Mag een windhond loslopen in een hondenlosgebied

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gomick
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gomick »

Er wordt vaak gezegd dat het in de wet geregeld is dat windhonden (zgn lange honden) nooit los mogen lopen ook niet in een aangewezen hondenlosgebied. In de Flora- en faunawet staat alleen dat ze niet voor de jacht gebruikt mogen worden, maar niets over loslopen. wie kan me vertellen of dit inderdaad bij wet geregeld is en welke wet dit precies is.
The One
Superlid
Superlid
Roepnaam: Conducteeeuur?
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door The One »

Dag Gomick,

Ik heb hier wel info over, ligt alleen op m'n werk, kom hier dus morgen even op terug. (of collega's moeten me voor zijn.. :wink: )

The One
Beamer
Infopolitie Gast

Re: Mag een windhond loslopen in een hondenlosgebied

Ongelezen bericht door Beamer »

Gomick schreef:Er wordt vaak gezegd dat het in de wet geregeld is dat windhonden (zgn lange honden) nooit los mogen lopen ook niet in een aangewezen hondenlosgebied. In de Flora- en faunawet staat alleen dat ze niet voor de jacht gebruikt mogen worden, maar niets over loslopen. wie kan me vertellen of dit inderdaad bij wet geregeld is en welke wet dit precies is.
Een lange hond is een hond die door zijn lichaamsbouw en aanleg in staat geacht moet worden om een haas te bejagen. Het is verboden om lange honden niet aangelijnd in een jachtveld te laten lopen, omdat die honden de neiging zouden hebben achter een konijn, haas of ander wild aan te gaan jagen en de kans is dan groot, dat het nog lukt ook (in tegenstelling tot de niet-windhonden die daarvoor niet snel genoeg kunnen lopen). Vroeger was dat geregeld in de Jachtwet, dus zal het nu in de Flora- en faunawet geregeld zijn. lijkt me.
Gomick
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gomick »

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraag denk ik. Ik weet dat windhonden niet voor jacht gebruikt mogen worden, dit staat ook in flora- en faunawet dat klopt.

Waar het mij om gaat is dat er volgens zeggen een wet bestaat dat windhonden altijd aangelijnd moeten zijn dus ook in een aangewezen hondenlosgebied, de vraag is welke wet is dit?
The One
Superlid
Superlid
Roepnaam: Conducteeeuur?
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door The One »

Helaas :oops: , ik dacht het te hebben, bleek een oud artikel te zijn van de famile Gaus, ik denk dat het in de jachtwet wel stond, maar in de Flora en Faunawet niet meer specifiek vermeld staat, ik kan dus geen antwoord geven.
In de Flora en Faunawet geldt dat het niet mag tenzij, of omgekeerd.
blblblbaaaa :? , ik weet het dus echt niet, Collegae :!: :?: hellup

The One
Doggieman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

Elke gemeente kan afwijken van de APV, daarin kunnen ze onder andere stellen dat ze een losloopgebied voor honden aanwijzen. Hier mogen dus de honden onaangelijnd lopen/rennen etc. Ik weet niets van een uitzondering van bijv. hazenwindhonden. In de flora/fauna wet staat inderdaad dat een dergelijke hond niet los mag lopen, danwel niet mag deelnemen aan de jacht. Dit artikel is specifiek gericht op de jacht.

Doggieman 8)
TessyTessy(gast)
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TessyTessy(gast) »

hej, ik snap toch iets niet, ze zeggen dan wel zo moi van een hazewindhond kan de konijnen/haze/etc wèl te pakken krijgen, als andere honden dat niet zouden kunnen, hoe kunnen die hounds in engeland dat dan wel, en mij 2 engelse cockers zijn lang niet de snalsten van het ras maar kunnen ook de konijntjes wel te pakken krijgen (nee ze zijn niet getraind in welke hondensport dan ook). mijn hondjes pakken danwel alleen de dieren en brengen ze naar mij (kweet niet waarschijnlijk iets retriever-bloed erin oid). nu moet ik eerlijk gezegt zeggen ik weet neit wat een windhond ermee doet als ze eenmaal het "wild"te pakken hebben, maarja als je een wet maakt dat deze bepaalde honden-rasgroep niet mag los lopen mag je geen enkele hond meer los laten lopen (incl sommige mensen).

uw reactie en uitleg?
Roberto
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roberto »

Zolang hij maar geen winden laat.
Laat hij deze binnen de bebouwde kom dan heb je rekening te houden met de stankcirkel.
Doggieman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

TessyTessy(gast) schreef:hej, ik snap toch iets niet, ze zeggen dan wel zo moi van een hazewindhond kan de konijnen/haze/etc wèl te pakken krijgen, als andere honden dat niet zouden kunnen, hoe kunnen die hounds in engeland dat dan wel, en mij 2 engelse cockers zijn lang niet de snalsten van het ras maar kunnen ook de konijntjes wel te pakken krijgen (nee ze zijn niet getraind in welke hondensport dan ook). mijn hondjes pakken danwel alleen de dieren en brengen ze naar mij (kweet niet waarschijnlijk iets retriever-bloed erin oid). nu moet ik eerlijk gezegt zeggen ik weet neit wat een windhond ermee doet als ze eenmaal het "wild"te pakken hebben, maarja als je een wet maakt dat deze bepaalde honden-rasgroep niet mag los lopen mag je geen enkele hond meer los laten lopen (incl sommige mensen).

uw reactie en uitleg?
Voor dat je eventueel de opleiding in gaat, doe eerst iets aan je interpunctie, moest je verhaal eerst drie keer lezen voordat ik het snapte (maar dat terzijde).

In de Nederlandse wet wordt gesproken over de zogenaamde lange honden die je niet mag gebruiken bij de jacht. Er wordt niet specifiek gesproken over een hazewindhond of iets dergelijks, maar deze valt wel onder het begrip lange honden.

Doggieman 8)
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

dat weet ik,ik had het ook over het loslopen van de hond, niet de jacht.

Wanneer ik mijn cocker loslaat kan deze ook net zo goed een konijntje afmaken, dus vandaar dat ik die beredenering niet snap dat alleen lange honden dan niet mogen los lopen

ps. ja ik weet dat mijn nederlands niet super is, maar dat is niet altijd zo
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

lange honden worden speciaal gebruikt voor de jacht, een cocker spaniel is niet een zgn lange hond dat is het verschil.

Maar, in een hondenlosloopgebied mogen hazewindhonden ook gewoon loslopen, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald.
Beamer
Infopolitie Gast

lange hond

Ongelezen bericht door Beamer »

De bespreking van Stapel & De koning zegt het volgende:
Het begrip ‘lange hond’ is niet aan een ras gebonden. De Hoge Raad heeft bij arrest uitgemaakt dat hieronder dient te worden verstaan: ‘Een hond die door zijn daartoe voldoende lichaamsbouw in staat is een volle haas op het gezicht te achtervolgen, in te halen en te grijpen’. Met volle haas wordt hier bedoeld een volwassen haas. De soorten Whippet en Greyhound, de zogenaamde windhonden vallen in het algemeen hier wel onder, maar ook de houder van een Ierse setter, wiens hond een haas ving, is hier voor veroordeeld. Deze honden jagen niet, zoals jachthonden, op hun neus, maar jagen op het gezicht. Ze moeten de haas of het konijn zien en achtervolgen deze op het gezicht.
Deze vorm van stroperij geschiedt in het voorjaar, op pas gemaaide hooilanden, tegen zonsondergang en bij zonsopgang, zowel uit een auto als te voet.
Vanaf half augustus tot januari vooral 's nachts, met kunstlicht vanuit een auto.
Hiermede wordt het wild opgespoord en in de lichtbundel ‘gevangen’, waarna de hond wordt losgelaten en het wild vangt. Het is een geruisloze vorm van stroperij.
Het is een niet geoorloofd jachtmiddel en zodoende wordt altijd artikel 53, eerste lid onder b en artikel 16 lid 3 van de wet, jo. artikel 1a onder 3 van de WED overtreden.
Het is dus niet rasgebonden, maar lang niet alle honden zijn in staat om een haas in volle ren te pakken te krijgen.
Gesloten