zijn er eigenlijk Harde Regels voor slepen?
Moderator: Moderatorteam
zijn er eigenlijk Harde Regels voor slepen?
Een online zoektocht (altijd gevaarlijk), naar de regels rondom het zelf verslepen van een auto geeft weinig duidelijkheid.
Veel verzekeraars en autoplatformen hebben een pagina over het slepen van je auto. Maar bieden verschillende of weinig info. Ik ben me ervan bewust dat slepen echt een noodoplossing is, liever gebruik je een sleepwagen of een autoambulance. Maar wat zijn de regels? Of is dit ter beoordeling aan de agent die je staande houdt?
Wat kan ik wel vinden in wegenverkeerswet:
* de sleepstang of sleepkabel mag maximaal 5 meter zijn.
Wat roepen verschillende pagina's over slepen maar kan ik nergens terugvinden als officiële 'regel'
* beide bestuurders moeten over een geldig rijbewijs beschikken (die lijkt me logisch)
* alle passagiers moeten zoveel mogelijk in de voorste auto's zitten
* er is een maximale snelheid waarmee je mag slepen, 50 km/u lees ik geregeld terug, maar ook 90 km/u omdat dit de 'aanhangersnelheid' is (Chatgpt roept zelfs 60 km/u)
* je mag wel van de snelweg afgesleept worden, maar je mag niet een oprit van een snelweg nemen terwijl je een auto sleept. (is dat zo?)
* Alarmlichten van beide auto's zouden 'aan' moeten, dit zou betekenen dat een auto met compleet dode accu niet gesleept mag worden?
* ik kan niets vinden over eisen van de slepende auto, is maximaal trekgewicht van die auto van toepassing?
* Is er sprake van E achter B situatie bij een zware te slepen auto, of heeft dit niets met een aanhanger van doen?
Ik gok dat dit gesneden koek is wanneer je surveilleert op de snelwegen, maar ik kan de info nergens eenduidig vinden. Ik hoop dat iemand er enig licht op kan laten schijnen. Thanks!
Veel verzekeraars en autoplatformen hebben een pagina over het slepen van je auto. Maar bieden verschillende of weinig info. Ik ben me ervan bewust dat slepen echt een noodoplossing is, liever gebruik je een sleepwagen of een autoambulance. Maar wat zijn de regels? Of is dit ter beoordeling aan de agent die je staande houdt?
Wat kan ik wel vinden in wegenverkeerswet:
* de sleepstang of sleepkabel mag maximaal 5 meter zijn.
Wat roepen verschillende pagina's over slepen maar kan ik nergens terugvinden als officiële 'regel'
* beide bestuurders moeten over een geldig rijbewijs beschikken (die lijkt me logisch)
* alle passagiers moeten zoveel mogelijk in de voorste auto's zitten
* er is een maximale snelheid waarmee je mag slepen, 50 km/u lees ik geregeld terug, maar ook 90 km/u omdat dit de 'aanhangersnelheid' is (Chatgpt roept zelfs 60 km/u)
* je mag wel van de snelweg afgesleept worden, maar je mag niet een oprit van een snelweg nemen terwijl je een auto sleept. (is dat zo?)
* Alarmlichten van beide auto's zouden 'aan' moeten, dit zou betekenen dat een auto met compleet dode accu niet gesleept mag worden?
* ik kan niets vinden over eisen van de slepende auto, is maximaal trekgewicht van die auto van toepassing?
* Is er sprake van E achter B situatie bij een zware te slepen auto, of heeft dit niets met een aanhanger van doen?
Ik gok dat dit gesneden koek is wanneer je surveilleert op de snelwegen, maar ik kan de info nergens eenduidig vinden. Ik hoop dat iemand er enig licht op kan laten schijnen. Thanks!
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: zijn er eigenlijk Harde Regels voor slepen?
In het RVV 1990 vind je het volgende:
Zodra je een auto sleept is dit voor het RVV 1990 dus een aanhangwagen. Dus, theoretisch, max snelheid 90 km/ en, achterlichten bij donker. In de gesleepte auto alleen de bestuurder, tenzij er in het trekkende voertuig geen plaatsen vrij zijn, dan mogen de passagiers in het gesleepte voertuig.
In de Regeling voertuig vind je het volgende:
Omdat een gesleepte auto niet bestemd is te worden gekoppeld is het voor deze wet geen aanhangwagen. Dus zijn er geen technische eisen.
Het enige wat grappig is, is het volgende: Met een sleepkabel dus niet verplicht.
Piet
Wetstekst
Art 1: aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogenWetstekst
Art 53: Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.Wetstekst
Art 1.1: aanhangwagen: voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te worden gekoppeldHet enige wat grappig is, is het volgende:
Wetstekst
Aan de achterzijde van het door de afsleepas gesleepte voertuig moet een lichtbalk zijn geplaatst die is aangesloten op de verlichting van het trekkende voertuig met ten minste twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers.Klopt* beide bestuurders moeten over een geldig rijbewijs beschikken (die lijkt me logisch)
is hierboven beantwoord* alle passagiers moeten zoveel mogelijk in de voorste auto's zitten
Omdat snelheid een regel is van het RVV 1990, geldt de max snelheid van een aanhangwagen.* er is een maximale snelheid waarmee je mag slepen, 50 km/u lees ik geregeld terug, maar ook 90 km/u omdat dit de 'aanhangersnelheid' is (Chatgpt roept zelfs 60 km/u)
Nee, is niet zo, je moet alleen de minimale snelheid kunnen halen die verplicht is op de autosnelweg. Of het verstandig is een auto te slepen met 80 km/h, die slechts 5 meter achter je hangt is wat anders. Persoonlijk vind ik dit zo gevaarlijk dat het bijna valt onder artikel 5 Wegenverkeerswet. Gevaar veroorzaken op de weg, maar dat zou aan een rechter zijn om te beoordelen. De kans op een kop-staart aanrijding is echter weg erg groot.* je mag wel van de snelweg afgesleept worden, maar je mag niet een oprit van een snelweg nemen terwijl je een auto sleept. (is dat zo?)
Alleen bij dreigend gevaar mogen de alarmlichten gebruikt worden. Ik zou ze wel aandoen, maar formeel heb ik mijn twijfels.* Alarmlichten van beide auto's zouden 'aan' moeten, dit zou betekenen dat een auto met compleet dode accu niet gesleept mag worden?
Nee, het is voor de wetgeving die de maximale gewichten regelt geen aanhangwagen.* ik kan niets vinden over eisen van de slepende auto, is maximaal trekgewicht van die auto van toepassing?
Nee, omdat het voor de wetgeving die dit regelt geen aanhangwagen is.* Is er sprake van E achter B situatie bij een zware te slepen auto, of heeft dit niets met een aanhanger van doen?
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Helemaal eens met Piet, op een persoonlijk puntje na:
Ik vind 't slepen over de snelweg juist het meest veilige, veel veiliger dan in de bebouwde kom of provinciaal. Daar is de kans op een onverwachte remactie namelijk veel groter dan op de snelweg waar immer ver vooruit gekeken kan worden en tijdig door de achterste auto geremd kan worden.
Mijn (persoonlijke) advies; zo snel mogelijk de snelweg op en daar zo lang mogelijk blijven rijden (op de rechter rijstrook).
Overigens acht ik een vervolging voor art 5 op de snelweg uitgesloten. Vroeger was slepen over de snelweg verboden maar inmiddels is die regel bewust geschrapt. Het lijkt mij dan onmogelijk om iemand te veroordelen voor iets dat de wetgever nadrukkelijk toestaat..
Voor wat de alarmlichten betreft; mi gewoon aanzetten als dat kan, de definitie in de wetgeving hint daar gewoon op:
waarschuwingsknipperlicht: gelijktijdige werking van alle richtingaanwijzers, bestemd om aan te geven dat het voertuig tijdelijk een bijzonder gevaar oplevert voor andere weggebruikers;
Ik vind 't slepen over de snelweg juist het meest veilige, veel veiliger dan in de bebouwde kom of provinciaal. Daar is de kans op een onverwachte remactie namelijk veel groter dan op de snelweg waar immer ver vooruit gekeken kan worden en tijdig door de achterste auto geremd kan worden.
Mijn (persoonlijke) advies; zo snel mogelijk de snelweg op en daar zo lang mogelijk blijven rijden (op de rechter rijstrook).
Overigens acht ik een vervolging voor art 5 op de snelweg uitgesloten. Vroeger was slepen over de snelweg verboden maar inmiddels is die regel bewust geschrapt. Het lijkt mij dan onmogelijk om iemand te veroordelen voor iets dat de wetgever nadrukkelijk toestaat..
Voor wat de alarmlichten betreft; mi gewoon aanzetten als dat kan, de definitie in de wetgeving hint daar gewoon op:
waarschuwingsknipperlicht: gelijktijdige werking van alle richtingaanwijzers, bestemd om aan te geven dat het voertuig tijdelijk een bijzonder gevaar oplevert voor andere weggebruikers;
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
Dank voor jullie reactie alvast!
"Vroeger was slepen over de snelweg verboden maar inmiddels is die regel bewust geschrapt."
enig idee sinds wanneer dit verbod is geschrapt? was dit voor 1990 wel verboden?
"Vroeger was slepen over de snelweg verboden maar inmiddels is die regel bewust geschrapt."
enig idee sinds wanneer dit verbod is geschrapt? was dit voor 1990 wel verboden?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Ik heb begrepen van fossiele collega's dat eea vroeger wel verboden was.. Of het uit het RVV is geschrapt of ooit in de voorloper van het RVV 1990 stond; geen idee..
De docent zal 't weten..
De docent zal 't weten..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Ik heb nog even gekeken in het staatsblad met het vaststellingsbesluit van het RVV 1966, maar daarin kom ik geen bepaling tegen die het slepen op een autosnelweg verbiedt.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Hoezeer ik de mening van @zijlvaart67 respecteer en begrijp, ik vind het niet kunnen om binnen 5 te hangen achter een auto die 80 km/h rijdt. Je hebt minder dan een 1/4 sec om te reageren en dat is onmogelijk. En of dat wettelijk wel of niet aangepakt kan worden is bij veiligheid niet belangrijk. Ik raad het af.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Iedereen mag zijn mening daarover hebben, maar de vraag ging over “harde regels”. Die is volgens mij beantwoord.