Leeftijd vraag politieopleiding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
M.H TS
Infopolitie Gast

Leeftijd vraag politieopleiding

Ongelezen bericht door M.H »

Ik ben nu 17 jaar en in mavo eindexamenjaar 4. Ik wordt 18 in Oktober. Mijn vraag is, wat moet ik precies doen in de tijd dat ik in Mei uit school ben en in Oktober 18 wordt? Een mavo diploma is niet een startkwalificatie en betekent dat ik nog leerplichtig ben. Ik wil op mijn 18e inschrijven voor de politieopleiding. Ik ben in Oktober zeker nog niet klaar met een andere mbo-opleiding en ik wil niet graag mijn tijd gebruiken aan een opleiding waar ik geen interesse in heb.
Ik had iets gezien over een oriëntatiejaar bij de politie maar weet niet of dat in 2025 nog bestaat.

Alvast bedankt.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Leeftijd vraag politieopleiding

Ongelezen bericht door MotoRon »

Staar je niet blind op een baan bij de politie. Het percentage sollicitanten dat daadwerkelijk aangenomen wordt, is heel klein. Ik heb geen cijfers bij de hand, maar aan de hand van eerdere jaren schat ik het percentage op 5%.
Ik zou in elk geval zorgen dat je een tweede plan hebt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Je kan je niet inschrijven voor een politieopleiding zoals met andere opleidingen.
Je kan wel een MBO opleiding Handhaving, toezicht en veiligheid volgen. Daarmee heb je nog geen baan bij de politie maar staat wel beter bij een sollicitatie dan alleen een MAVO diploma.
Ik zie ook veel hele jonge collega's stranden tijdens de opleiding omdat ze nog te weinig levenservaring hebben.
Kijk anders op de site kom bij de politie.
Stay safe out there.
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Je kan met elk diploma dat voldoet aan het minimale niveau solliciteren. Mijn advies is: richt je studiekeuze in op een plan B. Zoals hierboven gezegd kan het soms wel enkele jaren duren voordat je door de selectie komt.

Handhaving toezicht en veiligheid is relevant maar biedt verder geen extra kansen meer. Die opleidingen zitten best wel vol en de baankansen zijn niet heel fantastisch. Ik zou eerder zorgen voor relevant vrijwilligerswerk of iets waardoor je opvalt tussen alle sollicitaties.

Daarnaast: lees je echt goed in over hoe de toelating, selectie en sollicitatie in zijn werk gaat. De politie neemt je eerst aan en daarna melden zij je aan voor de opleiding. Je kan je dus niet zomaar inschrijven. Kijk naar hoe de opleiding eruit ziet en wat de werkzaamheden precies zijn. Zoals hierboven genoemd: www.kombijde.politie.nl

Ik zie in je vraag wel een paar zaken voorbijkomen waarbij ik me afvraag in hoeverre je voldoende snapt hoe het werkt. Besteed daar tijd aan, dat helpt je in je keuzes en bij een eventuele sollicitatie.
Gesloten