Tassencontrole na verlaten winkel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wincor
Infopolitie Gast

Tassencontrole na verlaten winkel

Ongelezen bericht door Wincor »

Ik ben, nadat ik een winkel verlaten had, op het terrein van de supermarkt, door iemand benaderd met de vraag of zij in mijn tas mocht kijken. Er was geen reden om aan te nemen dat deze persoon medewerker van de winkel was. Ik heb de tassencontrole geweigerd, en haar gevraagd zich te indentificeren, wat volgens haar moest blijken uit de kleding die zij droeg. Ik had mij, volgens haar, verdacht gemaakt door een enkel artikel af te rekenen bij de zelfscankassa, en met een volle tas de winkel te verlaten. Deze tas was inderdaad vol, maar met artikelen van een andere winkel, wat te bewijzen was door de kassabon die ik had. Na een herhaalde weigering door mij om haar de tas te laten zien, werd 'met spoed om backup' gevraagd. Vervolgens verschenen de bedrijfsleider en 2 medewerksters. Ik gaf aan geen problemen te hebben met een controle, echter dat ik wel moeite had met de manier waarop ik benaderd werd. Na veel gedoe heb ik toch de tas laten controleren (alles in orde), en de bedrijfsleider bood zijn excuses aan. Tussendoor was ook nog even met een burgerarrest 'gedreigd'.
Mijn vragen: is het geoorloofd om om een tassencontrole te vragen, buiten de winkel? Speelt daarbij een rol of je nog op het terrein van de winkel bent? Wat had er kunnen gebeuren als ik uiteindelijk niet ingestemd had met de controle? En wat had er kunnen gebeuren, als ik gewoon het terrein verlaten had?
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Tassencontrole na verlaten winkel

Ongelezen bericht door maestro »

Men mag altijd vragen, maar je hoeft er niet aan te voldoen. Wel kan de winkel je dan eventueel een winkelverbod opleggen. Of het nu binnen of buiten de winkel gebeurd doet er niet zo heel veel toe.
Als je verdacht zou worden van diefstal kan je worden aangehouden. Daarvoor is een redelijk vermoeden nodig. Maar ook dan mogen ze niet in je tas kijken. Dat is aan de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten