Beste forumleden,
Afgelopen weekend heb ik heel stom met een borrel te veel op staan wildplassen. Toen de politie mij hierop aansprak heb ik m’n middelvinger opgestoken.
De agenten hebben mij lang toegesproken en gevraagd waarom ik dit deed. Ik realiseerde me direct hoe belachelijk ik bezig was en heb meermaals nadrukkelijk mijn excuses aangeboden. De agenten hebben vervolgens even overlegd, en gezegd dat ze hebben getwijfeld om mij mee naar het bureau te nemen maar er toch voor kozen me naar huis te sturen. De boete van 160,- voor wildplassen komt mijn kant op. Over het onderdeel van de middelvinger heb ik niet goed begrepen of dit is afgedaan met een waarschuwing, of dat ik hier eventueel toch later nog bericht van krijg.
Binnenkort bestaat de kans dat ik een vog moet aanvragen voor mijn baan bij de gemeente. Mijn vraag is: stel dat ik toch een strafbeschikking ontvang voor het opsteken van mijn middelvinger naar de politie (belediging ambtenaar in functie), is dat dan al zichtbaar bij de beoordeling van mijn big-aanvraag? Of is dit pas zichtbaar zodra ik een strafbeschikking ontvang van het OM.
Op internet lees ik dat op het moment dat het OM de zaak in behandeling neemt, de zaak ook zichtbaar is in de systemen waar de vog beoordelaar naar kijkt. Hoe lang duurt het ongeveer voordat het OM in dit geval het (eventuele) proces verbaal van de agent over mijn middelvinger in behandeling neemt?
Kortom: heb ik de tijd aan mijn zijde voor mijn vog aanvraag (die over ca 2 weken wordt aangevraagd), en is het eventuele incident met de middelvinger nog niet zichtbaar? Of staat het al wel geregistreerd en heeft het dus invloed op m’n vog?
Alvast dank
Overlap strafbeschikking VOG-aanvraag
Moderator: Moderatorteam
Re: Overlap strafbeschikking VOG-aanvraag
De verwerking gaat tegenwoordig snel én digitaal, ik denk dat alles sneller geregistreerd staat dan die 2 weken. Het is dan dus de vraag wat geregistreerd staat want dat weet je zelf niet.
Een persoonlijke noot: besef wel dat je als ambtenaar, gemeente, politie of welke afdeling dan ook, in een glazen huis leeft. Die middelvinger, soit. Maar het zegt wel iets over je karakter en daar schort nog wel iets aan. Oom als (gemeente) ambtenaar kun je niet... in je. Rije tijd tegen een gevel aan staan pissen want "who cares? Ik ben klaar.met.werken". Je werkt niet bij de gemeente, voor een burger ben je de gemeente en daar waar de burger zich dient te hiuden aan allerlei stomme regeltjes (die schuur mag geen 2.15 meter zijn maar maar 2.00 meter dus breek m maar af....)
...daar stwekt een andere gemeenteambtenaar op zijn gemak middelvingers op tegen de politie: f*ck you tegen de wereld en de regels dus.
En daar schort het dus aan. Die middelvinger kan mij persoonlijk nooit geen reet schelen maar besef eens wat je ermee naar buiten laat zien, nu en in de toekomst.
Een persoonlijke noot: besef wel dat je als ambtenaar, gemeente, politie of welke afdeling dan ook, in een glazen huis leeft. Die middelvinger, soit. Maar het zegt wel iets over je karakter en daar schort nog wel iets aan. Oom als (gemeente) ambtenaar kun je niet... in je. Rije tijd tegen een gevel aan staan pissen want "who cares? Ik ben klaar.met.werken". Je werkt niet bij de gemeente, voor een burger ben je de gemeente en daar waar de burger zich dient te hiuden aan allerlei stomme regeltjes (die schuur mag geen 2.15 meter zijn maar maar 2.00 meter dus breek m maar af....)
...daar stwekt een andere gemeenteambtenaar op zijn gemak middelvingers op tegen de politie: f*ck you tegen de wereld en de regels dus.
