Hallo,
ik las dat er al een (vrij oud) draadje over was, maar het is mij niet helemaal duidelijk.
Onze situatie in de straat is :
Er wonen verschillende kinderen 5-7 jaar in de straat. Deze fietsen allemaal over de stoep; soms langzaam soms snel. Ik heb normaal gesproken ook geen problemen met spelende kinderen.
Echter, onze stoep is op plaatsen minder dan 1.5 meter breed met aan de ene kant geparkeerde auto's waar regelmatig krassen op verschijnen en aan de andere kant uitgangen van voortuintjes met ofwel schuttingen of soms een heg waardoor je niet ziet wat eraan komt en je soms opzij moet springen.
Dus mijn vraag is, mogen kinderen ook op de stoep heen en weer fietsen als het niet bedoeld is om naar school te gaan en hoe zit het met schade? Je kunt nl niet de hele dag voor het raam staan en camera's op de openbare weg richten mag ook niet.
Maar als er krassen zijn en rondvraag wordt gedaan door mij (of andere buren met hetzelfde probleem) dan is er nooit een dader te vinden en draaien mensen zelf vaak voor de kosten op.
Kinderfietsen op stoep
Moderator: Moderatorteam
-
Gast
- Infopolitie Gast
Re: Kinderfietsen op stoep
Ik neem aan dat Ts dit topic bedoelt: https://www.forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=18588. Gezien de leeftijd spelen de kinderen op de stoep en dat is niet verboden. Als je grote mate van overlast ervaart of er een onveilige situatie is, is de eerste stap het aanspreken van de ouders.
Wat de schade betreft zijn de ouders aansprakelijk, maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat het hun kind is dat de schade heeft veroorzaakt.
Wat de schade betreft zijn de ouders aansprakelijk, maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat het hun kind is dat de schade heeft veroorzaakt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Kinderfietsen op stoep
De plaats op de weg voor de bestuurder van een fiets is het fietspad en bij het ontbreken daarvan de rijbaan.
Kinderen tot 12 jaar kunnen niet vervolgd en dus ook niet beboet worden.
Het is gevaarlijk om kinderen in de door jou benoemde leeftijdsgroep op het fietspad of de rijbaan te laten rijden.
Een driewieler kinderfietsje voor kleuters is technisch gezien ook een fiets.
Fietsende kinderen en zeker de hele jonge kinderen zullen daarom als spelende kinderen worden gezien en niet als bestuurders. Fietsen op de stoep/trottoir is dus niet verboden voor hen.
Aansprakelijkheid voor veroorzaakte schade is een civiele kwestie en dus niet direct voor de politie. In de regel is degene die schade veroorzaakt de aansprakelijke partij. Bij kinderen onder de 14 zijn dit de ouders.
Als niet bekend is wie de schade heeft veroorzaakt is aansprakelijk stellen lastig en daar zijn dan weer verzekeringen voor.
Behalve voor bestuurders van voertuigen kent de wet geen verplichting voor de veroorzaker van schade om zich bekend te maken.
Kinderen tot 12 jaar kunnen niet vervolgd en dus ook niet beboet worden.
Het is gevaarlijk om kinderen in de door jou benoemde leeftijdsgroep op het fietspad of de rijbaan te laten rijden.
Een driewieler kinderfietsje voor kleuters is technisch gezien ook een fiets.
Fietsende kinderen en zeker de hele jonge kinderen zullen daarom als spelende kinderen worden gezien en niet als bestuurders. Fietsen op de stoep/trottoir is dus niet verboden voor hen.
Aansprakelijkheid voor veroorzaakte schade is een civiele kwestie en dus niet direct voor de politie. In de regel is degene die schade veroorzaakt de aansprakelijke partij. Bij kinderen onder de 14 zijn dit de ouders.
Als niet bekend is wie de schade heeft veroorzaakt is aansprakelijk stellen lastig en daar zijn dan weer verzekeringen voor.
Behalve voor bestuurders van voertuigen kent de wet geen verplichting voor de veroorzaker van schade om zich bekend te maken.
Stay safe out there.