ongebruikte persoonsgebonden invalide parkeerplek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Arnoldpatee
Infopolitie Gast

ongebruikte persoonsgebonden invalide parkeerplek

Ongelezen bericht door Arnoldpatee »

Hallo,

Ik woon nu een jaartje op een nieuw adres en voor mijn deur is een persoonsgebonden invalide parkeerplek van mijn buurvrouw. Het dingetje is dat ze deze niet gebruikt, in het afgelopen half jaar heb ik haar auto daar maximaal 1 week zien staan. Het gekke is dat ze heel geheimzinnig doet en ze een stuk loopt ter voet om in een andere auto zo'n 3 straten verderop in te stappen, wat naar mij inziens een beetje wrok geeft, omdat ik het idee heb dat ze de invalide auto uitleent aan andere mensen.

Ik vroeg mij af wat ik hier mee moet doen?

Groetjes, Arnold
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: ongebruikte persoonsgebonden invalide parkeerplek

Ongelezen bericht door Frans »

Een "auto" is niet invalide, een GPK (gehandicapten parkeer kaart) maakt dat je met een auto voordeel kunt hebben op een invaliden parkeerplaats, met uitzondering dus van die kentekengebonden plaats.

Uitlenen heeft dus niet zoveel zin, een ander heeft er dan geen voordeel van, ze zou dan haar kaart uit moeten lenen want voor het parkeren op haar eigen plaats heeft ze de GPK niet nodig.

Je komt daarnaast alleen in aanmerking voor zo'n plaats als je in het bezit bent van een (bestuurders) 5 jaar geldige GPK, dus gekeurd bent door een arts, ergo, mevrouw voldoet aan de eisen die staan voor toekenning van die kaart. Dat ze volgens jou dan 3 straten verderop kan lopen zegt niets, er zijn andere eisen waardoor mensen een kaart kunnen krijgen en 3 straten kunnen lopen (niet snel, kan wel)

Als je wil laten controleren of alles klopt kun je het besre een melding maken bij de gemeente maar die zal je waarschijnlijk verwijzen naar de afgegeven vergunningen, ook zij zijn geen arts.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: ongebruikte persoonsgebonden invalide parkeerplek

Ongelezen bericht door SWAT »

De persoons gebonden ghp plek mag alleen gebruikt worden door het voertuig met het kenteken dat op het onderbord staat vermeld. Er is geen regel die bepaalt dat het betreffende voertuig alleen door de gehandicapte zelf mag worden gebruikt. Zelfs als de gehandicapte de betreffende auto nauwelijks gebruikt is dit geen reden om de parkeerplek op te heffen.
Alleen als de betreffende parkeerplek niet wordt gebruikt dus altijd leeg staat, is er grond om te klagen bij de gemeente.
Stay safe out there.
Gesloten