Parkeren op de stoep
Moderator: Moderatorteam
-
Daniella
- Infopolitie Gast
Parkeren op de stoep
Ik weet dat je niet mag parkeren op de stoep. Maar wat valt precies onder stoep. Mag je wel parkeren op een stoep die over de volledige weg een oprit constructie heeft zolang het maar niet voor een oprit is?
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Parkeren op de stoep
Het RVV geeft geen definitie van een stoep/voetpad/trottoir. Je zult daarvoor dus terug moeten vallen op wat daar in het dagelijks gebruik mee wordt bedoeld (dus een gedeelte van de weg bestemd voor voetgangers.)
Het RVV stelt in artikel 10:
Je noemt het zelf al een stoep (doorlopend voetpad/trottoir), dus je mag daarop niet parkeren.
Ik kan me overigens geen duidelijke voorstelling maken van een situatie, zoals jij omschrijft. Als het een uitritconstructie bij een weg is, dan mag je daar niet parkeren volgens de bepaling uit artikel 24 RVV
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
Misschien heb je een linkje naar de situatie op google-maps?
Het RVV stelt in artikel 10:
Wetstekst
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.Ik kan me overigens geen duidelijke voorstelling maken van een situatie, zoals jij omschrijft. Als het een uitritconstructie bij een weg is, dan mag je daar niet parkeren volgens de bepaling uit artikel 24 RVV
Wetstekst
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Ik gok dat Daniella bedoelt dat het trottoir niet met trottoirbanden is afgescheiden van de rijbaan, maar met schuine oprijblokken. Maar een link naar de juiste locatie is beter.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Laten we even afwachten of Daniella nog reageert
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
@donmarcello Mij ontgaat de meerwaarde van een link naar een willekeurige verkeerssituatie, aangezien we niet weten wat de situatie bij vraagsteller is. Je kunt ook gewoon even geduld hebben en wachten op een reactie van Daniella.
Opmerking van moderator MotoRon
Topic geschoond.- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht: