Speed Pedelec en handen uitsteken ondanks andere optie
Moderator: Moderatorteam
-
Gast123Andre
- Infopolitie Gast
Speed Pedelec en handen uitsteken ondanks andere optie
Toen er nog geen andere opties waren was het handen uitsteken de enige optie om afslaan aan te geven. Ook op een Speed Pedelec.
Maar nu zijn er SP's met richtingaanwijzers, achteraf toevoegbare opties en aanwijzers op de smarte helmen beschikbaar.
Maar zijn deze nieuwe opties allemaal legaal, dus mogen de handen nu aan het stuur blijven indien er een andere optie gebruikt wordt. Hetgeen natuurlijk ook veiliger is.
Maar nu zijn er SP's met richtingaanwijzers, achteraf toevoegbare opties en aanwijzers op de smarte helmen beschikbaar.
Maar zijn deze nieuwe opties allemaal legaal, dus mogen de handen nu aan het stuur blijven indien er een andere optie gebruikt wordt. Hetgeen natuurlijk ook veiliger is.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Speed Pedelec en handen uitsteken ondanks andere optie
In het RVV 1990 staat: Een sp is gewoon een bromfiets, dus zijn richtingaanwijzers geen probleem. Op de helm is niet toegestaan. Tevens vraag ik mij af of die op de helm ook aan de voorzijde zichtbaar zouden zijn?
Piet
Wetstekst
2Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Gast123Andre
- Infopolitie Gast
De helm van Unit1 heeft verlichting aan de voor en achterkant.
-
alex52889
- Toplid
- Roepnaam: Alex
- Geslacht:
- Leeftijd: 25
Piet,
In het RV staat bij tweewielige bromfietsen niks beschreven over richtingaanwijzers die verplicht zijn op het voertuig, wel bij 3- of 4-wielige bromfietsen. Daarom lijkt mij dat het aan de voorkant niet zichtbaar hoeft te zijn.
Uit het RV, Artikel 5.6.57:
Wat ik me wél afvraag, mag een helm uberhaupt een richtingaanwijzer hebben? Het RV spreekt van bromfietsen (dus het voertuig)...
In het RV staat bij tweewielige bromfietsen niks beschreven over richtingaanwijzers die verplicht zijn op het voertuig, wel bij 3- of 4-wielige bromfietsen. Daarom lijkt mij dat het aan de voorkant niet zichtbaar hoeft te zijn.
Uit het RV, Artikel 5.6.57:
Wetstekst
d. Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van twee richtingaanwijzers aan de voorzijde twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten;- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
In het RVV 1990, artikel 17, staat: In de Regeling voertuigen, artikel 1 staat: Als jij besluit richtingaanwijzers te gebruiken, dan moeten alle weggebruikers kunnen zien dat je van richting wilt veranderen, Je ontkomt er dus niet aan dat je dan ook aan de voorzijde richtingaanwijzers moet hebben. En met moet bedoel ik niet de inrichting, maar het gedrag.
Piet
Wetstekst
Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm gevenWetstekst
richtingaanwijzer: licht dat is bestemd om andere weggebruikers kenbaar te maken dat de bestuurder het voornemen heeft naar links of naar rechts van richting te veranderen;Piet
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
Dus, is de conclusie dat het mag als je ook tegelijkertijd, je arm uit steekt in de richting waar je van plan bent om heen te gaan; als de richtingaanwijzer van voren niet zichtbaar is......
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Het is juridisch geneuzel, vergeef mij het woord, maar ik weet niet, of dat zo mag. Immers in art 17 RVV staat dat je richting aan moet geven met de richtingaanwijzer of met de arm. Dus niet samen.
Piet
Piet
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
Ik bedoel het niet als geneuzel, dus sorry daarvoor.
Het is natuurlijk ook onzinnig om een helm met richtingaanwijzers aan te schaffen en vervolgens je arm wél te moeten uitsteken.
Maar soms kom je wel meer dingen tegen die juridisch gezien wel zo mogen, vandaar mijn opmerking.
Het is natuurlijk ook onzinnig om een helm met richtingaanwijzers aan te schaffen en vervolgens je arm wél te moeten uitsteken.
Maar soms kom je wel meer dingen tegen die juridisch gezien wel zo mogen, vandaar mijn opmerking.
Off Topic
Zo vind ik het nog steeds krom dat je wettelijk gezien géén gevarendriehoek bij je hoeft te hebben (vraag bij het CBR) als in een auto rijdt, maar die wél moet kunnen plaatsen!
-
Gast123Andre
- Infopolitie Gast
samenvattend:
verlichting op hoofd/helm mag nooit
vervanging voor koplamp moet op borst en continu licht
vervanging voor achterlicht moet op rug en continu licht
richtingaanwijzer mag op fiets, voor en/of achterkant
indien enkel voor of achterkant richtingaanwijzer op fiets dan is handsignaal verplicht maar dit mag dus niet
Vervolgvraag: mag je buiten de fabrikant (dus zomder homoligatie van de Speed Pedelec) richtingaanwijzers monteren
verlichting op hoofd/helm mag nooit
vervanging voor koplamp moet op borst en continu licht
vervanging voor achterlicht moet op rug en continu licht
richtingaanwijzer mag op fiets, voor en/of achterkant
indien enkel voor of achterkant richtingaanwijzer op fiets dan is handsignaal verplicht maar dit mag dus niet
Vervolgvraag: mag je buiten de fabrikant (dus zomder homoligatie van de Speed Pedelec) richtingaanwijzers monteren
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Deze samenvatting is niet juist. Een speed pedelec is geen fiets, maar een bromfiets. Daarbij mag verlichting niet op borst of rug van de bestuurder. Hierboven hebben wij het ook nooit over een fiets gehad.
Piet
Piet
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
En om het nog even duidelijk te maken aan de hand van de wetstekst:
Uit Art. 1 RVV:
De vervolgvraag over de richtingaanwijzers was al beantwoord, zie de regeling Voertuigen:
De vragen zijn beantwoord, waarmee dit topic naar het archief kan.
Uit Art. 1 RVV: