ligplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Beroepstoerist
Infopolitie Gast

ligplaats

Bericht door Beroepstoerist »

Naar aanleiding van een discussie met werkgever/opdrachtgever vraag ik mij het volgende af. En ik hoop dat u hierop sluitend antwoord kan geven.
In het RVV en de regeling voertuigen word gesproken over een "ligplaats". De exacte definitie hiervan kan ik niet letterlijk vinden of duiden.

Situatie 1:
Slaapcabine van een touringcar: ruimte onder de vloer bij de middendeur, waar de 2e chauffeur slaapt indien er een lange rit met meervoudige bemanning word gereden. De 2e chauffeur ligt daar te slapen terwijl de 1e chauffeur rijdt. En na 4,5 uur word er gewisseld. En rijdt de bus verder.

Situatie 2:
Slaapcabine in de vrachtwagen: bed in de cabine achter de stoelen, waar de 2e chauffeur slaapt indien er een lange rit met meervoudige bemanning word gereden. De 2e chauffeur ligt daar te slapen terwijl de 1e chauffeur rijdt. En na 4,5 uur word er gewisseld. En rijdt de vrachtwagen verder.

Werkgever/opdrachtgever zegt dat de chauffeur hier wel mag slapen, terwijl het voertuig rijdt. Echter kan ik hierover niets terugvinden in de wet. Bepalingen in het RVV zeggen dat je alleen mag vervoeren op zitplaatsen en met gordel om, "tenzij"... En tenzij dat is een ligplaats. Maar ik denk dat met die ligplaats bijvoorbeeld de brancard van een ambulance word bedoeld. Wie kan mij vertellen hoe het zit. Want in Belgie, Frankrijk, Spanje of Duitsland accepteert de politie dit niet en is bekend dat ze boetes schrijven. In Nederland heb ik nog geen verhalen over boetes gehoord?

Artikel 1.1c Regelingvoertuigen:
ligplaats: voorgeschreven ruimte om een persoon liggend in een bus, of op een draagbaar in een personenauto te vervoeren;

Artikel 1.2 RVV
ligplaats: ligplaats als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen;

Artikel; 58a.2h en Artikel 59a.5 van het RVV
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: ligplaats

Bericht door SWAT »

Wet tekstueel bekeken is een ligplaats in de cabine van een vrachtauto geen ligplaats als bedoeld in artikel 1.1c van het RV en dus ook geen ligplaats als bedoeld in het RVV.
Dus mag je daar niet liggen te slapen als de vrachtauto rijdt.
Op zich logisch want bij een aanrijding zal de loggende chauffeur door de cabine kunnen vliegen met alle gevolgen van dien.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast »

Waar kan ik vinden waar die ligplaats aan moet voldoen?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Bericht door zijlvaart67 »

Dat kom ik niet tegen in de wetgeving, grote kans dat er, qua afmetingen, een dergelijke verdiepende beschrijving niet bestaat. Hoogstens dat er een afscherming moet bestaan zodat men er niet uitvalt.

Blijft er nog maar 1 optie over; gewoon het nuchtere verstand gebruiken en dat geldt dan ook voor de rechtspraak..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door taxikemperman »

Heb je het al eens aan de RDW gevraagd of aan IL&T?
Beroepstoerist
Infopolitie Gast

Bericht door Beroepstoerist »

Bedankt! Ik heb contact opgenomen met IL&T. Doorverwezen naar RDW. Na contact met verschillende medewerkers was het antwoord: “wij gaan daar niet over, dat weten wij niet”. Vandaag was ik bij een dealer voor reparatie. En daar heb ik contact gehad met de werkplaats chef van die de leiding heeft over APK keuringen van (zware-) bedrijfsauto’s bij de werkplaats. Zijn antwoord:

Alleen een personenauto, taxi of bus kunnen worden uitgerust met een ligplaats. Vrachtwagens en bedrijfswagens dus niet. En dat moet dan een bed of brancard zijn die voldoet aan de omschrijving. Slaapcabines van vrachtwagens en touringcars die af fabriek worden geleverd, voldoen niet aan die eisen en mogen dus niet als ligplaats gebruikt worden tijdens het rijden. En in geval van een camper bestaat er dus nog een verschillende term: "slaapgelegenheid" dat is dus ook een bed die alleen tijdens stilstand mag worden gebruikt, in tegenstelling tot een ligplaats die aan de omschrijving voldoet.

Regeling voertuigen:
ligplaats: voorgeschreven ruimte om een persoon liggend in een bus, of op een draagbaar in een personenauto te vervoeren;
Een ligplaats moet zijn voorzien van een vastzetinrichting voor een draagbaar.
Ligplaatsen in personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2011, moeten met doelmatige veiligheidsvoorzieningen zijn uitgerust ten einde te voorkomen dat de passagier uit de ligplaats kan geraken.
De bevestiging en constructie van ligplaatsen moeten deugdelijk zijn.
Een ligplaats moet in lengte- en breedterichting met doelmatige veiligheidsvoorzieningen zijn uitgerust ten einde te voorkomen dat de passagier uit de ligplaats kan geraken.
Het gedeelte van een ligplaats dat grenst aan of zich uitstrekt tot voorbij de achterste begrenzing van het bestuurderscompartiment moet van een afscherming zijn voorzien die voldoet aan bijlage IV, annex 2, hoofdstuk 2, artikel 33, zesde en zevende lid, zoals deze artikelen luidde op 31 augustus 2020.

Artikel 7. Ligplaatsen
• 1.Een ligplaats moet ruimte bieden aan een figuur dat voldoet aan de in artikel 3.3, zevende lid, vermelde afmetingen en 1,95 m lang is (zie figuur 5).
• 2.Een ligplaats moet met een vastzetinrichting voor een draagbaar zijn uitgerust.
• 3.De vastzetinrichting moet vanuit de bedrijfsdeur op snelle en eenvoudige wijze kunnen worden losgenomen.
• 4.De vastzetinrichting moet een draagbaar met een daarop bevestigde massa van 150 kg kunnen vasthouden bij een vertraging van ten minste 5 m/s2 waarbij de snelheid van het voertuig vermindert van 50 km/h tot 0 km/h.
Gesloten