Ik ben een aantal jaar geleden in het buitenland gearresteerd (ergens in Zuid-Amerika). Er werd mij destijds verteld dat het vanwege openbare dronkenschap was en ik moest een document in het Spaans ondertekenen en een boete betalen. Het document was niet vertaald en ik moest een paar uur later naar huis vliegen + mijn visum zou de dag erna verlopen, dus ik moest meewerken om verdere problemen te voorkomen. Dat land staat overigens bekend als corrupt en het was duidelijk dat de politie het niet op prijs stelde als ik vragen stelde.
De boete is betaald, ik ben zonder problemen naar huis gevlogen en ik ben niet meer teruggekeerd naar dat land. Ik was 30 toen dit gebeurde, dus een leeftijd waarop ik beter had moeten weten. Nu wil ik bij de politie solliciteren en vraag ik me af of dit invloed kan hebben op de screening. Ik was deze gebeurtenis allang vergeten tot ik de vragenlijst van de betrouwbaarheidsonderzoek las. Ik wil niet solliciteren als agent o.i.d. Het is voor een functie met de minst strenge screening.
Ik reis best veel (vind ik gewoon leuk) en ben zowel binnen als buiten Nederland nooit in aanraking met de politie gekomen, m.u.v. die paar uurtjes dat ik in een cel heb gezeten.
Ik ben in het verleden gearresteerd (sollicitatie)
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Ik ben in het verleden gearresteerd (sollicitatie)
Als u nu al twijfelt of u iets wel of niet moet vertellen kunt u beter niet solliciteren.
Van een opsporingsambtenaar wordt veel verwacht omdat wat hij of zij officieel op papier zet een zware bewijslast heeft in het Strafrecht. Als aan de integriteit van de betreffende ambtenaar kan worden getwijfeld heeft dit ook een weerslag op de betrouwbaarheid van zijn of haar werk.
Als dit andere land een EU land was bestaat de mogelijkheid dat uw arrestatie aan Nederland is gemeld en dus mogelijk op uw strafblad staat.
Als het geen EU land was dan is de kans kleiner.
Openbare dronkenschap is in Nederland geen misdrijf en een enkele boete daarvoor zal niet snel negatief uitpakken in een sollicitatiegesprek, tenzij er over gelogen wordt. Niet vertellen heeft hetzelfde effect als dit later bekend wordt.
U kunt bij de Justitiële Documentatiedienst inzag vragen in uw strafblad.
Van een opsporingsambtenaar wordt veel verwacht omdat wat hij of zij officieel op papier zet een zware bewijslast heeft in het Strafrecht. Als aan de integriteit van de betreffende ambtenaar kan worden getwijfeld heeft dit ook een weerslag op de betrouwbaarheid van zijn of haar werk.
Als dit andere land een EU land was bestaat de mogelijkheid dat uw arrestatie aan Nederland is gemeld en dus mogelijk op uw strafblad staat.
Als het geen EU land was dan is de kans kleiner.
Openbare dronkenschap is in Nederland geen misdrijf en een enkele boete daarvoor zal niet snel negatief uitpakken in een sollicitatiegesprek, tenzij er over gelogen wordt. Niet vertellen heeft hetzelfde effect als dit later bekend wordt.
U kunt bij de Justitiële Documentatiedienst inzag vragen in uw strafblad.
Stay safe out there.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67