Werktijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Manuel
Infopolitie Gast

Werktijden

Ongelezen bericht door Manuel »

Goedendag,

Ik ben mij aan het oriënteren om de opleiding tot agent te volgen.
Ik vroeg mij af wat de 'werktijden' zijn van agenten, ik snap dat dit heel onregelmatig is. Maar wat ik voor nu weet is dat er ochtend, middag/avond en nachtdiensten zijn. Van hoe laat tot hoe laat zijn deze diensten? En kan je hierbij wel voorkeuren aangeven?
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: Werktijden

Ongelezen bericht door Carolien »

Als student zit je sowieso eerst 9 maanden op school en dat zijn normale kantoortijden.
Zodra je naar de praktijk gaat heb je andere werktijden. Dit kan per eenheid en soms ook per basisteam verschillen. De een start om 6:30 en de ander om 7:00. Bij ons is het gebruikelijk dat de studenten van 14:30 tot 23:00 uur werken in de avonddienst. Maar de vaste collega's werken van 13:30 tot 22:30. Studenten werken bij ons sowieso geen nachtdiensten tot en met q6 en in q7 eigenlijk ook nog niet.

Dus afhankelijk waar je terecht komt kan dit dus wat afwijken.

Studenten hebben bij ons niet de mogelijkheid om voorkeuren op te geven, want ze moeten ook nog een paar dagen per week naar school en ik moet als praktijkbegeleider ook aanwezig zijn dus dan is het niet mogelijk om allemaal verschillende diensten te doen. Ze komen samen als leerteam in dienst. In q7 en q8 (noodhulp) is het wel mogelijk om te vragen om op een bepaalde dag een bepaalde dienst te krijgen en dan probeer ik daar met het maken van het rooster rekening mee te houden maar dit kan niet altijd.

Vaste collega's kunnen in mijn basisteam zelf hun rooster intekenen maar dit is geen garantie. De planning zal dit rooster altijd passend moeten maken. Regel is wel dat je om het weekend (zaterdag en zondag) moet werken en dat ook de feestdagen verdeeld worden.
Maar ook dit kan op andere basisteams weer anders zijn. Toen ik op de noodhulp zat moest ik 6 nachtdiensten per 4 weken werken. Ook dit kan elders weer anders zijn.

Je sociale leven vergt wel wat aanpassingen. Roosters worden ongeveer 2 a 3 maanden vantevoren ingetekend en gemaakt. Spontaan naar een verjaardag, feestje of andere dingen is er niet bij dus ik moet veel plannen, nee verkopen aan familie en vrienden of verlof aanvragen als ik ergens heel graag bij wil zijn. Of kijken of het in mijn vrije weekenden kan.
Manuel
Infopolitie Gast

Duidelijk! En na de opleiding? Hoe zit het dan?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat staat er ook tussen, maar wat mij opvalt is dat ze bij Carolien een betaalde pauze genieten??

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Manuel
Infopolitie Gast

Mijn vraag specifiek is welke diensttijden er zijn. Hoelaat begint en eindigt de ochtend dienst, nacht dienst en middag/avond dienst.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat zal ook per team verschillen, maar ongeveer van 7 tot half 5, van half 2 tot 11, nacht van 10 tot 7.
Dan ligt het er nog aan of je 4x9 of 5x8 werkt, of je betaalde pauze hebt of niet.

En dan heb je nog het feit dat een "eindtijd" in veel gevallen een schatting is. Als je bijvoorbeeld bezig bent bij een ongeval (of wat voor casus buiten dan ook) kan je niet zeggen "hey, werktijd voorbij, doei !". Dus dan ga je de overuren in.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

zijlvaart67 schreef: 26 jan 2026, 14:34 Dat staat er ook tussen, maar wat mij opvalt is dat ze bij Carolien een betaalde pauze genieten??
Dat komt omdat ik praktijkbegeleider ben. Alleen collega's op de noodhulp krijgen hun pauze doorbetaald. Studenten ook zodra ze in q7 komen. Voor die tijd dus een onbetaalde pauze.

Edit: ik las te snel. Ik krijg zelf een onbetaalde pauze als praktijkbegeleider. Noodhulp dus betaald want die zijn elk moment oproepbaar en inzetbaar.
Laatst gewijzigd door Carolien op 26 jan 2026, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Manuel schreef: 26 jan 2026, 14:44 Mijn vraag specifiek is welke diensttijden er zijn. Hoelaat begint en eindigt de ochtend dienst, nacht dienst en middag/avond dienst.
Dat ligt er een beetje aan waar je komt te werken. In mijn team is de ochtenddienst van 06:30 tot 15:30, avonddienst van 13:30 tot 22:30 en nachtdienst van 22:00 tot 07:00.
9 uurs diensten zijn standaard, tenzij je 8 uurs modaliteit aanvraagt. En zoals ik ook al zei kan bovenstaande wat afwijken op verschillende teams en afdelingen.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Alleen collega's op de noodhulp krijgen hun pauze doorbetaald.
Grappig, bij ons krijgen we geen betaalde pauze, uitsluitend in de nachtdiensten waar 2 poppetjes aanwezig zijn. Dit, omdat eea een landelijke afspraak zou zijn en tevens omdat de 'noodhulp' makkelijk georganiseerd zou kunnen worden met een half uurtje pauze.. maar kennelijk gaat 't overal toch weer anders.. :P

Sorry voor het zijstapje..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

NewYorick
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Yorick
Geslacht:
Leeftijd: 21

Ongelezen bericht door NewYorick »

Het is niet voor niets de Nationale Politie :D
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Kortom, de werktijden zijn eigenlijk overal verschillend, afhankelijk van de soorten diensten die gedraaid moeten worden. Veel meer dan er al aangegeven is valt er niet over te zeggen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten