onderdelen bestellen in het buitenland met wapenvergunning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gebruiker011309327
Infopolitie Gast

onderdelen bestellen in het buitenland met wapenvergunning

Ongelezen bericht door gebruiker011309327 »

Hoi,
ik ben lid van schietvereniging al een periode, ik kan binnenkort mijn verlof voor klein kaliber gaan aanvragen. Hiermee ging ik ook nadenken over welke groot kaliber wapens ik eventueel later wil aanschaffen etc. Toen vroeg ik mij het volgende af; hoe zit het als ik zelf een wapen wil samenstellen, zoals bijv. een AR15? Als ik gewoon een model in de winkel aanschaf lijkt het me redelijk vanzelfsprekend proces, je koopt het wapen en laat het op je naam registeren. maar wanneer je zelf barrel, receiver, lower etc op internet/buitenland wilt kopen en zelf in elkaar wil zetten, is dit mogelijk? Wordt elk onderdeel dan als wapen gezien volgens NL wetgeving (zoals bijvoorbeeld de kolf) of bijvoorbeeld alleen de lower/upper receiver onderdelen?
Ik ben erg benieuwd hoe dit zit en hoe ik dit precies aan moet pakken.

groeten
Enthousiast
Nieuw lid
Nieuw lid
Aspirant
Geslacht:

Re: onderdelen bestellen in het buitenland met wapenvergunning

Ongelezen bericht door Enthousiast »

Goedenavond,

Ik ben geen deskundige op dit gebied. Ik heb de wet wapens en munitie geraadpleegd naar aanleiding van uw vraag om hier zelf ook meer over te leren. Wellicht dat u er wat aan heeft.

Voor wat betreft de onderdelen van wapens staat in artikel 3 lid 1 het volgende:

WWM art 3

Wetstekst

1. De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens, de essentiële onderdelen van vuurwapens en op de onderdelen van wapens die van wezenlijke aard zijn.
As ik het goed lees geldt voor de onderdelen hetzelfde als voor het wapen waarvoor het bestemd is. Dus mag jij het wapen niet voorhanden hebben dan mag je ook geen essentiële onderdelen hiervan voorhanden hebben.

U zegt dat u benieuwd bent naar het bestellen van onderdelen vanuit bijv. Het buitenland.
Daarover staat in artikel 14 lid 1:

Wetstekst

1. Het is verboden zonder consent een wapen of munitie van de categorieën II en III te doen binnenkomen of te doen uitgaan, alsmede om de bij binnenkomst aangegeven bestemming van zulke wapens of munitie zonder consent te wijzigen.

Het doen binnenkomen is het binnen het grondgebied van Nederland doen brengen.
Hiervoor heb je dus een consent nodig. Als je hierop googelt kom je aanvraagformulieren tegen. Hierin staat waar je dan aan moet voldoen. De essentiële delen staan in een richtlijn ook beschreven. Hier ben ik verder niet op ingegaan maar google zal je kunnen helpen als je deze precies wilt weten.

Kort antwoord op je vraag lijkt me dus:
ja, in principe worden de losse onderdelen gelijkgesteld aan de regels voor het wapen.

Nogmaals, ik heb zelf nog veel te leren en wordt graag verbeterd als ik het fout heb.

Met vriendelijke groet,

Opmerking van moderator Frans

Opmaak gewijzigd, @Enthousiast, goed bezig! Gebruik de volgende keer bij wetsteksten even de knop "wet"Krijg je die gele ballontekst als achtergrond ;-)
gebruiker011309327
Infopolitie Gast

Bedankt voor je reactie!
In eerste instantie lijkt dit voor mij ook logisch dat je een consent nodig hebt voor import vanuit buitenland en dat de (essentiële) onderdelen van het wapens ook als wapen(s) worden gezien. Maar als je de logica dan verder doortrekt bij het lezen van die wetgeving roept het toch nog wat meer vragen op bij mij. Dus ik wil je niet verbeteren, ik denk dat wat je zegt klopt, maar ik vraag me nog wel paar dingen af.

Zoals wat is dan een essentieel onderdeel? En zijn er ook niet-essentiele onderdelen? Bijvoorbeeld op Krale schietsport, een website voor sportschutters waar zowel airsoft, luchtdruk en vuurwapens worden verkocht, wordt er doorgaans bij producten aangegeven als iets een verlof nodig heeft voor voor airsoft en vuurwapens en 18+ identificatie bewijs voor luchtdruk wapens. Echter bij zoiets als een plastic ondergrip voor AR15 modellen geweren wordt hier niks over gezegd of aangegeven, dit product kan ik gewoon in mijn winkelmand leggen lijkt het.

Dit doet mij dus denken alsof er wel een verschil tussen de onderdelen van wapens, en ergens kan dat ook logisch zijn, een kolf van een geweer of een ondergrip zijn beiden maar een stukje hard plastic. Natuurlijk is een geweerloop ook een stukje metaal met een gat er in, dus ik probeer te vinden waar die nuance dan precies ligt, omdat ik me natuurlijk wel graag aan de wetgeving wil houden.

Ik weet dat in de US de wetgeving iets is in de richting van: upper/lower van de receiver (eigenlijk het volledige actie gedeelte van het wapen) zijn gestamped met een serienummer, dat geldt als het vuurwapen. De onderdelen die geen serienummer hebben hoeven dus ook geen registratie te hebben of zijn niet onderhevig aan de wapenwetgeving. Het zou mij logisch zijn (als ik naar het formulier kijk voor aanvraag consent invoer wapen en munitie) dat het hier ongeveer hetzelfde werkt, er wordt namelijk ook om een serienummer gevraagd. Ik heb het product niet gekocht maar ik kan me voorstellen dat zoiets als een plastic voorgrip ook geen serienummer heeft. Zelfde met richtkijkers, picatinni/weaver rails, technisch gezien is dat allemaal onderdeel van het wapen, misschien niet allemaal essentieel maar wel onderdeel van. De loop en magazijn lijkt me bijvoorbeeld wel weer essentieel en onderhevig aan de wapenwet, maar dit is dan dus een aanname vanuit mijn ervaring en kennis van die wet.

Hierbij komt nog een additionele vraag. In Nederland mag je maar 5 vuurwapens op je naam hebben staan in totaal, volledige vuurwapens, dus niet onderdelen oid. Vanuit hier komt dan ook de vraag; Moet alles dan als apart wapen worden geïmporteerd? wordt het een soort registratie voor 1 wapen waar je dan alle onderdelen onder laat vallen met eenzelfde consent/import nummer?

Het is zeker 100% weten mogelijk om een wapen te importeren uit het buitenland, en als ik naar het formulier dus ook mogelijk om onderdelen van wapens te importeren. Maar ik denk dat dan de vraag is wat wordt precies gezien als een (essentieel) onderdeel van het wapen. de wapenkolf van een luchtbuks kan ik nu gewoon vrij kopen, als ik die iets uitboor/frees en klaar maak voor een vuurwapen en die op een vuurwapen zet dat al op mijn naam staat, heb ik dan de wet overtreden?

Ik vraag me af hoe ik hier het beste achter kom als het niet helemaal duidelijk is vanuit informatie online. Ik heb het wetboek zelf (nog) niet helemaal nagelezen, dit ook omdat het pas in de toekomst relevant is, maar ik wil het wel doen uiteindelijk dus ben wel benieuwd, naast dat ik het een interessant vraagstuk vind.

Groeten!
Fonz030
Lid
Lid
Agent
Leeftijd: 34

Ongelezen bericht door Fonz030 »

Wellicht even contact opnemen met het team korpscheftaken, ik denk dat je daar prima terecht kan met je vraag.
Enthousiast
Nieuw lid
Nieuw lid
Aspirant
Geslacht:

Ongelezen bericht door Enthousiast »

Goedemorgen,

Ik zal proberen zoveel mogelijk van je verdere vragen te beantwoorden middels wetteksten.
Zoals eerder al aangegeven ben ik geen deskundige op dit gebied dus als je er daadwerkelijk aan wil beginnen zou ik eerst een deskundige raadplegen.
Zoals wat is dan een essentieel onderdeel?
bron: Richtlijn 91/477/EEG van de Raad van 18 juni 1991 inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens

Wetstekst

Het sluitingsmechanisme, de kamer en de loop van vuurwapens die, als afzonderlijke voorwerpen, vallen onder de categorie waarin het vuurwapen waarvan zij deel uitmaken of waarvoor zij bestemd zijn, is ingedeeld.
Volgens artikel 3 lid 3 van de wwm gelden de bepalingen ook voor magazijnen. (hulpstuk)

Wetstekst

Magazijnen voor vuurwapens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de Richtlijn zijn in elk geval hulpstukken als bedoeld in het eerste lid.
In de Circulaire wapens en munitie 2019 staat nog het volgende:

Wetstekst

Onderdelen die onder de werking van de WWM vallen zijn:

De loop en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen (vol)automatisch te doen schieten en daarnaast de hieronder – niet limitatief – opgesomde onderdelen:

Specifiek voor de revolvers: de kast (frame), de loop en de cilinder.

Specifiek voor geweren: de kast (het frame), het magazijn, de bascule, het staartstuk, de loop en de grendel of afsluiter.

Specifiek voor pistolen de kast (het frame), het magazijn, de loop en de slede.
de wapenkolf van een luchtbuks kan ik nu gewoon vrij kopen, als ik die iets uitboor/frees en klaar maak voor een vuurwapen en die op een vuurwapen zet dat al op mijn naam staat, heb ik dan de wet overtreden?
Mijns inziens staat het antwoord in artikel 9 lid 1 WWM:

Wetstekst

Het is verboden zonder erkenning een wapen of munitie te vervaardigen, te transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uit te wisselen, te verhuren of anderszins ter beschikking te stellen, te herstellen, te beproeven of te verhandelen. Dit verbod is ook van toepassing op het onderhandelen over of regelen van transacties voor de aankoop, verkoop of levering van wapens of munitie of het organiseren van de overbrenging van wapens of munitie binnen, naar of vanuit een lidstaat van de Europese Unie.
Ik hoop dat u wat heeft aan bovenstaande.

Met vriendelijke groet,

Enthousiast
gebruiker011309327
Infopolitie Gast

Beste Enthusiast,

Bedankt voor alle informatie. De geciteerde wet teksten had ik eerst niet gezien. Die verduidelijken het al iets voor mij. Ziet er dus naar uit dat bepaalde onderdelen hier niet onder vallen (essentiële onderdelen) zoals bijv. de kolf van een geweer en wellicht ook de handvaten van een pistool frame.

Hoe het importeren van losse onderdelen die wel als essentieel worden gezien dan precies in zijn werk gaat zal ik dan inderdaad nog navragen bij de politie zelf.

Voor de duidelijkheid, het gaat in dit geval altijd om iemand die 100% het juiste verlof heeft voor het kaliber wapen waar de onderdelen voor bestemd zijn, zowel als een legitieme consent voor de eventuele import vanuit buitenland. Ik wil weten hoe het in dat geval in elkaar steekt om dit juist te importeren.

Ik vind de wet nogsteeds een beetje onduidelijk/vaag op het gebied van reparatie en verkoop van wapens. Ik mag namelijk onderhoud wel uitvoeren op mijn wapens toch? kan me namelijk niet voorstellen dat ik iets als een kolf niet kan vervangen zonder problemen met de wet, technisch gezien heb ik dan wel een aanpassing gemaakt aan een vuurwapen maar ik heb geen essentieel onderdeel vervangen. Ik zie ook met regelmaat mensen die wapens onderling verkopen aan elkaar via een wettelijke overdracht op de vereniging dus het lijkt mij dit soort dingen mogelijk zijn met de type verlof voor sportschut.

Ik ga de kwestie in ieder geval ergens voorleggen voordat ik aan de slag ga, dat duurt ook nog wel even.
Allen bedankt voor de info!
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Dan kunnen we het volgens mij hierbij verder laten. :slotje: