Goedemiddag,
Al ruim 20 jaar rijd ik met auto’s en aanhanger met een rijbewijs B, in de veronderstelling dat dit altijd kan zolang de combinatie onder de 3500kg is (toegestane maximale massa’s bij elkaar opgeteld).
Onlangs vertelde de politie mij dat ik geen correct rijbewijs heb voor de volgende combinatie:
Trekkend voertuig TMM 1590kg
Aanhanger TMM 1350 kg
Waarom mag bovenstaande combinatie niet met een rijbewijs B?
(Werkelijke gewicht incl aanhanger was onder 500kg, en dus ruim onder ‘techn max massa A.H.W.. Maar zover ik begrijp is dat niet relevant voor benodigd rijbewijs)
Ik ben heel erg benieuwd, omdat ik zelf alleen de grens van 3500kg ken.
BE rijbewijs nodig voor combinatie onder 3500kg?
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: BE rijbewijs nodig voor combinatie onder 3500kg?
U rijdt een personenauto met aanhangwagen. De TTM van de personenauto is 1590kg, de TTM aanhangwagen is 1350 kg, dus de TTM van de combinatie blijft onder de 3500 kg.
Dan volstaat een rijbewijs B.
En zoals u zelf al zei, de werkelijke massa doet niet terzake voor de bepaling van het rijbewijs, daarvoor wordt gekeken naar de papieren waarde.
Dan volstaat een rijbewijs B.
En zoals u zelf al zei, de werkelijke massa doet niet terzake voor de bepaling van het rijbewijs, daarvoor wordt gekeken naar de papieren waarde.
-
R van O
- Infopolitie Gast
Mag het trekkende voertuig ook een aanhanger trekken van 1350kg? Als dat niet zo is mag je er ook niet mee rijden tenzij je B+E hebt.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Even een opmerking over de vorige van R van O. Op zich is de vraag wel goed of het trekkende voertuig wel een aanhanger mag trekken van 1350 kg, maar of dat nu wel of niet mag, dat heeft totaal geen invloed op welk rijbewijs je moet hebben. Jouw laatste paar woorden, suggereren zelfs dat je dan toch wel mag rijden als je BE hebt. Sorry, maar dat is onzin. Of moet er in plaats van "tenzij" het woord "terwijl" staan? In dat geval heb je wel gelijk, maar heeft dat niet te maken met het rijbewijs, maar puur met een overtreding van de Regeling voertuigen (technisch niet toegestaan).
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Het is eigenlijk heel simpel. Je kijkt altijd naar de maximum gewichten op papier.
Indien de aanhangwagen op papier een maximum massa heeft < 750 kilo volstaat rijbewijs B, ook als het samenstel boven de 3500 kilo is.
Is de aanhangwagen boven de 750 kilo (wederom op papier) dan moet het samenstel onder de 3500 kilo blijven.
Het daadwerkelijke gewicht, dus hoeveel hij geladen is op het moment van besturen + ledig gewicht, is voor het rijbewijs niet relevant. Dat is alleen relevant voor wat de auto op papier mag trekken geremd dan wel ongeremd.
Indien de aanhangwagen op papier een maximum massa heeft < 750 kilo volstaat rijbewijs B, ook als het samenstel boven de 3500 kilo is.
Is de aanhangwagen boven de 750 kilo (wederom op papier) dan moet het samenstel onder de 3500 kilo blijven.
Het daadwerkelijke gewicht, dus hoeveel hij geladen is op het moment van besturen + ledig gewicht, is voor het rijbewijs niet relevant. Dat is alleen relevant voor wat de auto op papier mag trekken geremd dan wel ongeremd.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
De vraag ging over het benodigde rijbewijs in de geschetste situatie en volgens mij heb ik die beantwoord.
Allerlei “randverschijnselen” als mag die personenauto die aanhangwagen wel of niet trekken, heeft helemaal niets te maken met het benodigde rijbewijs .
Met opmerkingen als
Allerlei “randverschijnselen” als mag die personenauto die aanhangwagen wel of niet trekken, heeft helemaal niets te maken met het benodigde rijbewijs .
Met opmerkingen als
laat je zien dat je de regels omtrent rijbewijzen niet snapt, zoals Skipperje al duidelijk maakte.