Files ontwijken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sandervp
Infopolitie Gast

Files ontwijken

Ongelezen bericht door Sandervp »

Als vrachtwagenchauffeur rij ik dagelijks, tijdens begin middagspits/ middagspits, over de A2 van Utrecht richting Maastricht. Een werkdag zonder file is hier een unicum, zeker bij knooppunt Deil kan het een ramp zijn.

Nu zie ik bijna dagelijks automobilisten de afrit pakken, onderaan de afrit een rondje over de rotonde maken, en vervolgens een paar 100m verder weer invoegen. Staan we echt stil dan zal zijn filetijd misschien wel iets afgenomen zijn, maar rijden we stapvoets dan heeft hij misschien 5 auto's gewonnen.

Komen we bij afslag Geldermalsen (N327) dan rijden de nodige wagens op de meest rechter rijbaan. Waarom? De A2 gaat van 4 naar 5 banen echter zijn de 2 rechterrijbanen afritten naar de A15. Dus even nog vol gas geven en, bijna op het eind, weer snel tussen mij en medevrachtwagenchauffeurs, invoegen.
Ben je onder de A15 door, dan volgt de toerit van de A15 welke ook weer verandert in de afrit naar Waardenburg. Ook hier nemen veel automobilisten de afrit en, ruim 1km verder, voegen ze weer in. Ook weer snel en gevaarlijk.

Als je op de A2 maar 50km/u mag rijden, dan mag je op deze in-/uitvoegstrook meestal 70km/u maar snelheden van >100km/u worden hier, verwacht ik, meer bereikt.

Ook het meenemen van parkeerplaatsen/ tankstations vormt geen probleem voor automobilisten. Als ze maar 5 minuten eerder op hun eindbestemming zijn.

- Het daadwerkelijk nemen van een afrit om vervolgens weer terug de snelweg op te rijden en gebruik te maken van de gehele invoegstrook, zie ik niet als verkeersovertreding. Je kunt tenslotte ook verkeerd rijden.
- Evenals het meenemen van een tankstation. Zie je dat het druk is en je weet dat er over x km nog een tankstation is dat je nog kunt bereiken, dan rij je maar verder en voeg je ook hier pas aan het eind van de invoegstrook in.
Beide wel met de maximale snelheid die er op dat moment/ die locatie geldt

- Het onnodig nemen van een invoegstrook (A15) die vervolgens verandert in een uitvoegstrook en op het eind weer in te voegen zie ik wel als verkeersovertreding. Ondanks dat je hier ook kunt zeggen "ik dacht dat ik deze afrit moest pakken en maakte gebruik van heel de in-/ uitvoegstrook". Maar, als zij zich hier ook aan de maximale snelheid houdt en rustig invoegt, kunnen zij hier dan een boete voor krijgen?

Uiteraard zie ik volop gas geven op de A2 op de 2 afritten naar de N327 wel als overtreding. Maar als zij zich ook hier, op de linkerbaan van deze 2 afritstroken, aan de maximale snelheid houden en pas op een later moment invoegen op de A2, is dit dan een overtreding?

Vanwege de trage acceleratie van mijn vrachtwagen, zeker bij een volle vracht, win ik er compleet niets mee, maar ik begrijp dat automobilisten er, ook als zij zich wel aan de maximale snelheid houden die op dat moment geldt, toch de nodige tijd mee kunnen winnen.

Maar indien zij zich aan de snelheid houden en alle afritten/ parkeerplaatsen/ in- of uitvoegstroken zoals ik omschrijf meepakken om tijd te winnen, wat is dan wel of niet strafbaar voor hun?

Bedankt voor jullie feedback.
Sander
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Files ontwijken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Beste Sander,
Heel veel dingen die je noemt zijn idd niet strafbaar, het nemen van de uitrijstrook, beneden keren en de toerit weer oprijden, etc...

Één ding vond de overheid kennelijk zo hinderlijk dat dit later wel is toegevoegd aan de strafbare feiten (zoals je zelf ook al aangeeft):

Wetstekst

Artikel 78 RVV
1 Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.

2 Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Oftewel; rijd je op de hoofdrijbaan, pak je de uitrijstrook, dan mag je zodra je over de pijlen op de weg rijdt, niet meer terug de hoofdrijbaan op.
Dit betekent niet dat iemand die de snelweg oprijdt bij een gecombineerde in- en uitvoegstrook dat niet mag! Dit geldt alleen voor iemand die al op de snelweg zelf rijdt en dit dus puur doet om te smokkelen.

Niet zo heel moeilijk om te constateren maar dan moet er wel politie zijn...en daar schort 't op snelwegen behoorlijk aan..

Komen we bij afslag Geldermalsen (N327) dan rijden de nodige wagens op de meest rechter rijbaan. Waarom? De A2 gaat van 4 naar 5 banen echter zijn de 2 rechterrijbanen afritten naar de A15. Dus even nog vol gas geven en, bijna op het eind, weer snel tussen mij en medevrachtwagenchauffeurs, invoegen.
Je voorbeeld van de A2 is me niet helemaal duidelijk maar gezien bovenstaande juridische tekst zou eea niet strafbaar zijn.
Laat invoegen is in de basis gewoon toegestaan.
Uiteraard bestaat overal weer een uitzondering voor; als het verkeer op de uitrijstroken 100 km/h rijdt en iemand gaat daar stilstaan om toch nog even in te voegen in de file, dan vind ik dat je bewust(!) gevaar veroorzaakt en dat lijkt mij strafbaar.
Maar eerlijk is eerlijk; dan zoek ik wel de randen van de wetgeving op..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Vandaag een dagje "Rondje Nederland" gehad op plaatsen die mij letterlijk volstrekt onbekend zijn en jawel, google maps biedt uitkomst, A27, A2, A1, A50, ik heb ze allemaal gezien. Daarnaast ook veel files en echt 40% bestuurders die hun rijbewijs per direct moeten inleveren (waarvan de helft met een werkbusje, maar goed, persoonlijle mening)

Opvallend is dus dat Maps sibds kort daadwerkelijk aangeeft dat er een aanrijding is geweest en dat je bij de bilt afrit 30 moet nemen.... en Frans volgt braaf die instructie. Onderaan aangekomen is de instructie, sla rechtsaf (je mag daar enkel links) en voeg in naar de oprit... enz.... om zo een deel van de file te ontwijken. Dit was tot op heden niet zo en het is mij ook nog niet eerder opgevallen, vandaag meerdere malen voorgekomen. Het coordeel van de Bilt is het meest sprekend omdat Google je daar iets laat doen wat daadwerkelijk niet is toegestaan
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het valt mij idd ook op dat navigatiesystemen (ik rijd met Waze) zich idd niet schamen om allerlei sluiproutes aan te wijzen; 'neem de afslag en daarna de toerit, neem de parallelbaan' (vind ik geen probleem), maar 'bijzonder' is 't wel.

Aan de andere kant; wat niet verboden is, is toegestaan. Ik heb Waze nog niet op strafbare aanwijzingen betrapt..maar 't blijft 'minder netjes', is dat een goede omschrijving?

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Nou Koen, bij De Bilt staat er een D5links, en google zegt echt dat je daar meteen rechtsaf moet slaan om weer de snelweg op te gaan, klein dingetje maar het is wel een begin. In dit geval komt die linksaf niet in de knel met de verkeerslichten, de rest is rood, maar er zijn situaties genoeg denkbaar andersom waar je zomaar.vreemde situaties krijgt waar jan met de pet google maps volgt, het bord niet eens ziet en dwars voor een 80 km/h rijdende rijstrook terecjt komt, de ramp is niet te overzien.

En dan is er bij Google Inc. Hoofdkwartier ineens niemand thuis denk ik...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
R van O
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R van O »

Waarom zou google thuis moeten zijn? je maakt gebruik van een service met voorwaarden voor dat gebruik. De kleine lettertjes dus..

Werkelijke omstandigheden; eigen risico. Als u de kaartgegevens, verkeersinformatie, routebeschrijvingen en andere content van Google Maps/Google Earth gebruikt, is het mogelijk dat de werkelijke omstandigheden verschillen van de kaartresultaten en content. Vertrouw daarom op uw eigen beoordelingsvermogen en gebruik Google Maps/Google Earth op eigen risico. U bent te allen tijde verantwoordelijk voor uw gedrag en de gevolgen daarvan.

De verantwoordelijkheid hoe zaken te gebruiken ligt bij het individu. Want wie is bij afslag 30 bij de Bilt nu fout. De persoon die Maps volgt (let op want grote kans dat van rechts komend verkeer wel rechtsaf de toerit op mag tegelijkertijd met waar je zelf dan voorsorteert voor linksaf en recht(af)door wil.) Maps vanwege de hun (mis)leidende aanwijzingen, de bestuurder vanwege 'gevaarlijk rijgedrag' bv blokkeren kruising en een EMG eraan vast. Of de wegbeheerder vanwege onduidelijk situatie of ontbreken van extra bord voor het volgen van een verplichte rijrichting. Vervang de D2L voor een D5L.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Gesloten