 5 jaar politieagent zijn het vertrouwen in de burger ook al kwijt maar ook dat zult u zonder meer begrijpen..
Off Topic
Jij hebt het nog lang volgehouden...