Beste,
Ik weet dat je in Nederland verplicht bent een identificatiebewijs bij te hebben (artikel 8 politiewet, artikel 6a van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten). Alleen ben ik momenteel bezig om zowel mijn voornaam als geslacht te wijzigen.
De voornaam is goedgekeurd en wordt 30 september a.s. door de rechtbank ondertekend zodat het in de BRP aangepast kan worden, voor het geslacht heb ik vrijdag een gesprek. Alleen hoe zit het in zo een geval met de identificatieplicht? Want ik loop dan tijdelijk rond met een ID kaart en rijbewijs waarvan de voornaam en het geslacht niet kloppen.
Vraag m.b.t. identificatie plicht
Moderator: Moderatorteam
Re: Vraag m.b.t. identificatie plicht
Ik weet niet of dit een serieuze vraag is of clickbait.
Maar je blijft gewoon de persoon wie je bent met hetzelfde BSN. Die andere gegevens kijkt de politie echt totaal niet naar dus ik zou zeggen, vooral geen tijd en energie in steken om er over na te denken.
Maar je blijft gewoon de persoon wie je bent met hetzelfde BSN. Die andere gegevens kijkt de politie echt totaal niet naar dus ik zou zeggen, vooral geen tijd en energie in steken om er over na te denken.
-
Meg
- Infopolitie Gast
Dag Proost,
Dit is een serieuze vraag. Maar het geeft dus geen problemen als je tijdelijk met een ID loopt met de oude naam bij controles?
Dit is een serieuze vraag. Maar het geeft dus geen problemen als je tijdelijk met een ID loopt met de oude naam bij controles?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Hoe dan ook; hier is niets aan te doen.. Zodra alle gegevens weer juist zijn geregistreerd zsm weer een rijbewijs/paspoort/etc aanvragen en verder houdt 't gewoon op..
Het is zoals 't is, u moet 't maar goed uitleggen en dan komt 't vast wel goed..
Het is zoals 't is, u moet 't maar goed uitleggen en dan komt 't vast wel goed..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Nee, je bent niet verplicht een identiteistsbewijs bij je te hebben. Je bent wel verplicht hem te tonen als er aanleiding is om je identiteit vast te stellen. Dat betekent dat je niet kunt gecontroleerd worden alleen op of je wel een ID bij je hebt en dat als er controle plaats vindt er een geldige reden moet zijn om je ID vast te stellen. Waarbij het wel zo is dat er al snel een goede reden kan zijn en er geen sprake hoef te zijn van verdenking van een strafbaar feit.
Omdat je niet kunt weten of je gecontroleerd zal worden is het raadzaam altijd een ID bij je te hebben.
Omdat je niet kunt weten of je gecontroleerd zal worden is het raadzaam altijd een ID bij je te hebben.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67