Contactverbod verbroken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
NulVertrouwen
Infopolitie Gast

Contactverbod verbroken

Ongelezen bericht door NulVertrouwen »

Hallo,

Vorig jaar maart heeft de strafrechter uitspraak gedaan tegen mijn ex voor bedreiging. Hiervoor moest mijn ex naar de gevangenis en kreeg een gebiedsverbod zolang het OM dit nodig acht en een contactverbod van 5 jaar.

Twee weken geleden heb ik een berichtje ontvangen van mijn ex. Hierop heb ik de politie gecontacteerd. De politie heeft mij later terug gebeld met "dit komt eigenlijk nooit voor, dit moet ik laten uitzoeken door een collega."

De maatregel is echter duidelijk verwoord in het vonnis, dader mag geen direct of indirect contact met slachtoffers opnemen, anders een week zitten. Week 1 hoorde ik niks dus de maandag daarop gebeld dat ik het echt vervelend vind nog geen update te hebben gekregen. Het contactverbod is via social media verbroken en er is nog niet gevraagd om een screenshot door te sturen. Uiterlijk woensdag zou ik terug gebeld worden. Inmiddels is het vrijdagavond en heb ik wederom niks gehoord.

Klopt het dat het voor de politie moeilijk is om hier iets mee te doen en zo ja, wat is dan het nut van een contactverbod?
Ik voel mij alles behalve serieus genomen en dit is niet de eerste keer, terwijl er over mijn ex partner een heel dik dossier moet liggen.

Hoe ga ik hier nu mee om?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Contactverbod verbroken

Ongelezen bericht door SWAT »

U moet gewoon aangifte gaan doen. Als het goed is heeft u een brief gekregen van het OM met daarin de uitspraak die de rechter heeft gedaan. Die brief neemt u mee als u aangifte gaat doen alsmede bewijsstukken van het schenden van het contact verbod.
De politie dient vervolgens contact te leggen met de officier van justitie.
Die zal vervolgens bepalen wat er verder niet gaan gebeuren.
De politie mag dus niet op basis van uw melding uw ex direct gaan aanhoudende en hem een week laten gaan zitten.
De officier van justitie moet op.basis van uw aangifte de rechter gaan vragen om toestemming om uw ex een week op te sluiten. De officier van justitie kan dan kiezen tussen uw ex laten aanhouden en de rechter vragen hem een week in te sluiten of eerst de rechter om toestemming vragen en dan uw ex door de politie aan te laten houden.
Niet elk basisteam heeft ervaring met dit soort vonnissen omdat ze geen gemeengoed zijn. Het is dus goed mogelijk dan men dan eerst gaat uitzoeken wat van hen wordt verwacht.
Het zou goed kunnen dat de officier van justitie besluit, afhankelijk van de inhoud van het berichtje, uw ex nog een keer op de voorwaarden te wijzen en niet direct de ten uitvoer legging van die week te gaan vragen.

Ook moet vastgesteld worden dat het bericht inderdaad van uw ex afkomstig is en niet een andere "grappenmaker".

U hoort uiteraard wel.berixht te krijgen over hoe en wat.
Stay safe out there.
NulVertrouwen
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door NulVertrouwen »

Ik woon in een grote stad, lijkt mij toch zeer apart dat niemand op het hoofdbureau weet hoe het werkt.

Daarnaast is dit account waarmee mijn ex partner contact heeft opgenomen al eerder geverifieerd als de zijne.

De agente die ik sprak zei dat aangifte niet mogelijk was tegen het verbreken van een contactverbod.

Ook kan je hier niet zomaar het politiebureau in wandelen zonder afspraak. Ik heb inderdaad het vonnis, heb het voorgelezen dat mijn ex op geen enkele manier contact mag opnemen, aangeboden alles te mailen, maar dat was allemaal niet nodig.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

De persoon met wie u sprak was dan kennelijk niet op de hoogte hoe te handelen. U kunt ook contact opnemen met de officier van justitie als u bij de politie niet verder komt. In de brief zal een telefoonnummer staan. Wellicht is het ook een idee om contact op te nemen met uw wijkagent.
Stay safe out there.
Gesloten