PolitieAcademie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
XIX
Infopolitie Gast

PolitieAcademie

Ongelezen bericht door XIX »

Middag,

Ik ga volgend jaar januari starten aan de politieacademie. Nou vroeg ik mij af, zijn er ‘tips’ die jullie hebben ter voorbereiding? (vanuit eigen ervaring)

Zaken waarvan het handig is dat ik mij er alvast in verdiep of must-knows.
Ik ben benieuwd naar alles waarvan jullie denken dat het bruikbaar kan zijn.

Fijne avond alvast!

Groet,
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 39

Re: PolitieAcademie

Ongelezen bericht door vraagteken »

Hoi XIX!

Welkom! Welke opleiding ga je doen? Dat kan nogal bepalend zijn!
XIX
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door XIX »

Helemaal vergeten om erbij te zetten :P

Het gaat om de politieopleiding MBO 4-niveau
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door vraagteken »

Leuke opleiding! Allereerst gefeliciteerd want dat betekent dat je straks collega bent!

Je willen voorbereiden, dat siert je. Ik herken het nog van mijn eerste opleiding. Ik heb zelfs destijds boeken gekocht en geleend waarvan ik wist dat ik ze later zou krijgen. Kon gewoon heel erg slecht wachten. Ben er nog steeds niet goed in, maar geloof mij dat je het gaat leren! :)

Je kan van tevoren hier een topic aanmaken met wie er wanneer gaat beginnen met welke opleiding op welke locatie! Leuk om elkaar op de hoogte te houden met berichten als: "Jij ook mail gehad over X?".

Wat je straks gaat krijgen:
- Op enig moment ontvang je een uitnodiging om je kleding op te gaan halen. Prachtig moment, vergeet niet te genieten!
- Je eerste schooldag. Je wil je uniform eigenlijk gelijk aan doen, maar lees de communicatie daarover goed. Kom zeker niet in uniform naar de academie. Je bent misschien in dienst, maar nog niet aanspreekbaar op de algemene politietaak. Als mensen jou herkennen als politie-agent, verwachten ze wel dat je op kan treden en dat lukt nog niet.
- Zorg dat je uitgerust bent en eventueel een vakantie die je nog wil doen gedaan hebt. Hoewel je voor de politie werkt, val je onder het regime van de PA. Dat betekent dat je niet zomaar een paar verlofdagen aan kan vragen omdat je op vakantie wil.
- Je gaat een klas krijgen met "van alles wat" qua personen. Dat zal later qua collega's niet anders zijn. Oordeel zo weinig mogelijk en absorbeer wat er gezegd word en maak dan je eigen keuzes.
- Durf kwetsbaar te zijn. Zowel vakinhoudelijk als mentaal. Ik maak nog regelmatig fouten, word gecorrigeerd door collega's die net nieuw zijn en merk soms ook nog steeds dat ik nieuwe dingen voel.

En, wat mijn coach (tegenwoordig praktijkbegeleider) mij destijds zei/vroeg: "Deze vraag behoeft pas antwoord over vijf jaar. Wat voor 'n politieman wil je zijn? Waar sta je voor? Welke keuzes maak jij en welke consequenties hebben die?". Die vraag kan je leggen op vele facetten en telkens is het eigenlijk een goede vraag.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Carolien »

Gefeliciteerd! En alvast heel veel plezier gewenst!
Een kleine tip vooraf: heb je je al verdiept in de proffit toets? Mocht je met bepaalde dingen moeite hebben (hardlopen, pull ups, push ups) ga die dan alvast nú trainen. Dan kun je dat zsm aftoetsen en hangt het niet als het zwaard van Damocles boven je hoofd ☺️

Ik ben sinds een halfjaar praktijkbegeleider.
Vanuit die rol kan ik je een paar tips geven:
- durf fouten te maken! (Dat gebruik je in je feedbackformulieren en dan kun je groei laten zien)
- als aspirant mag je bepaalde dingen niet, zoals reizen in uniform, doe dit ook vooral niet.
- zorg dat je je opdrachten voorbereidt en wees leergierig. Zorg voor een goede planning.
- jezelf vervelen (ja die hoor ik écht!) bestaat niet. Al heb je al je opdrachten af, je kunt je altijd, elke dag verdiepen in kennis. En heb je je proffit en taalperfect nog niet gehaald kun je daar altijd je tijd in steken als je je verveelt ;-). Met name proffit is echt een heet hangijzer, aspiranten laten het te lang op hun beloop en in sommige gevallen betekent het einde opleiding. Daarnaast kan een blessure voor een flinke vertraging zorgen. Dus haal je proffit zo snel mogelijk.
- kom op tijd en zorg dat je voor aanvang les bent omgekleed en al je spullen bij elkaar hebt. Een stukje houding, gedrag en discipline hoort er bij en wordt later ook van je verlangd.
- zeg wat je doet en doe wat je zegt. Wees eerlijk, ook als je fouten maakt. Je moet 100% op je collega’s (en studiegenoten) kunnen vertrouwen. Dus een open houding is belangrijk.
- durf je uit te spreken als je je niet veilig voelt of ziet dat iemand anders zich niet veilig voelt in de klas. Dit moet bespreekbaar worden gemaakt.
- stukje persoonlijke ontwikkeling hoort er ook bij. Het gaat je onwijs helpen als jij van jezelf je pluspunten en je valkuilen weet. Ook met alle verslagen en reflectieverslagen die je moet schrijven helpt het enorm. Ik vermoed dat je dit op de academie ook wel genoeg zult horen bij mentale kracht en weerbaarheid.
- houd je aan de regels. Klinkt heel belerend en cliché, maar er wordt van jou heel wat verwacht als het gaat om integriteit. Laat zien dat je die kernwaarde uitstraalt. Ook in privétijd.

Klinkt misschien wat belerend en streng maar ik zie de gevallen van mensen die soms uit de bocht vliegen als het om bovenstaande punten gaat en dat is zonde. Er hangt wel je carrière vanaf.

Dat gezegd hebbende: geniet er zoveel mogelijk van! Wanneer jij gewoon je best doet zullen bovenstaande punten een vanzelfsprekendheid zijn. En het mag ook een keer tegenzitten. Laat je daardoor niet tegenhouden. Mijn academie periode was echt geweldig, en nu als praktijkbegeleider vind ik het zo gaaf om collega’s het vak te leren en te zien groeien in hun zelfvertrouwen, kennis en kunde. Je gaat verdrietige momenten hebben maar ook hele mooie en toffe momenten. Hopelijk bouw je een fijne en hechte band op met je leerteam.

Welkom in de blauwe familie!

Edit: mocht je meer willen weten over normen, waarden, kernwaardes, beroepscode etc, zou je kunnen googlen op BARP en beroepscode politie.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Ik denk dat dit genoeg info is in het gastendeel. Als onze gast meer info wil nodig ik hem/haar met alle liefde uit om lid te worden.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten