Botsing bij achteruit rijden en keren, wie is schuldig???

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Esses
Infopolitie Gast

Botsing bij achteruit rijden en keren, wie is schuldig???

Ongelezen bericht door Esses »

Halverwege vorig jaar heb ik een klein ongelukje gehad.
Kort gezegd reed ik achteruit en keerde de tegenpartij. Gevolg: Boem.
Nu ben ik volledig aansprakelijk gesteld voor dit ongeluk en kledder dus ook met mijn premie enorm achteruit. Ik ben van mening dat dit niet 100% mijn schuld is daar we allebei een bijzondere verrichting deden.

"Achteruit rijden telt zwaarder dan keren" was de mededeling.

Kan iemand mij vertellen hoe en of ik dit aan kan vechten, waar ik de zwaarte van een verrichting kan vinden etc. etc.

Alvast bedankt!

Esses
T-nus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Wat mij is geleerd is dat wij, als politie zijnde, geen uitspraken doen over de schuldvraag. U bent volledig aansprakelijk gesteld voor iets waar, waarschijnlijk, geen van ons allen bij is geweest. Dus kunnen wij ook als burger zijnde geen uitspraak doen omtrend dit ongeval.

Ik zou u helaas ook niet kunnen zeggen waar u iets kunt vinden over de "zwaarte" van een verrichting. M.i. bestaat zoiets ook niet. :wink:

Succes in ieder geval.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Als u dit wilt aanvechten zult u bij uw verzekeringsmaatschappij moeten zijn en bij de verzekering van de tegenpartij.

Zoals reeds gezegd doet de politie geen uitspraken over schuldvraag bij aanrijdingen.
Ook op dit forum zullen we u dus niet ten dienste kunnen zijn.
Esses
Infopolitie Gast

Vervolg 'botsing achteruit rijden en keren, wie is schuldig'

Bedankt voor een deel van het antwoord.
Ik wil wel nog even duidelijk maken dat ik niet een bevestiging van mijn mening zocht, maar informatie.
Ik kan namelijk ook nergens iets vinden over de zwaarte van een manoeuvre en hoopte dat hier iemand me dat zou kunnen vertellen.
Zelf heb ik daar nog nooit iets over gehoord en zowel mijn beste vriend als mijn broer (allebei rijinstructeur) kennen deze regel ook niet.

Nogmaals bedankt

esses
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik heb ook nooit van die regel gehoord en draai toch al enige tijd mee op verkeersgebied.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Waarschijnlijk is deze aansprakelijkheidstelling alleen het standpunt van de tegenpartij. U kunt het daarme niet eens zijn en dan zult u daar dus tegen bezwaar moeten maken. Van belang is of uw verzekeraar het met u eens is of de volledige aansprakelijkheid erkent.
Een en ander is altijd zeer afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Je kan niet zondermeer zeggen dat de ene gedraging "erger" is dan de andere.
Stay safe out there.
Esses
Infopolitie Gast

Mijn verzekering heeft mij al aansprakelijk gesteld, er is zelfs al (zonder dat ze mij hiervan op de hoogte gesteld hebben trouwens) uitbetaald.
Ik ben het dus niet eens met hun uitspraak en wil dit dus aanvechten...
Inderdaad omdat mijn gedrag (naar mijn mening) niet 'erger' is dan dat van de tegenpartij.

Esses
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Dan zult u in de kleine lettertjes van uw polis moeten duiken om te zien in hoeverre de erkenning van de aansprakelijkheid door uw verzekeraar nog aan te vechten is.
Stay safe out there.
Gesloten