procedure na bloedproef

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
case
Infopolitie Gast

procedure na bloedproef

Ongelezen bericht door case »

Hallo,

Enige tijd geleden ben ik aangehouden wegens rijden onder invloed van alcohol. Na een blaastest heb ik zelf om een tegenonderzoek gevraagd in de vorm van de bloedproef.
Afgelopen week ontving ik de uitnodiging tot betalen van de € 91,-
Dit moest binnen 6 weken na afname van de bloedproef zijn overgemaakt, daarna werd het monster vernietigd.
De brief kreeg ik op de 7 februari (bijna 7,5 week na afname) en is gestempeld op 2 februari (stond geen postcode op, vandaar dat het langer geduurd heeft dan normaal). Maar al ga je van 2 februari uit, dan is het nog langer dan 6 weken.

Het tegenonderzoek is er dus hoogst waarschijnlijk niet meer. Wat zijn hiervan de concequenties? Ben ik nu verplicht tot de uitslag van de blaastest of kan het nu zijn dat ik niet voor hoef te komen o.i.d.?

Alvast bedankt
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

U zou even moeten bellen met het door u gekozen laboratorium en vragen of uw monster nog aanwezig is.

De ademanalyse telt tenzij uit het tegenonderzoek een lagere waarde zou komen.
Wordt het tegenonderzoek niet uitgevoerd dan telt de ademanalyse.

Wellicht zou het punt kunnen zijn voor de terechtzitting dat u feitelijk geen tegenonderzoek hebt kunnen laten verrichten.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou weet ik dat het NFI (het verplicht aangewezen laboratorium voor het 1e tegenonderzoek) een 'marge' hanteert. Het monster zal zeer waarschijnlijk nog gewoon aanwezig zijn.

Overigens, heb ik nog nooit meegemaakt dat men, door middel van een tegenonderzoek, tot een daadwerkelijke lagere strafcategorie terugvalt.

Indien de ademanalyse en de bloedproef gelijktijdig plaatsvinden, is de uitslag namelijk ook exact gelijk (eea door de verplichte wettelijke correctie's).

Het feit dat het bloedmonster na minimaal 1 uur is afgenomen, kan in uw voordeel werken vanwege de afbraak van alcohol, maar ook net zo goed in uw nadeel als u nog in de 'opbouwfase' zat...

En hoewel de meest gunstige uitslag voor u wordt gehanteerd, blijf ik het, gezien de marginale verschillen, toch zonde vinden van alle extra kosten die hier tegenover staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

ik denk dat het monster er nog wel is, even bellen met het NFI en gelijk de betaling doen dan zal dat vast nog wel goed komen.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Maar is het voor mij niet handiger als het monster er niet meer is? Zou ik daar een voordeel mee hebben als ik voor moet komen?
Gast
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Nou weet ik dat het NFI (het verplicht aangewezen laboratorium voor het 1e tegenonderzoek) een 'marge' hanteert. Het monster zal zeer waarschijnlijk nog gewoon aanwezig zijn.

Overigens, heb ik nog nooit meegemaakt dat men, door middel van een tegenonderzoek, tot een daadwerkelijke lagere strafcategorie terugvalt.

Indien de ademanalyse en de bloedproef gelijktijdig plaatsvinden, is de uitslag namelijk ook exact gelijk (eea door de verplichte wettelijke correctie's).

Het feit dat het bloedmonster na minimaal 1 uur is afgenomen, kan in uw voordeel werken vanwege de afbraak van alcohol, maar ook net zo goed in uw nadeel als u nog in de 'opbouwfase' zat...

En hoewel de meest gunstige uitslag voor u wordt gehanteerd, blijf ik het, gezien de marginale verschillen, toch zonde vinden van alle extra kosten die hier tegenover staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
En hoe zit dat dan met die opbouw en afbraak? Toen er bloed werd afgenomen had ik al 3-3,5 uur niks meer gedronken.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als het bloedmonster nu al niet meer zou bestaan, heeft u daar inderdaad voordeel bij. Maar die fout zal het NFI niet zo snel maken. Sterker nog, het 2e bloedmonster wat is afgenomen, moet verplicht een jaar bewaard blijven.

Voorlopig zit u dus nog steeds 'in de molen'.

Pas als u echt niet betaalt, wordt dit als het 'afzien' van een tegenonderzoek gezien, en worden alle bloedmonsters vernietigd. Maar dat doet het NFI echt niet zomaar... Daar krijgt u (zeer waarschijnlijk) zelfs eerst nog een betalingsherinnering voor.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gast
Infopolitie Gast

En wordt er bij zo'n tegenonderzoek alleen op alcohol gecontroleerd of kijkt men bijvoorbeeld ook nog naar andere stimulerende middelen?
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

nee, er wordt gecontroleerd op alcohol.
Gesloten