Fout in strafbeschikking

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Iets te hard gereden TS
Infopolitie Gast

Fout in strafbeschikking

Ongelezen bericht door Iets te hard gereden »

Hallo,

Enige tijd geleden ben ik staande gehouden door de politie Het strafbare feit dat mij ten laste gelegd wordt heb ik niet gepleegd. In de strafbeschikking die ik ontvangen heb staat als strafbaar feit: 35 tot 40 km per uur harden rijden dan mag binnen de bebouwde kom. Feitcode VA040. Daarbij staat aangegeven dat dit plaats zou hebben gevonden in de Gemeente Smallingerland, Opeinde N31. Deze locatie is buiten de bebouwde kom en daarmee is het strafbare feit dat mij ten laste is gelegd feitelijk onjuist.

Nu heb ik inmiddels mijn procesverbaal ontvangen. Waarin een pagina is opgenomen, genaamd: aanvullend project verbaal.
Hierin staat het volgende aangegeven: Abusievelijk staat in het proces-verbaal overtreding dat de locatie gelegen was BINNEN een als zodanig aangeduide bebouwde kom. De locatie was echter gelegen BUITEN een als zodanig aangeduide gebouwde kom. De persoon pleegde dan ook een feit dat isgecodeerd alsfeitnummer VF040.

Nogmaals dit staat dus niet in mijn strafbeschikking, maar is toegevoegd aan mijn procesverbaal. Tegen mijn strafbeschikking heb ik verzet ingediend (waarna ik vervolgens mijn procesverbaal thuisgestuurd heb gekregen). Ik mag mijzelf verdedigen in de rechtbank. Maar is dat handig? Sta ik (door de fout in de strafbeschikking) in mijn recht? Of de politie?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Fout in strafbeschikking

Ongelezen bericht door MotoRon »

Naar aanleiding van uw verzet tegen de strafbeschikking kan de officier van justitie beslissen de strafbeschikking in te trekken of te wijzigen. Als de officier van justitie de zaak wijzigt, ontvangt u een gewijzigde strafbeschikking. Als de officier van justitie uw strafbeschikking intrekt (waarna uw zaak wordt geseponeerd), is de strafvervolging beëindigd.
Door verzet tegen de strafbeschikking wordt de tenuitvoerlegging tijdelijk stopgezet, tenzij de officier van justitie van mening is dat de verzetstermijn is verstreken. Meer informatie over het instellen van verzet (bijvoorbeeld bij welke officier van justitie en de exacte termijn) vindt u op de strafbeschikking.

In dit geval ligt het voor de hand dat de Officier van justitie de strafbeschikking simpelweg wijzigt aan de hand van het aanvullende proces-verbaal en zal de zaak gewoon doorgaan.
Zie ook de Veelgestelde vragen
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

De officier van justtie kan de strafbeschikking wijzigen maar wel geldt volgens artikel 257e lid 9 Sv
(...) Een wijziging waardoor de feitsomschrijving niet langer hetzelfde feit, in de zin van artikel 68 van het Wetboek van Strafrecht, zou inhouden, is niet toegestaan. (....)
Dat wordt wel eens vergeten.

Ts mag echter begrijpen dat het om te hard rijden gaat en dat blijft het zelfde feit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Het wijzigen van de strafbeschikking doet het verzet echter niet vervallen. Dus als "Iets te hard gereden" de gewijzigde strafbeschikking niet betaald zal hij alsnog zijn dag bij de kantonrechter krijgen op basis van zijn ingestelde verzet en de strafbeschikking die daarvoor de aanleiding was.
Ook op de verzet zitting mag de officier van justitie de tenlastelegging nog wijzigen.
Bij het verzet wordt de zaak "ten volle behandeld" dus de rechter gaat oordelen op basis van de tenlastelegging en niet op basis van de eerdere strafbeschikking.
Stay safe out there.
alex52889
Toplid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 26

Ongelezen bericht door alex52889 »

Verzet aantekenen is altijd nuttig, zeker bij strafbeschikkingen, dit heeft namelijk vaak (dus niet altijd) tot gevolg dat u een strafblad heeft, dit kan weer invloed hebben op een eventuele VOG.
nationale ombudsman schreef:Strafbeschikkingen en sepotbeslissingen hebben vaak tot gevolg dat u een strafblad krijgt. Officieel heet een strafblad een uittreksel Justitiële Documentatie. Wanneer u een strafblad heeft, kan dat gevolgen hebben voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Bij betaling gaat men akkoord met de beschikking (betalen = accepteren)

Lees deze site ook nog, voor extra informatie.
Gesloten