En daar schort het dus aan. Die middelvinger kan mij persoonlijk nooit geen reet schelen maar besef eens wat je ermee naar buiten laat zien, nu en in de toekomst.
-
Stijn9191
- Infopolitie Gast
Dank voor je reactie Frans. Ik ben het helemaal eens met je opmerkingen, schaam mij inmiddels ook heel erg voor mijn gedrag. Helaas kan ik het niet terugdraaien, enkel voornemen me vanaf nu beter te gedragen.
Wat betreft de registratie, betreft dit de registratie van het wildplassen, en (eventuele) belediging in de politiesystemen? Of betekent dit dat het dan ook al bij het OM staat geregistreerd? Hoe lang duurt het doorgaans voordat het OM een zaak als belediging in behandeling neemt?
Wat betreft de registratie, betreft dit de registratie van het wildplassen, en (eventuele) belediging in de politiesystemen? Of betekent dit dat het dan ook al bij het OM staat geregistreerd? Hoe lang duurt het doorgaans voordat het OM een zaak als belediging in behandeling neemt?
Die F185, de natuurlijke behoecte doen buiten daartoe bestemde plaatsen, krijg je automatisch thuis en dat zal best snel gaan.
De andere, belediging, zal worden bekeken aan de hand van je antecedenten. Heb je niks eerders op je kerfstok qua belediging (en/of ander geweld) richting politie of hulpverleners dan krijg je daar van het OM ook eigenlijk een transactievoorstel voor (het OM bepaald die coorstellen zelf, de richtlijn zegt voor first offender, simpele belediging € 300,- maar dan mag het al geen tirade zijn, je mag niet uit de bocht zijn gevlogen etc.)
Kortom, met geluk kom je dus weg met die 2 "acceptgiro's", betalen, slikken, goed leermoment en beginnen aan je nieuwe baan.
Let wel, de belediging staat wél geregistreerd. Haal je de komende jaren nog eens zoiets uit dan kom je wel aan de beurt.
De andere, belediging, zal worden bekeken aan de hand van je antecedenten. Heb je niks eerders op je kerfstok qua belediging (en/of ander geweld) richting politie of hulpverleners dan krijg je daar van het OM ook eigenlijk een transactievoorstel voor (het OM bepaald die coorstellen zelf, de richtlijn zegt voor first offender, simpele belediging € 300,- maar dan mag het al geen tirade zijn, je mag niet uit de bocht zijn gevlogen etc.)
Kortom, met geluk kom je dus weg met die 2 "acceptgiro's", betalen, slikken, goed leermoment en beginnen aan je nieuwe baan.
Let wel, de belediging staat wél geregistreerd. Haal je de komende jaren nog eens zoiets uit dan kom je wel aan de beurt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Een belediging ambtenaar, een misdrijf, wordt niet op straat afgedaan. In beginsel volgt aanhouding, voorgeleiding bij een hulp officier van justitie, verhoor door de recherche en een zsm beslissing door de officier van justitie. Althans hier in de eenheid Den Haag. Belediging. Valt onder de noemer geweld tegen ambtenaren en dan volgt lik op stuk.
Gekozen kan worden, in gebieden waar een aanhouding teveel tijd kost door afstand en beschikbaarheid hulpofficier van justitie, de verdachte niet aan te houden en later uit te nodigen voor verhoor aan het bureau en dan de rest van het traject.
Een belediging kan niet worden afgehandeld met een bonnetje, al dan niet digitaal, op straat.
Ik vermoed dat men het heeft gelaten bij een bekeuring voor het wildplassen.
Die laatste is een overtreding dus heeft geen gevolgen voor een VOG.
Gekozen kan worden, in gebieden waar een aanhouding teveel tijd kost door afstand en beschikbaarheid hulpofficier van justitie, de verdachte niet aan te houden en later uit te nodigen voor verhoor aan het bureau en dan de rest van het traject.
Een belediging kan niet worden afgehandeld met een bonnetje, al dan niet digitaal, op straat.
Ik vermoed dat men het heeft gelaten bij een bekeuring voor het wildplassen.
Die laatste is een overtreding dus heeft geen gevolgen voor een VOG.
Stay safe out there.