112-oproep: hoe kan ik op beste manier mijn situatie doorgeven?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
StuurmanD
Infopolitie Gast

112-oproep: hoe kan ik op beste manier mijn situatie doorgeven?

Bericht door StuurmanD »

Ik heb al paar keer meegemaakt met potentieel dodelijke situaties waarover ik tijdens rijden 112 belde om te waarschuwen over iets op snelweg of N-weg.
Maar jammer genoeg, mijn BHV-training heeft niets over "hoe te communiceren", alleen dat ik moet 112 bellen.

Ik wil tijdens deze situaties mijn boodschap zo snel, maar duidelijk en informerend mogelijk doorgeven.

Ik volg normaliter "waar-wat-wie" principe (zoals "goedemiddag, ik rijd op A12 rechterzijde, thv hmp 25.2, staat man stil te bellen leunend op bestuurderzijde, levensgevaarlijk - zwervende vrachtautos kunnen hem doodslaan vanwege hoge dwarswind"),

maar misschien is er een betere protocol voor?

als er ideen voor zijn, hoor ik graag!
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: 112-oproep: hoe kan ik op beste manier mijn situatie doorgeven?

Bericht door MotoRon »

Als u belt met 112 geeft u door wat er aan de hand is.
De centralist zal u vervolgens vragen stellen met betrekking tot de locatie e.d.
U beantwoord de gestelde vragen, dat werkt het snelste.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Bericht door zijlvaart67 »

Exact zoals Ron ook aangeeft; zodra u heeft geroepen wat u ziet komen er (automatisch) allerlei vragen bij de centralist naar boven en als u die snel en accuraat beantwoordt heeft u meer dan uw best gedaan..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

StuurmanD
Infopolitie Gast

Bericht door StuurmanD »

Nou ja, dat snap ik: 112-centralist weet mij te begeleiden.

Mijn vraag gaat meer over "alle benodigde informatie in een boodschap doorgeven zodat vervolgvragen zijn onnodig"
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Dat bestaat simpelweg niet, dat lukt mij zelfs niet al werk ik al jaren bij een noodhulpdienst..

Bij een melding van een brand, aanrijding, neergestort vliegtuig, verstikking, schietpartij...zijn alle vervolgvragen anders.
De enige vraag die altijd gesteld wordt is 'waar'..

Laat u leiden, dat is helemaal prima..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

StuurmanD
Infopolitie Gast

Bericht door StuurmanD »

Dat vind ik wel beetje triest, want eigenlijk kan dat beter, maar niemand wil het serieus nemen.
Klinkt beetje Nederlands "doe maar niet zo moeilijk" terwijl elke seconde telt.

Bijvoorbeeld, in maritiem en luchtvaart communicaties, als je "mayday" of "pan-pan" oproep doet, er is een duidelijke volgorde van zaken die men moet doorgeven, zodat de andere partij kan direct acties ondernemen op basis van informatie die piloot/capitein stuurt.
Vervolgvragen zijn natuurlijk niet te vermijden, maar tenminste kan de eerste boodschap al doorgegeven worden naar alle partijen die daar iets mee kunnen doen.

Maar ja, duidelijk genoeg - hierover nadenken en oefenen is al betere insteek dan niets doen.
Bedankt voor jullie antwoorden!
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door Frans »

De laatste centralist die ik aan ee telefoon kreeg toen er een vrachtautowiel op de rijbaan lag vertelde dat ik de wegbeheerder moest bellen en dat dit niet meer tot de taken van de politie behoorde. Ik heb nog even aangedrongen maar ze was heel resoluut, nee hoor, ik moest zelf maar onder het rijden uit gaan vogelen wat het nummer van RWS was, goedenavond, en hing op.

Dit is een week of 3 geleden gebeurt. Ik belde met regelmaat, nu nooit meer, pieker er niet over.

Overigens, dit was al niet de 1e keer, een paar weken daarvoor een enorme stapel banden, (letterlijk, gestapeld) op een donkere verlaten en smalle N-weg, idem, toen verwezen ze me door naar de wegbeheerder zonder te vertellen wie dat was...

Een bericht van gisteravond 21:19

Astrid belde politie voor modder op weg, half uur later overleed vrouw (21) - https://nos.nl/r/701788
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

StuurmanD schreef: 04 dec 2025, 22:29 Dat vind ik wel beetje triest, want eigenlijk kan dat beter, maar niemand wil het serieus nemen.
Klinkt beetje Nederlands "doe maar niet zo moeilijk" terwijl elke seconde telt.

De slogan die de overheid heeft verzonnen 'dat iedere seconde telt' is pure onzin als je 't letterlijk neemt, dat heeft een ambulancebroeder mij ooit heel eenvoudig duidelijk gemaakt toen ik een zwaargewond slachtoffer aan 't helpen was en hij, heerlijk ontspannen, met z'n tas aan kwam wandelen; 'kerel, als die 15 seconden dat ik sneller kan zijn z'n leven moeten redden, dan gaat 'ie evengoed wel dood.' Een waarheid als een koe..en dan laat ik m'n gedachten over de brancherichtlijn (en maximale aanrijdtijden) maar even voor wat 't is..

Donald Tusk

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Bericht door Julio »

StuurmanD schreef: 04 dec 2025, 22:29Bijvoorbeeld, in maritiem en luchtvaart communicaties, als je "mayday" of "pan-pan" oproep doet, er is een duidelijke volgorde van zaken die men moet doorgeven, zodat de andere partij kan direct acties ondernemen op basis van informatie die piloot/capitein stuurt.
Dan heb je het over mensen die opgeleid zijn om schipper of piloot zijn. De gemiddelde weggebruiker is dat niet. Wat je in je eerste bericht aangeeft is al voldoende om actie te ondernemen. De vervolgvragen kunnen wel van belang zijn voor een eventuele andere inzet.

Overigens zijn er, samen met jou, nog 10-tal andere mensen die bellen voor een stilgevallen auto/vrachtauto op de vluchtstrook. Dus kan zelfs betekenen dat de info die je nog hebt, niet meer van belang is.
jjk
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Bericht door jjk »

Communicatie kost nu eenmaal tijd en beeldvorming is nodig om een inschatting te maken. Communicatie tussen professionals is anders dan communicatie tussen de burger en een centralist, het proces is ingericht op de gemiddelde beller.

Als ik privé 112 bel geef ik korte duidelijke antwoorden op de vragen van de centralist. Dan is het proces het snelst klaar en als het relevant is meld ik later wel dat ik collega ben. Ik heb ook absoluut niet het gevoel dat de uitvraag lang duurt als je duidelijke antwoorden geeft. De centralist heeft ook gewoon tijd nodig om informatie te verwerken en in te voeren, een directe constante stroom van informatie is daarin ook niet behulpzaam.

Verschil met luchtverkeersleiding is dat die communicatie tussen professionals is en er gehandeld wordt volgens protocollen. Een luchtverkeersleider kan ook niet veel anders doen dan een landingsbaan aanbieden en ander verkeer weghouden bij het noodgeval. Beeldvorming kan dan later plaatsvinden en men vertrouwt op de professionele inschatting van een piloot over wat een noodsituatie is.
StuurmanD
Infopolitie Gast

Bericht door StuurmanD »

Nou, jullie antwoorden verklaren wel een hoop.

Uit ICT-ervaring, klopt wat jullie zegt - de centralist heeft ook tijd om informatie te waarnemen en verwerken.
Uit eigen ervaring, weet ik ook dat als je 112 belt, zit je al schuddend in je auto vanwege adrenaline, ondanks je rustig praat en diep ademt.
Elke uitspraak wordt moeiijk, lezen wordt moeilijk.
Dus de "vraag-antwoord" constructie is dan minder efficient dan een kleine bulletpoint-list die je in een keer kan doorgeven.
Stel voor, je bent de eerste auto die een crash met letsel ziet, je wilt namelijk je boodschap in een keer doorgeven en de auto uitstappen, vestje aan, driehoek uit, brandblusser en EHBO uit, en rennen helpen.

Maar het is ook te begrijpen dat een volledige "mayday"-oproep is niet verstandig om te verwachten - boodschap is te groot voor beide partijen.

Denk ik dan dat inderdaad, "waar-wat-wie" constructie is meer dan genoeg om in een keer te doorgeven voordat je verbinding gaat verbreken.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Dan kunnen we het hier verder bij laten.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten