Geachte heer/mevrouw,
Ik zou graag een vraag willen stellen over het volgende.
Ik rijd al enige tijd op een BMW R1250GS.
Ik rijd bijna dagelijks op mijn motor in weer en wind en om mijn veiligheid te vergroten in het hedendaagse verkeer
Heb ik een nieuwe koplamp beschermer geplaatst en voor mijn DRL
heb ik in mijn koplamp beschermer een geel stuk zitten zodat mijn DRL geel schijnt.
Daarnaast heb ik op mijn standaard BMW mistlampen een beschermkap geplaatst die geel van kleur is.
Hierdoor schijnen mijn mistlampen geel van kleur.
Dus in het kort mijn motor heeft een DRL licht in de vorm van een hoefijzer en deze schijnt geel naar voren
Daarnaast heb ik de standaard BMW mistlichten met daarvoor een beschermkap en deze mistlichten schijnen ook geel naar voren.
Mijn vraag is: Mag ik hiermee overdag en 's nachts mee rijden?
Alvast hartelijk bedankt voor de genomen moeite om antwoord op mijn vraag te geven.
Mvg, Harry
Ps. Het is me helaas niet gelukt om een foto bij te voegen op dit forum en zal dit later nog eens proberen omdat dit toch een veel beter beeld geeft.
BMW R1250GS HP versie bj2019 gele motor verlichting vraag?
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: BMW R1250GS HP versie bj2019 gele motor verlichting vraag?
Dagrijlicht: In art 5.4.59 Regeling voertuigen staat: Dat mag dus niet.
De koplamp en mistlicht voor mogen wel geel zijn. Zelfde artikel:
Dan het gebruik. In het RVV 1990 staat: De mistlichten dus alleen tijdens deze omstandigheden. Ook staat in het RVV 1990 Dagrijlicht aan? Koplamp en stadslicht en mistlicht uit!
Piet
Wetstekst
De dagrijlichten mogen niet anders dan wit stralen.De koplamp en mistlicht voor mogen wel geel zijn. Zelfde artikel:
Wetstekst
Het mistvoorlicht en het stadslicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.Wetstekst
Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.Wetstekst – Artikel 41
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
HPdb TS
- Infopolitie Gast
Hartelijk dank voor uw reactie en de genomen moeite.
Het viel mij op hoeveel motorfietsen ik op de openbare weg zie rijden met de mistlampen aan. Hierdoor ging ik ervan uit dat dit toegestaan is; ik wist niet dat het gebruik van mistlampen op een motorfiets beperkt of anders geregeld is dan bij auto's. Ik maak mij zorgen omdat ik denk dat één koplamp of DRL minder goed opvalt en dat medeweggebruikers snelheid en afstand daardoor moeilijker kunnen inschatten, wat mogelijk risico’s oplevert bij kruisingen en wachtende voertuigen.
Ik kan enkel hopen dat de wetgeving eens onder de loep wordt gehouden met betrekking tot verlichting en hoe dit de veiligheid kan vergroten.
Het viel mij op hoeveel motorfietsen ik op de openbare weg zie rijden met de mistlampen aan. Hierdoor ging ik ervan uit dat dit toegestaan is; ik wist niet dat het gebruik van mistlampen op een motorfiets beperkt of anders geregeld is dan bij auto's. Ik maak mij zorgen omdat ik denk dat één koplamp of DRL minder goed opvalt en dat medeweggebruikers snelheid en afstand daardoor moeilijker kunnen inschatten, wat mogelijk risico’s oplevert bij kruisingen en wachtende voertuigen.
Ik kan enkel hopen dat de wetgeving eens onder de loep wordt gehouden met betrekking tot verlichting en hoe dit de veiligheid kan vergroten.
Wellicht dat uw achterkleinkinderen dit mee zullen maken haha maar ik zou er voorlopig niet van uit gaan.Ik kan enkel hopen dat de wetgeving eens onder de loep wordt gehouden met betrekking tot verlichting en hoe dit de veiligheid kan vergroten.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Mocht je alsnog een foto in dit topic willen plaatsen, kun je mij de foto ook even mailen.