Maaltijden bezorgen op scootmobiel?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Plaats reactie
MB075 TS
Infopolitie Gast

Maaltijden bezorgen op scootmobiel?

Bericht door MB075 »

Hallo allemaal,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik heb laatst een scootmobiel aangeschaft (Kymco filly 3 wieler, 45km/u) met verzekeringsplaatje dus in principe net als een Canta.

Ik vroeg mij af of ik hiermee als maaltijd bezorger aan het werk mag voor bijvoorbeeld een domino's pizza of andere tent?

Ik las ergens dat een scootmobiel niet zakelijk gebruikt mag worden en vroeg mij af tot in hoeverre dat waar is, als zzp'er lijkt mij dat wel logisch maar als ik als werknemer aan de slag ga zie ik het probleem er niet zo van in?

Ik hoor het graag,

Mvg MB
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Maaltijden bezorgen op scootmobiel?

Bericht door SWAT »

De door u genoemde beperking wordt niet benoemd in de verkeerswetgeving. Ik kan mij echter voorstellen dat als een scootmobiel via de gemeente is verstrekt in het kader van de WMO dat de gemeente beperkingen in het gebruik oplegt.
Als de scootmobiel geheel door u gekocht is dan lijkt mij geen probleem tenzij er wetgeving is waar ik nu niet direct zicht op heb.
Stay safe out there.
Jan654 TS
Infopolitie Gast

Bericht door Jan654 »

als u de scootmobiel privé of zakelijk koopt kan dit. Let wel op het netjes afdragen van belastingen en dergelijke. Anders kan uncle sam nog eens gaan navorderen bij btw/loonheffingen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Bericht door Frans »

Als meneer een WMO beschikking heeft en voldoet aan criteria a,b en c waardoor hij mét scoot weer kan participeren in de maatschappij, wat maakt dat hij met die scoot dan die pizza's niet mag bezorgen? Een beter voirbeeld van participatie is er volgens mij niet te vinden?

Of zeg je tegen een dame die een rollator krijgt om naar de winkel te gaan: zo, nu heeft u de winkel gehaald, we pakken de rollator weer af...

Wat wél kan is een vervelende kronkel die in de WMO zit verweven en dat is simpelweg de volgende: de wet heeft een aantal kaders, gemeenten mogen vervolgens niet alleen alles zelf besluiten, maar ook nog eens vam alles zelf verzinnen (letterlijk) dus als morgen iemand bij de gmeeente verzint dat dit geen gepaste functie voor die scoot is dan hoeft de scoot nog steeds niet terug, gelden nog steeds alle criteria a,b en c maar koet de gemeente dus gaan "verzinnen" uit welk potje het geld dan komt.

En das een goeie...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Ramos TS
Infopolitie Gast

Bericht door Ramos »

Let wel even op kwa verzekering, Je gebruikt technisch het voertuig prive/zakelijk , De verzekering kan hierom moeilijk gaan doen gezien hij voor beide doeleinden gebruikt wordt en ze kunnen dan zeggen dat je een zakelijke verzekering op het voertuig moet hebben ( Risico is hoger ) dus ook een hogere premie.
Interessant TS
Infopolitie Gast

Bericht door Interessant »

Een scootmobiel is toch een vervoersmiddel voor minder validen? Die bezorgen pizza's niet lopend, daarom hebben ze ook die scootmobiel.

Is dat echt zakelijk gebruik? Meneer gebruikt de scootmobiel als "vervanging" voor normaal lopen of fietsen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Bericht door Frans »

een scootmobiel is een vervanger voor fietsen.
Een rolstoel is een vervanger voor lopen.

Je gaat niet met je scootmobiel douchen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MB075 TS
Infopolitie Gast

Bericht door MB075 »

Hartelijk dank voor alle berichten,

de scootmobiel is inderdaad prive aangeschaft, ik zal nog eens contact opnemen met de verzekering om te kijken wat die er van zeggen.

Mvg MB
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Interessant schreef: 09 jun 2026, 21:57 Een scootmobiel is toch een vervoersmiddel voor minder validen? Die bezorgen pizza's niet lopend, daarom hebben ze ook die scootmobiel.

Is dat echt zakelijk gebruik? Meneer gebruikt de scootmobiel als "vervanging" voor normaal lopen of fietsen.
Een scootmobiel zal in de meeste gevallen door een minder valide persoon gebruikt worden. Er is echter geen enkele wettelijke regel die het gebruik van een scootmobiel en bijvoorbeeld een Canta beperkt tot minder validen.
Ook volledig gezonde personen mogen een scootmobiel of Canta aanschaffen en daarmee deelnemen aan het verkeer. Of dit gewenst is, is een andere discussie.
Stay safe out there.
Interessant TS
Infopolitie Gast

Bericht door Interessant »

Frans schreef: 09 jun 2026, 22:29 een scootmobiel is een vervanger voor fietsen.
Een rolstoel is een vervanger voor lopen.

Je gaat niet met je scootmobiel douchen.
Kleine correctie, Frans.

Mijn vader gebruikt een gemotoriseerde rolstoel die weliswaar kleiner is dan een scootmobiel maar die gebruikt hij ook binnenshuis. De spieren in zijn armen zijn te verzwakt om een rolstoel te besturen. Hij doucht er inderdaad niet mee, daar is een speciale stoel voor, maar hij zou er een pizza mee kunnen bezorgen.

Wat SWAT zei, wist ik niet. Ik dacht dat je zo'n ding per se moet aanvragen.

Is dit allemaal zo omdat het voor de wet een voertuig is? Is eventueel zakelijk gebruik daarom relevant? Mijn fiets hoeft namelijk niet verzekerd te zijn.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Bericht door Frans »

Een gemotoriseerde rolstoel neem je niet mee onder de douche (wat overigens wel zou kunnen, ze zijn gewoon regen én waterbestendig, ook die met het handpookje van je vader, maar goed, overzetten in een een douchstoel is inderdaad fijner als je een zacht kussen hebt in je rolstoel enz.) en ze moeten verzekert zijn maar dat worden ze automagisch vanuit de organisatie die de rolstoel levert. Als je hier in de regio vanuit de WMO exact zo'n rolstoel als je vader zou krijgen (dus gemotoriseerd, met verzekeringsplaatje) dan krijgt je vader jaarlijks ergens in april (hier dus) van bedrijf Medipoint een envelop met daarin een KOPIE van de groene kaart (die dus wit is) en het verzekeringsplaatje. De kopie groene kaart is het enige wat je tegenwoordig nog krijgt, het apparaat zelf is wel verzekert bij, in dit geval Medipoint dus. (hetzelfde geldt overigens ook voor een scootmobiel)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Er zit een verschil tussen het zelf kopen van een scootmobiel, Canta of gemotoriseerde rolstoel en het aanvragen van een dergelijk voertuig.
Kopen kan iedereen en iedereen kan er in rijden. Voor sommige voertuigen is wellicht een AM rijbewijs nodig.
Bij aanvragen is het de bedoeling dat de aanvrager vanwege bijzondere omstandigheden (zoals minder valide zijn) op grond van een gemeentelijke of wettelijke regeling (zoals de WMO) een scootmobiel of gemotoriseerde rolstoel (vaak tegen een bijdrage) verstrekt krijgt. Ik weet niet of een Canta ook via een dergelijke regeling verstrekt kan worden.
Zodra een scootmobiel of gemotoriseerde rolstoel harder kan rijden dan 6 km/u is het een motorvoertuig en moet het bij gebruik op de weg WA verzekerd zijn.
Stay safe out there.
Plaats reactie