traktor rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Re: traktor rijbewijs

Ongelezen bericht door Gast »

Ivo van Diemen schreef:Mijn zoon zit op het AOC (vmbo groen). Hij wordt binnenkort 16.
Op school is er sprake van een traktor rijbewijs. Hiervoor moeten ze dan bij een leraar examen doen. Als je dit bewijs hebt mag je op de openbare weg met de traktor.
Echter ik kan hiervan op internet niets vinden.
Bestaat dit echt? Waar kan ik hierover meer te weten komen. Is er ook een rijschool, die je helpt bij het behalen ervan?
hallo,

Dit bestaat echt!!!
Het is een rijbewijs alleen voor een trekker en shovel.
Je moet een theorie examen doen met 25 vragen over het verkeer en 25 vragen over een trekker. Ik spreek uit ervaring ik heb het zelf ook ooit gehaald. Je kan vragen bij een boer of op zijn stage bedrijf als ie bij een boer stage loopt. Dan kan diegene hem dat leren. Zo heb ik het toen ook gehaald. het steld niet veel voor hoor, een kwestie van even veel rijden. Na de theorie moet een rij examen afleggen. Waarbij je gewoon trekker moet rijden en rijden met een aanhangwagen. Die moet je achteruit ergens neer kunnen zetten. Nou als er nog vragen zijn dan lees ik het hier wel heel veel succes ermee!!!!
Dit examen hoef je niet meer te doen als je je gewone rijbewijs hebt.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

gvdbor schreef:Nee, dit traktorrijbewijs bestaat niet in die zin,

zie hiervoor art. 107 en 108 van de Wegenverkeerswet.

Een tractorrijbewijs schijnt er wel te zijn in de zin van de Arbowetgeving maar heeft dus niks te maken met het rijden op de weg.
Sorry maar je bent het verplicht ik spreek uit ervaring, zonder dit rijbewijs mag je geen trekker rijden. En je moet ouder zijn dan 16 jaar!!!!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Gast,

verwar 'arbowetgeving' niet met handhaving door de politie, ed...

De arbeidsinspectie kan boete's opleggen aan bedrijven/personen die zich niet aan de 'arbo' houden, maar de politie kan hier niets mee... en het gaat nog een paar jaar duren, voordat het 'trekkerrijbewijs' weer de status van een officieel 'certificaat' krijgt, waardoor het (voor de politie) wel weer te handhaven is....

GvdBor heeft dus zondermeer gelijk ...en de uitleg van Gelderblom laat weinig ruimte voor discussie... :wink:

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

joppe TS
Infopolitie Gast

Re: traktor rijbewijs

Ongelezen bericht door joppe »

als je 18 bent moet je dan nog een trekkerijbewijs halen of niet. Mag je dan ook over de opebareweg?
Gesloten