passeerstrook tractor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

passeerstrook tractor

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe lang moet een tractor wachten op een passeerstrook?

In de uitleg staat alleen dat de strook is bedoeld om ingehaald te worden, betekend dit dat ik maar 1 auto hoef voor te laten en dan weer kan invoegen? of moet ik tot in lengte van dagen wachten dat de onuitputtelijke stroom autos allemaal voorbij zijn?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: passeerstrook tractor

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het RVV kent geen passeerstrook. Bedoel je soms een uitwijkplaats? Staat er bebording bij? Of heb je even een linkje naar googlemaps, zodat we even mee kunnen kijken?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Rww TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Rww »

Dat is een heel gek antwoord ron.

De omschrijving van bord F11 luid: Verplicht gebruik passeerbaan of passeerstrook (rijbaan of -strook om ingehaald te kunnen worden), uitsluitend bestemd voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines

Lijkt me dus dat TS duiding wilt hebben over de duur van bord F11.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Afbeelding 4.jpg

Om het visueel toe maken; dit soort gedoe (bedoelt Ron ook). Er staat nergens een keiharde verplichting bij de omschrijving van het bord om net zolang alles te laten passeren tot er niks meer is dus vooralsnog is die er ook niet.
Als de tractorbestuurder één of 100 auto's wil laten passeren is dat prima, vindt hij het na 3 genoeg dan is dat ook prima want nergens staat omschreven dat hij ook moet stilhouden. Hij moet daar rechts rijden en dan houdt 't wel een beetje op. Het invoegen wordt een puntje en dat is dan de winst voor de aanstormende automobilist maar daarna is 't wel klaar ook..

De rechtspraak zal er uiteindelijk (of niet) misschien een verdere invulling aan geven..

Misschien geeft de toelichting van de overheid wat extra inzicht; zal eens kijken.. Hmm... Ik word niet wijzer dan ik al ben.. (lees: ik kan geen nadere toelichting vinden).

Iemand op een 'weblog verkeersmaatregelen' vindt zelfs dit:
Een ander voorbeeld is het nieuwe bord F11 (passeerstrook). De minister schrijft in haar toelichting dat de stroken niet meer kunnen worden gebruikt door overig verkeer als oneigenlijke parkeerplaats. Er staat nergens vermeld dat de strook niet als parkeerplaats mag worden gebruikt door motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h. Stel je voor dat dit gebeurt. Hoe kan een tweede voertuig dan nog gebruik maken van de verplichte rijstrook.

Doordat een koppeling van wetsartikelen aan de nieuwe verkeersborden ontbreekt, ontbreekt naar mijn mening ook de juridische grondslag om op deze borden te kunnen handhaven.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik heb het niet duidelijk verwoord, ik bedoelde dat er geen definitie van een passeerstrook is, met bijbehorende verplichtingen. Ik had dat even duidelijker moeten omschrijven.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
R van O TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R van O »

Je hebt natuurlijk wel de algemene verkeersregels;

Bij een bijzondere manoeuvre (terug invoegen) dien je het overige verkeer voor te laten gaan.

En RVV is duidelijk in de bijlage verkeersborden over F11 (en F12)
F11: Verplicht gebruik passeerbaan of passeerstrook (rijbaan of -strook om ingehaald te kunnen worden), uitsluitend bestemd voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines
F12: Einde verplicht gebruik passeerbaan of passeerstrook (rijbaan of -strook om ingehaald te kunnen worden), uitsluitend bestemd voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines

Als de rijbaan/passerstrook dan ook ophoud en je terug moet (invoegen) naar een andere rijstrook zal je overig verkeer moeten laten voor gaan. En dat kan zeker betekenen dat je zal moeten inhouden of stoppen bij een lange trein overig verkeer en een korte passerstrook.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Klopt, maar dan moet er wel bebording staan, vandaar mijn vraag daarover in het eerste bericht.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

R van O schreef: 12 mei 2024, 16:26 Je hebt natuurlijk wel de algemene verkeersregels;
Bij een bijzondere manoeuvre (terug invoegen) dien je het overige verkeer voor te laten gaan.

Derhalve gaf ik dat al aan:
''Het invoegen wordt een puntje en dat is dan de winst voor de aanstormende automobilist maar daarna is 't wel klaar ook..''

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten