gebruik dienstpistool in eigen tijd
Moderator: Moderatorteam
-
xray
- Infopolitie Gast
gebruik dienstpistool in eigen tijd
Is het waar dat politieagenten hun dienstpistool mogen gebruiken als zij privé op een schietbaan met de schietsport willen meedoen?
Ik hoorde van een vriend van mij dat dit mag, maar ik heb hier mijn twijfels over.
Mag het helemaal niet, of wordt er wel eens een uitzondering gemaakt als een agent 1x in de zoveel tijd eens naar een schietvereniging gaat?
Wie kan onze discussie eindigen ?!?
Ik hoorde van een vriend van mij dat dit mag, maar ik heb hier mijn twijfels over.
Mag het helemaal niet, of wordt er wel eens een uitzondering gemaakt als een agent 1x in de zoveel tijd eens naar een schietvereniging gaat?
Wie kan onze discussie eindigen ?!?
Het mag niet. Met het dienstpistol mag alleen in diensttijd worden geschoten, daarbuiten niet, tenzij een dergelijk optreden van een politieman in prive-tijd verwacht mag worden.
Stel hij loopt prive door de stad en heeft toevallig zijn pistool bij zich (?). Indien hij stuit op een gewapende overval, zal van hem ondanks zijn prive-tijd handelen wordn verwacht, mits verantwoord natuurlijk.
Stel hij loopt prive door de stad en heeft toevallig zijn pistool bij zich (?). Indien hij stuit op een gewapende overval, zal van hem ondanks zijn prive-tijd handelen wordn verwacht, mits verantwoord natuurlijk.
-
DaV
- Infopolitie Gast
Moet een agent zijn pistool niet op het bureau laten?thijeleo schreef:Het mag niet. Met het dienstpistol mag alleen in diensttijd worden geschoten, daarbuiten niet, tenzij een dergelijk optreden van een politieman in prive-tijd verwacht mag worden.
-
p@ulus.nl
- Infopolitie Gast
Staat het nog ergens schriftelijk geregeld dat een poltieambtenaar zijn dienstpistool alleen gedurende de uitoefening van zijn bediening bij zich mag dragen en gebruiken?
Ik heb gekeken in de Politiewet, Ambtsinstructie, bewapeningsregeling politie en toetsing geweldsbeheersing maar ik kan het nergens vinden.
Ik heb gekeken in de Politiewet, Ambtsinstructie, bewapeningsregeling politie en toetsing geweldsbeheersing maar ik kan het nergens vinden.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Zoals je voorganger al aangeeft, is dit vaak in de 'interne richtlijnen' van een korps opgenomen.
Iets dergelijks maakt je dus strafbaar voor overtreding van een 'dienstvoorschrift.' En ook daar kan gewoon ontslag uit voortvloeien....
Iets dergelijks maakt je dus strafbaar voor overtreding van een 'dienstvoorschrift.' En ook daar kan gewoon ontslag uit voortvloeien....
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
deheervanwezel
- Infopolitie Gast
zelffoutedingendoen!
wordt u gestraft als u zelf foute dingen doet ?
wybo jellema
wybo jellema
- rich
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Als een agent een strafbaar feit pleegt dan zal er gewoon een zaak worden gestart. Betreft het geen strafbaar feit maar bepaald gedrag dat niet in overeenstemming is met de geldende korpsvoorschriften dan kan het korps zelf maatregelen treffen.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Roland
- Infopolitie Gast
In beginsel is het zo dat een politieagent 24/7 opsporingsambtenaar is. Hij heeft alleen niet altijd dienst, maar de bevoegdheden en verplichtingen blijven van kracht.
Aangezien een opsporingsambtenaar gerechtigd is een vuurwapen te dragen, mag hij dat dus ook buiten diensttijd. Volgens de wet dan. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld pepperspray.
Het korps kan wel zelf, zoals eerder gezegd, regels opstellen. Als je je daar niet aan houdt, maak je je schuldig aan plichtsverzuim, wat ook heel nare gevolgen kan hebben.
Aangezien een opsporingsambtenaar gerechtigd is een vuurwapen te dragen, mag hij dat dus ook buiten diensttijd. Volgens de wet dan. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld pepperspray.
Het korps kan wel zelf, zoals eerder gezegd, regels opstellen. Als je je daar niet aan houdt, maak je je schuldig aan plichtsverzuim, wat ook heel nare gevolgen kan hebben.
-
Thijs
- Infopolitie Gast
- rich
- Moderator
- Geslacht:
Dan kom je mogelijk op een noodweer situatie uit maar ik denk dat de kans dat je de lotto wint iets groter is.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
-
Thijs
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Nood breekt wet!
Of je dat nou met je eigen pistool doet, een afgezaagde shotgun, een raketwerper met holle lading of een gevonden Abrahams tank....noodweer is noodweer!
Of je dat nou met je eigen pistool doet, een afgezaagde shotgun, een raketwerper met holle lading of een gevonden Abrahams tank....noodweer is noodweer!
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 20 feb 2005, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- rich
- Moderator
- Geslacht:
Dat zal in eerste instantie een probleem zijn want dat wapen is niet aan de agent uitgereikt en hij is mogelijk niet geoefend in het gebruik in de zin van de ambtsinstructie.
Wat de uitkomst zal zijn als de rechter een uitspraak zal doen ..is aan de rechter.
Wat de uitkomst zal zijn als de rechter een uitspraak zal doen ..is aan de rechter.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl