Vraag over politie en gedrag bij bekeuring

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
KennelijkEenKinkel
Infopolitie Gast

Vraag over politie en gedrag bij bekeuring

Bericht door KennelijkEenKinkel »

Hallo,

Gisteren kreeg ik een boete voor het fietsen met mijn telefoon in de hand. Ik weet dat het niet mag, maar ik was op een fietspad dat met berm afgescheiden was van de weg, en er waren ongeveer een kilometer lang geen zijwegen. Ik dacht dat het wel even zou kunnen. Uiteindelijk had ik mijn telefoon alweer opgeborgen, maar kort daarna kwam een agent met de auto over de berm af gereden en gaf mij een bekeuring.

De agent zei niet veel meer dan dat ik een boete kreeg voor het vasthouden van mijn telefoon en eiste mijn identiteitsbewijs. Ik gaf mijn rijbewijs en wachtte rustig terwijl hij zijn administratie deed.

Na zo'n 10-15 minuten kreeg ik mijn rijbewijs weer terug, maar toen ik het wilde aannemen, merkte ik dat de agent het met zijn duim stevig vasthield. Hij zei: "En wat zeggen we dan?" Ik vroeg "Pardon?", waarop hij antwoordde: "Kinderen die goed opgevoed zijn, zeggen dankjewel als ze iets krijgen." (voor de duidelijkheid, ik ben 52 jaar oud). De agent bleef mijn rijbewijs vasthouden, dus ik zei: "Nou, dankjewel… mag ik mijn rijbewijs nu terug, dan kunnen we allebei gaan?" Hij hield het nog steeds vast en zei: "Dat kan beter…"

Op dat moment zei ik: "Nou, meneer de brigadier, dankjewel voor uw tijd en bekeuring, maar mag ik alstublieft mijn rijbewijs terug?" Hij antwoordde met "Dat lijkt er meer op, kinkel," en wierp mijn rijbewijs op de grond voordat hij wegging.

Mijn vraag is nu: had ik voet bij stuk moeten houden en geweigerd om 'dankjewel' te zeggen voor een bekeuring, of stond de agent in zijn recht?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Vraag over politie en gedrag bij bekeuring

Bericht door zijlvaart67 »

Ik ga er vanuit dat u 'normaal' (met Nederlandse waarden en normen) bent opgevoed; wat vindt u zelf van dit gedrag?

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Bericht door SWAT »

Zo wordt het ons inderdaad aangeleerd op de Politieacademie. Precies volgens het boekje gehandeld dus.

Ik denk dat u niet het hele verhaal heeft verteld.
Stay safe out there.
KennelijkEnKinkel
Infopolitie Gast

Bericht door KennelijkEnKinkel »

zijlvaart67 schreef: 19 okt 2025, 22:09 Ik ga er vanuit dat u 'normaal' (met Nederlandse waarden en normen) bent opgevoed; wat vindt u zelf van dit gedrag?
Ik kom niet uit Nederland, maar uit Somalië. Bij ons thuis heb ik altijd geleerd om dankuwel te zeggen als ik iets krijg, maar ik was niet echt heel blij met bekeuring.

In Somalië zou ik heel voorzichtig zijn met politie, dat zijn niet altijd goede mensen.

Maar u vind dus dat ik wel dankjewel moet zeggen?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door Frans »

Wij hebben ervaring met mensen die een bekeuring krijgen en we hebben ervaring met de bekeuring schrijven zelf.

Nu is er al een wereld van verschil tussen de beleving van de agent en van degene die bekeurt wordt als je het achteraf vraagt. Ik weet 100% zeker dat die agent niet
Na zo'n 10-15 minuten kreeg ik mijn rijbewijs weer terug
bijna een kwartier met dat bonnetje is bezig geweest, dus ik denk ook dat ermaar een deel van het verhaal verteld wordt.

WAAR speelde het verhaal zich af, kan heel erg van belang zijn bijvoorbeeld.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Bericht door ThunderSTreak »

Ook in Somalië is het niet handig om dingen te doen die bij wet verboden zijn. U gaat de fout in waar u zegt, terwijl u kennelijk weet dat mobiel bellen als bestuurder verboden is, u dacht dat het wel even kon. Niet dus!!

Verder deel ik de mening dat we niet het hele verhaal kennen. Einde discussie wat mij betreft.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door Hilde »

Sorry hoor, maar hier wil ik toch wel even op reageren.
Ja, natuurlijk moet je dankjewel zeggen, maar, kom op zeg, als de betreffende agent echt dat gezegd heeft, zou ik serieus geen woord meer zeggen tegen hem.
Ja, de burger moet normaal gedrag laten zien, maar het gedrag van de betreffende collega is, als dat zo ging, ver buiten peil.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Bericht door SWAT »

Als u i meent niet respectvol behandeld te zijn kunt u daarover een klacht indienen. Aangezien err een bekeuring is uitgeschreven is de betrokken collega prima te achterhalen en kan ook hii zijn visie geven bij de klacht afhandeling.
Uw Nederlands is prima dus het formuleren van de klacht moet ook lukken.
Kijk op politie.nl hoe en waar u kunt klagen.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door Frans »

Hilde schreef: 20 okt 2025, 12:59 Sorry hoor, maar hier wil ik toch wel even op reageren.
Ja, natuurlijk moet je dankjewel zeggen, maar, kom op zeg, als de betreffende agent echt dat gezegd heeft, zou ik serieus geen woord meer zeggen tegen hem.
Ja, de burger moet normaal gedrag laten zien, maar het gedrag van de betreffende collega is, als dat zo ging, ver buiten peil.
Helemaal eens Hilde. Maar wanneer heb jij voor het laatste meegemaakt dat een brigadier, (hij noemt 'm kinkel dus ik schat de leeftijd van ons) een bonnetje heeft geschreven en daar een kwartier over heeft gedaan?

Dan vraag ik me dus 2 dingen af: Is dit het hele verhaal en wat is er gebeurt en wat heeft TS beleefd? Is het bonnetje geschreven in 3 minuten en leken het er wel 15,was de brigadier gewoon brigadier (en een uniform kan al snel autoritair overkomen) en dan klinkt letterlijk elk woord uit d emaat als "kleinerend" en stel je even voor: dit hele verhaal speelt zich af voor de poort van een AZC waar 44 somaliërs zich tegen de zaak aan lopen bemoeien en TS loopt de hele boel ook nog eens flink op te jutten (ik noem gewoon eens een scenario), dan kan ik me voorstellen dat deze agent zijn handen vol heeft aan dat "muldertje", er zelfs nog wel een achtergrondje bij vraagt en aan het einde niet op een al te plezierige manier afscheid neemt.

Ik kan me OOK voorstellen dat dit detail door TS niet genoemd wordt...

...zomaar, ter overdenking.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

Op die manier kun je elk gedrag van elke agent goedpraten. We kennen het verhaal niet en een spannende achtergrond verzinnen kunnen we allemaal wel zelf.
Laten we gewoon bij de vraag van TS blijven, beantwoorden en TS de ruimte om te reageren zonder er van alles bij te verzinnen. Reageert ie, dan kan hij de rest van het verhaal aanvullen en reageert ie niet meer dan kan het topic op slot zonder alle overbodige ballast.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door Frans »

Klopt ron, dat was de reden waarom ik vroeg naar het hele verhaal en de beleving erbij.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door Hilde »

Ik heb serieus nog nooit een agent (of wat voor beroep dan ook) iemand "kinkel" horen roepen, (ja, vroeger bij Swiebertje 🤣) dus zal niet bij mij in de buurt zijn.

Maar of er nou 3 minuten, 15 minuten voor een bon wordt uitgetrokken, of er 1 of 150 Somaliërs zijn, dat doet allemaal niet ter zake.
Dit gaat gewoon nergens over.
(Normaals, als de agent dat gezegd en gedaan heeft).
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
KennelijkEenKinkel
Infopolitie Gast

Bericht door KennelijkEenKinkel »

SWAT schreef: 20 okt 2025, 00:46 Ik denk dat u niet het hele verhaal heeft verteld.
Ik weet niet zo goed wat u wilt horen. Ik beken dat ik bij de tweede keer gedwongen dankjewel zeggen ik voor ik er erg in had met mijn ogen kort heb gerold van irritatie (niet heel beleefd maar het overkwam me voor ik mij weer kon beheersen). Bovendien zei mijn vrouw bij thuiskomst dat ik in mijn gezicht rood aangelopen was, dus het kan goed dat dat bij het bekeuren ook al zichtbaar was. Maar ik heb niets brutaals gezegd en behalve het eenmaal kort rollen met mijn ogen ook niets brutaals gedaan.
Frans schreef: 20 okt 2025, 09:35 Ik weet 100% zeker dat die agent niet
Na zo'n 10-15 minuten kreeg ik mijn rijbewijs weer terug
bijna een kwartier met dat bonnetje is bezig geweest, dus ik denk ook dat ermaar een deel van het verhaal verteld wordt.
De agent heeft verder niets gezegd terwijl hij met zijn telefoon bezig was. Misschien dat de geldigheid van mijn verblijfstatus is gecontroleerd.

Ik ben in het verleden één keer aangehouden op verdenking van winkeldiefstal, maar na bekijken van videos is dat geseponeerd omdat op de video duidelijk was dat ik niets had gedaan. En ik ben op hey AZC twee keer gehoord als getuige van vechtpartijen op het AZC. Misschien is dat ook bekeken, maar nogmaals ik weet het niet.

Ik schat dat het schrijven van de bekeuring tussen de 10 minuten en 15 minuten heeft gekost, omdat ik mijn telefoon op de fiets pakte om een binnenkomend WhatsApp bericht te lezen. Na de bekeuring heb ik gewacht tot de agent was weggereden en ben ik van mijn fiets afgestapt en heb ik mijn vrouw gebeld. Volgens mijn telefoon zat er 17 minuten tussen het lezen van het WhatsApp bericht en het bellen van mijn vrouw. Daarom denk ik dat het schrijven van de bekeuring tussen de 10 en 15 minuten duurde.
Frans schreef: 20 okt 2025, 09:35 WAAR speelde het verhaal zich af, kan heel erg van belang zijn bijvoorbeeld.
Het speelde zich af op een fietspad naast een doorgaande weg buiten de bebouwde kom, tussen twee dorpjes in Drenthe. Het was niet bij een AZC en er waren, behalve voorbij zoevende auto's, geen andere mensen bij aanwezig. Het gebeurde laat in de middag.
ThunderSTreak schreef: 20 okt 2025, 10:48 U gaat de fout in waar u zegt, terwijl u kennelijk weet dat mobiel bellen als bestuurder verboden is, u dacht dat het wel even kon. Niet dus!!
Ik weet dat ik fout zat en ik klaag datum ook niet over de bekeuring, ook al is het wel veel geld voor mij. Ik had overigens niet gebeld maar een WhatsApp bericht gelezen, maar ik weet dat dat mag natuurlijk net zo min is toegestaan.
SWAT schreef: 20 okt 2025, 13:01 Als u i meent niet respectvol behandeld te zijn kunt u daarover een klacht indienen.
Ik ben bang dat dat straks wordt meegewogen bij beoordeling voor het verlengen mijn verblijfsvergunning. Ik mag van de IND niet in aanraking komen met justitie. Dat is met de verdenking van winkeldiefstal al een keer gebeurd, en met deze bekeuring nu een tweede keer, dus ik ben bang dat het niet slim is om een derde keer met justitie in aanraking te komen door een klacht in te dienen.
SWAT schreef: 20 okt 2025, 13:01 Uw Nederlands is prima dus het formuleren van de klacht moet ook lukken.
Dank, mijn Nederlands is helaas nog niet zo goed, maar ChatGPT helpt me erbij. En kennelijk gaat dat goed :-)

Wat ik na uw antwoorden nog steeds niet zo goed begrijp en wat ik hoopte te leren is wat ik mag/kan doen als de agent weer tref? Het internet en ChatGPT zijn daar niet zo duidelijk in. Zou ik de volgende keer deze agent mogen weigeren om een tweede keer dankjewel te zeggen? Krijg ik dan uiteindelijk toch mijn rijbewijs terug? Of moet ik dan mijn rijbewijs terugvragen bij officier van justitie? Of riskeer ik als ik weiger extra straf voor het niet voldoen aan een ambtelijk bevel?
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

U bent niet verplicht om dankjewel te zeggen en al zeker niet voor het krijgen van een bekeuring. De agent moet nadat hij uw gegevens heeft gecontroleerd en uw identiteit heeft vastgesteld gewoon uw rijbewijs terug te geven en u riskeert geen extra straf. Een agent kan daar geen extra bekeuring voor geven.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Met de goede reactie van "kennelijkEenkinkel" en het laatste antwoord lijkt mij alles duidelijk. Het is tijd voor een slotje.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten