Wij hebben 3 kinderen, 7 jaar, 3 jaar en 8 maanden. Wij rijden een middenklasse auto met op de achterbank 2 3-puntsgordels en 1 heupgordel.
Tot nu toe zat de baby in een babystoel, de middelste in een autostoel en de oudste op een stoelverhoger. Nu is de baby te groot voor de babystoel en moet dus naar de autostoel, de middelste naar een stoelverhoger. Mijn vraag is dus moet de oudste die in het midden zal gaan zitten in de heupgordel toch op een stoelverhoger zitten??
Groeten Marielle (die erg blij is met dit forum maar dit niet kan vinden, of niet goed genoeg zoekt... )
Indien jonder dan 12 jaar en korter dan 1,50 meter moeten kinderen in een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem zitten.
Als ze langer zijn dan 1.50 meter kunnen ze de autogordel gebruiken. (schatkist)
U moet dus even kijken hoe lang de oudste is. Wanneer de oudste langer is dan 1.50 meter hoet hij/zij geen gebruik te maken van een beveiligingssysteem.
Op de achterbank geldt geen verplichting voor kinderbeveiligingsmiddelen (kinderstoeltjes), maar als er eentje aanwezig is dan moet je hem wel gebruiken. Die verplichting voor een passend kinderzitje geldt alleen voorin.
Een driepuntsgordel kan - in geval van een aanrijding - bij kinderen kleiner dan 1,50m leiden tot letsel aan de nek, hoofd of borst. De hoogte van de veiligheidsgordel is niet afgestemd op hun lengte. Vandaar dat in dat geval de driepuntsgordel als heupgordel mag worden gebruikt.
Maar het gebruik van een goed passend kinderzitje in combinatie met een (driepunts)gordel is natuurlijk altijd veiliger dan zonder stoelverhoger. Het verstandigste is om voor alle drie de kinderen een kinderzitje aan te schaffen, dus ook voor de oudste.
Ik begrijp dat het veiliger is om een stoel met 3puntsgordel te gebruiken maar volgens de garage is het niet mogelijk om een derde 3puntsgordel erin te maken en nu vraag ik me als ik dan toch voor hem de heupgordel moet gebruiken wat dan de extra veiligheid zou zijn van een stoelverhoger want m.i. zijn die ervoor zodat een kind hoger zit en dus de diagonale gordel niet in de nek snijd (of zie ik het verkeerd??).
Alvast bedankt voor deze antwoorden, Marielle
wel raar eigenlijk dat er nog steeds geen wettelijke regels zijn voor de achterbank, waarom is dit?
Een zittingverhoger is inderdaad primair bedoeld om te voorkomen dat de 'diagnonale gordel' ter hoogte van de nek komt te zitten...
Maar ze hebben nog een andere functie. Als een heupgordel namelijk niet 'strak' genoeg wordt gedragen (je moet ze tenslotte zelf spannen) kan een zittingverhoger, door z'n vorm, het zogenaamde 'submarine' effect voorkomen.
Dit betekent zoveel als het onder de gordel doorglijden en alsnog door de hele auto geslingerd worden...
Overigens wordt de wetgeving omtrent gordels en kinderzitjes veranderd.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk