Hallo,
Mijn zoon heeft zelf een brommer gebouwd met een grasmaaier motorblok van meer dan 200cc. Heel knap en het is echt een mooi ding maar hij voldoet verder niet aan wet en regelgeving als je hem zou moeten keuren. Nu wil hij er mee de weg op voor een tourtocht.. Dit mag van mij niet maar ik kan hem niet tegenhouden. Hij woont bij zn moeder die er niets van zegt...
Hij heeft wel een brommerrijbewijs maar geen motorrijbewijs. Is wel bezig met zn B rijbewijs.
Welke mogelijke consequensties kan hij tegen aan lopen mocht hij worden aangehouden? Ik wil hem met deze info laten inzien dan het t risico niet waard is om er de weg mee op te gaan.
Jullie hulp wordt gewaardeerd!
Mvg,
Papa
Ongekeurde eigenbouw brommer de weg op
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Ongekeurde eigenbouw brommer de weg op
Het rijden op de weg met een ongekeurd en niet gekentekend motorvoertuig is verboden.
Een bromfiets is pas een bromfiets als deze als bromfiets is goedgekeurd.
Gevolgen zullen zijn een fikse boete en in beslag name en vernietiging van het motorvoertuig.
Raakt hij bij een ongeval betrokken dan is hij ook niet verzekerd en zal dus de veroorzaakte schade en letsel voor zijn eigen en wellicht ook ouders rekening komen. Ook eigen letsel zal.mogelijk niet door de eigen ziektekostenverzekering vergoed worden.
Een bromfiets is pas een bromfiets als deze als bromfiets is goedgekeurd.
Gevolgen zullen zijn een fikse boete en in beslag name en vernietiging van het motorvoertuig.
Raakt hij bij een ongeval betrokken dan is hij ook niet verzekerd en zal dus de veroorzaakte schade en letsel voor zijn eigen en wellicht ook ouders rekening komen. Ook eigen letsel zal.mogelijk niet door de eigen ziektekostenverzekering vergoed worden.
Stay safe out there.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik mag aannemen dat hij wel een kentekenplaat gaat monteren. Dat is dus niet het juiste kenteken, maar misschien van een andere bromfiets. Dit doen is een misdrijf.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
En rijden zonder geldig rijbewijs en verzekering?
Of vervalt dat bij een ongekeurd voertuig?
Of vervalt dat bij een ongekeurd voertuig?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ja want bij een ongekeurd zelfgebouwd voertuig is niet duidelijk onder welke categorie deze valt en welk rijbewijs men dan zou moeten hebben.
Een gekentekend motorvoertuig dient volgens de Wet verzekerd te zijn. Geen kenteken en geen categorie bekend dan is er geen verzekeringsplicht die afgedwongen kan worden.
Een gekentekend motorvoertuig dient volgens de Wet verzekerd te zijn. Geen kenteken en geen categorie bekend dan is er geen verzekeringsplicht die afgedwongen kan worden.
Stay safe out there.