parkeerverbod

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Looy TS
Infopolitie Gast

parkeerverbod

Ongelezen bericht door Looy »

Geachte lezer,

Pas geleden kreeg ik van de politie een bekeuring omdat ik mijn auto met twee wiel op een grasveldje had neergezet. Op het procesverbaal stond vermeld dat ik had geparkeerd in een groenstrook.

Mijn vraag aan u is:
- wanneer is er spraken van een berm en wanneer van groenstrook (definitie), heeft dat soms te maken met binnen/buiten de bebouwde kom.
- Als het correct is, waarvoor ik ben bekeurt (waar ik van uitga) in welk wetsartikel staat dat vermeld

Graag verneem ik een antwoord
Alvast bedankt voor de moeite
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Beste Looy,

Dit is ook op het forum al een zeer uitgebreide discussie geweest, waarop de volgende "conclusie" is geweest:

Een berm ligt (meestal) buiten de bebouwde kom, bestaat uit niet-onderhouden (wel gemaaid soms) gras, ligt gelijkvloers met de rijbaan en is een zogenaamde "kant van de weg". Een groenstrook daarentegen ligt binnen de bebouwde kom, is aangelegd en wordt onderhouden door de gemeente (dus een aangelegd gazon bijvoorbeeld) en ligt verhoogt naast de rijbaan. Uiteraard waren we het er toen ook over eens dat er soms situaties zijn die toch niet voldoen aan deze conclusie, maar dat zou bekeken moeten worden per geval.

Het wetsartikel wat hierop terugslaat is te vinden in de Algemene plaatselijke verordening van de plaats waar de overtreding is begaan en heeft meestal een (soortgelijk) artikel als:
APV schreef:Artikel 101 Aantasting groenvoorzieningen door voertuigen
1. Het is verboden met een voertuig, fiets of bromfiets te rijden, dan wel een voertuig, fiets of
bromfiets te doen of te laten staan, door dan wel in een park of plantsoen of op een niet van
de weg deel uitmakende, van gemeentewege aangelegde beplanting of groenstrook.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing:
a. op voertuigen die nodig zijn en gebruikt worden ter uitvoering van werkzaamheden
door of vanwege de overheid;
b. op voertuigen, waarmede standplaats wordt of is ingenomen op terreinen welke mede
of uitsluitend voor dit doel zijn bestemd.
3. Burgemeester en wethouders kunnen van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing
verlenen.
Laatst gewijzigd door Frans op 31 mar 2005, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Vermoedelijk heeft u een bekeuring gehad voor feit R406, 45 euro.
De bebehorende omschrijving is:
een voertuig te doen of laten staan in een park of
plantsoen, op openbare beplantingen of groenstroken
Dit feit verwijst, zoals Frans al aan geeft, naar de A.P.V.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Met Frans ben ik het eens behalve het punt binnen/buiten de bebouwde kom. Destijds heb ik dat onderbouwd met foto's
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

gvdbor schreef:Met Frans ben ik het eens behalve het punt binnen/buiten de bebouwde kom. Destijds heb ik dat onderbouwd met foto's
Vandaar ook mijn "meestal" gijs.....;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten