Geluidsoverlast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
sjaakie_Makie
Infopolitie Gast

Geluidsoverlast

Ongelezen bericht door sjaakie_Makie »

We hebben last van geluidsoverlast door personenauto's met sport uitlaten (open pijp), door brullen en knallen. Het word niet veroorzaakt door 1 vaste veroorzaker maar door verschillende weggebruikers. Tussen mijn huis en de grote weg waar deze wagens rijden zit een appartementencomplex en ongeveer 50 meter. Het geluid kan ik horen in mijn woonkamer en slaapkamer ook als ik alle ramen en deuren dicht heb gedaan. Overlast ontstaat als men over de weg rijdt en daarbij met hoge toeren voorbij komt waardoor het geluid in mijn huis doordringt. Meerdere buurtbewoners hebben het zelfde probleem.

Ik ben eerst bij de politie geweest. Die verwezen mij naar de gemeentelijke handhaving. Die zeggen dat zij alleen iets te kunnen als de overlast word veroorzaakt door een stilstaande auto. Daarom verwezen ze terug naar de politie. Na een aantal keer met het 0900 nummer te hebben gebeld om overlast te melden kwam ik in contact met de wijkagent. En die zegt dat hij niets kan doen omdat kentekens van veroorzakers onbekend zijn. En dat overlast door de poltie terplekke geconstateerd moet worden. Het probleem echter is dat we veroorzakers niet kunnen zien.

Zijn er alternatieve wegen die we kunnen bewandelen om iets te doen aan de overlast? Het lijkt er namelijk op dat er steeds meer inwoners in de stad dergelijke auto's aanschaffen of hun uitlaat laten modificeren om meer geluid te maken en dat het ontbreken van handhaving hier bij een stimulerend effect heeft.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Frans »

Er spelen hier 2 mogelijkheden.

1. Er kan opgetreden worden tegen "als bestuurder van een motorvoertuig, als bromfietser of snorfietser onnodig geluid veroorzaken met dat voertuig" (feitcode R522), het voertuig hoeft daarvoor helemaal niet stil te staan maar het zou kunnen dat handhaving niet bevoegd is om te bekeuren voor zogenaamde "rijdende overtredingen".
2. De uitlaat is aangepast en het voertuig voldoet daarom niet meer aan de technische eisen, zou een WOK status moeten krijgen en daarmee een herkeuring. Deze 2e optie betekent ook dat er een meting moet plaats vinden want er moet gemeten worden of de uitlaat meer dan 2 db meer "herrie" maakt dan aangegeven op de specificaties.

Beide gevallen moeten wel geconstateerd worden door een agent zelf (en niet door, bijvoorbeeld, je buurvrouw). En dit is meteen het probleem, er is geen tijd om de hele dag een agent in je woonkamer te parkeren om te controleren wanneer en OF er teveel herrie gemaakt wordt. Vervelend, ja, de oplossing is niet zo simpel. Contact met de wijkagent is al een goed begin.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Sjaakie_Makie
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sjaakie_Makie »

Dat ze hiervoor niet een agent fulltime kunnen inzetten dat is begrijpelijk. Maar ik vraag mij af, als wij als buurtbewoners zelf kentekens van overlast veroorzakers aanleveren bij de wijkagent of gemeente, kunnen ze daar wel iets mee?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Nee.

En eigenlijk zou dat het enige correcte antwoord zijn, een verbalisant moet in zijn proces-verbaal de redenen vam wetenschap vermelden: ik zag, ik hoorde, ik voelde... enz. En niet, ik kreeg van meneer jansen een briefje met kentekens waarbij meneer jansen me vertelde dat buurvrouw Truus 2 autos te luid vond en buirman kees ook 3 autos teveel herrie vond maken en oh ja, de neef van achterbuurvrouw betsy was ook op de koffie en die heeft vroeger in 1978 nog in het leger gezeten dus die heeft er verstand van, die vond er ook 3 veeeeel te hard rijden dus die hebben we ook genoteerd.

Ik overdrijf natuurlijk, maar het is even om het voorbeeld duidelijk te maken waarom een agent de overtreding echt zelf moet vaststellen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Sjaakie_Makie schreef: 15 okt 2025, 19:27 Dat ze hiervoor niet een agent fulltime kunnen inzetten dat is begrijpelijk. Maar ik vraag mij af, als wij als buurtbewoners zelf kentekens van overlast veroorzakers aanleveren bij de wijkagent of gemeente, kunnen ze daar wel iets mee?
Ja en nee.

Nee, niet om uitsluitend een bekeuring te geven om redenen die Frans al heeft opgesomd.

Ja, omdat dergelijke meldingen op enig moment een patroon kunnen laten zien waarop gehandhaafd kan worden. Blijkt bijvoorbeeld dat een beperkte groep kentekens deze overlast veroorzaken dan kan daar gericht op gecontroleerd gaan worden. Hetzij op de betreffende locatie hetzij op de betrokken kentekens. Helaas wel afhankelijk van de beschikbare capaciteit. Het is mijn ervaring dat op elk team wel een aantal collega's zijn die verkeer graag speciale aandacht geven en dan op deze kentekens gaan "jagen".
Stay safe out there.
Lemke
Lid
Lid
Roepnaam: Marco
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Lemke »

Frans schreef: 15 okt 2025, 17:06 Er spelen hier 2 mogelijkheden.

1. Er kan opgetreden worden tegen "als bestuurder van een motorvoertuig, als bromfietser of snorfietser onnodig geluid veroorzaken met dat voertuig" (feitcode R522), het voertuig hoeft daarvoor helemaal niet stil te staan maar het zou kunnen dat handhaving niet bevoegd is om te bekeuren voor zogenaamde "rijdende overtredingen".
2. De uitlaat is aangepast en het voertuig voldoet daarom niet meer aan de technische eisen, zou een WOK status moeten krijgen en daarmee een herkeuring. Deze 2e optie betekent ook dat er een meting moet plaats vinden want er moet gemeten worden of de uitlaat meer dan 2 db meer "herrie" maakt dan aangegeven op de specificaties.

Beide gevallen moeten wel geconstateerd worden door een agent zelf (en niet door, bijvoorbeeld, je buurvrouw). En dit is meteen het probleem, er is geen tijd om de hele dag een agent in je woonkamer te parkeren om te controleren wanneer en OF er teveel herrie gemaakt wordt. Vervelend, ja, de oplossing is niet zo simpel. Contact met de wijkagent is al een goed begin.
De boa is gewoon bevoegd. Staat in onze domeinlijst onder artikel 10:

Artikel 57
Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.

Geen voorwaarden voor ons.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wat voor de agent geldt (zelf constateren om te kunnen bekeuren) is ook van toepassing op een boa, dus de meerwaarde van het vermelden van de bevoegdheid van een boa ter beantwoording van de vraag van TS ontgaat me even.
Hoe dan ook, de vraag en beantwoording zijn voldoende aan de orde geweest. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Lemke schreef: 26 okt 2025, 09:56De boa is gewoon bevoegd. Staat in onze domeinlijst onder artikel 10:

Artikel 57
Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.

Geen voorwaarden voor ons.

Dank je, is niet altijd zo geweest, een poos heeeft Domein 1 enkel stilstaande overtredingen (althans gedeeltelijk) mogen bekeuren maar top, dank voor de aanvulling @Lemke ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten