helmplicht vw trike

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

vissers
Infopolitie Gast

helmplicht vw trike

Ongelezen bericht door vissers »

mijn vraag is of er op een volkswagen trike,1600cc,nu wel of geen helm moet worden gedragen.ik heb al op RDW site onder helmplicht gekeken maar kan geen duidelijk antwoord vinden. b.v.d.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

is het een gesloten carosserie?
femke71
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door femke71 »

Afbeelding

nee dus....
Laatst gewijzigd door femke71 op 19 mar 2007, 22:44, 4 keer totaal gewijzigd.
roadtrain
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Of een helm of veiligheidsgordels.bron:http://www.trikers.nl/forum/viewtopic.p ... 7c1e9b08a8
Marcje
Infopolitie Gast

Re: helmplicht vw trike

Ongelezen bericht door Marcje »

vissers schreef:mijn vraag is of er op een volkswagen trike,1600cc,nu wel of geen helm moet worden gedragen.ik heb al op RDW site onder helmplicht gekeken maar kan geen duidelijk antwoord vinden. b.v.d.
Een trike kan zonder helm bereden worden. Een trike valt onder de categorie auto. Daarom zijn er gordels op gemonteerd. Indien men geen gordel draagt is men wel helmplichtig. Om een trike te besturen heeft men een rijbewijs B nodig.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: helmplicht vw trike

Ongelezen bericht door Skipperje »

vissers schreef:mijn vraag is of er op een volkswagen trike,1600cc,nu wel of geen helm moet worden gedragen.ik heb al op RDW site onder helmplicht gekeken maar kan geen duidelijk antwoord vinden. b.v.d.
In artikel 60 Rvv staat het volgende:

Wetstekst

1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2. Het eerste lid geldt niet voor:
a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
c. de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
d. de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
3. Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
Dus moet je weten wat een driewielig motorvoertuig is. Dat staat in de begripsomschrijving van het Rvv, art 1, onder ma.

Wetstekst

ma. driewielig motorvoertuig: driewielig motorrijtuig als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel q, jo. onderdelen ab, ap en x, jo. artikel 1.4, tweede lid, van het Voertuigreglement;
Dus moet je kijken wat art 1.1 VR hieronder verstaat.

Wetstekst

q. driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig; onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW, en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel m;
Als ik het zo lees moet je dus wel een helm dragen. Voor mij is een VW trike een driewielig voertuig.

Piet
Marcje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marcje »

Piet,

Een trike is een driewielig motorvoertuig dat in de Nederlandse wetgeving onder de auto's valt. Je mag een trike dus met een gewoon autorijbewijs besturen en je mag er gewoon mee op de openbare weg, net als met een auto. Indien een trikes is voorzien van gordels en de gordels worden gedragen hoeft je geen helm op. Indien de trike niet is voorzien van gordels of de gordels niet worden gedragen, dient er een helm te worden gedragen.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet

Ongelezen bericht door Skipperje »

Marcje schreef:Piet,

Een trike is een driewielig motorvoertuig dat in de Nederlandse wetgeving onder de auto's valt. Je mag een trike dus met een gewoon autorijbewijs besturen en je mag er gewoon mee op de openbare weg, net als met een auto. Indien een trikes is voorzien van gordels en de gordels worden gedragen hoeft je geen helm op. Indien de trike niet is voorzien van gordels of de gordels niet worden gedragen, dient er een helm te worden gedragen.
Ik heb artikel 60 hierboven al in zijn geheel aangehaald. Jij doelt op sub e

Wetstekst

e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
Dan moet het voertuig wel zijn voorzien van bevestigingspunten overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum van ingebruikname en moeten de gordels ook aan bepaalde eisen voldoen. Helaas zitten op de meeste trikes zelf aangebrachte gordels en dat valt buiten de wet.
Het zijn van een "auto" zegt dus ook niets. Ook welk rijbewijs van toepassing is, heeft geen enkele invloed op helm gedrag. Het gaat om de term driewielig motorvoertuig, zoals genoemd in artikel 60.
Misschien zit ik mis, maar ik denk niet dat een VW trike fabriekgemonteerde, goedgekeurde gordels heeft. Zo ja, dan mag TS inderdaad zonder helm rijden.

Piet
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Piet, je zit op de goede weg m.b.t. de uitzondering voor helmplicht.

Er staat echter niet dat de gordels al vanaf fabriek aangebracht moeten zijn. Dat kan ook achteraf zijn gebeurd. Ze moeten alleen voldoen aan de voorwaarden van het artikel zoals deze golden op het moment van ingebruikname van het voertuig.

Worden de gordels niet gedragen, dan geldt de helmplicht. De trikebestuurder (en passagier) hebben dus een keuze.

De categorie rijbewijs zegt idd niets over de helmplicht.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron

Ongelezen bericht door MotoRon »

Hoewel de RDW een personenauro-kenteken afgeeft voor dergelijke voertuigen, en je dus een rijbewijs B moet hebben, zijn het voor de bepalingen van het RVV gewone driewielige voertuigen.

Bestuurders en passagiers moeten een helm op, tenzij er gordels zijn gemonteerd.

Worden de gordels niet gebruikt, en ook de helm niet, dan volgt er een bekeuring voor het niet dragen van de gordel.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Zeg Ron, die trikes zijn toch erg in trek bij lieden die niet echt kunnen motorrijden?
:wink:
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron

Ongelezen bericht door MotoRon »

Mofkap schreef:Zeg Ron, die trikes zijn toch erg in trek bij lieden die niet echt kunnen motorrijden?
:wink:
Laat ik het zo zeggen:

Mij zul je op zo'n ding niet zien :wink:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
noname
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door noname »

Voor sommige is het wel handig als je alleen een B-rijbewijs nodig hebt. Ik haal mn B-rijbewijs, auto van pa en ma staat voor de deur, koop ik toch zo'n trike, motorrijbewijs komt dan wel ;-) Ik vind het rete-handig!
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

noname schreef:Voor sommige is het wel handig als je alleen een B-rijbewijs nodig hebt. Ik haal mn B-rijbewijs, auto van pa en ma staat voor de deur, koop ik toch zo'n trike, motorrijbewijs komt dan wel ;-) Ik vind het rete-handig!
Ik vind er eerlijk gezegd niks extra handigs aan tov een gewone personenauto.
een gewone auto is zelfs handiger omdat:

Je sowiso droog zit,
je meer personen kunt/mag vervoeren,
je meer lading kunt vervoeren.

Als je dus de auto van pa en ma mag gebruiken dan zou ik dat doen.
noname
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door noname »

Ja oke, heb je helemaal gelijk in. Maar ik ben dus best een motorgek. En zit dus liever op de scooter dan in de auto. En als ik dan toch m'n autorijbewijs heb, is een trike best een uitkomst.
Gesloten