Ik rijd bij mijn huis vandaan. Het is, naar mijn huis toe, een doodlopend weggetje. Ik stop voor de kruising. Ik wil de straat die voor ons huis langs gaat, oprijden door rechts af te slaan.
Van links komt er niets aan en ik zal de weg oprijden. Nog geen meter de straat opgereden of er komt iemand van de andere kant mij tegemoet rijden op mijn weghelft. Hij haalt in en rijdt met een enorme snelheid. Hij komt van de rotonde die ongeveer 50 meter verderop ligt. Het gaat net goed. Ben ik fout?
Bijna frontale botsing
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Re: Bijna frontale botsing
Euhm, in de basis wel, dat komt door onderstaand artikel:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Of er ook sprake is van enige (mede)schuld van de ander (door te hoge snelheid oid) is niet op voorhand te voorspellen, dat verschil echt per casus.
Hoe dan ook; van u wordt wel verwacht dat u iedereen voor laat gaan, ook mensen die op een gevaarlijk punt aan 't inhalen zijn..
Wetstekst
Artikel 54 RVVBestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Hoe dan ook; van u wordt wel verwacht dat u iedereen voor laat gaan, ook mensen die op een gevaarlijk punt aan 't inhalen zijn..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Omdat het ook mogelijk is dat de weg, waaruit je komt, geen uitrit is, blijft dezelfde uitleg van toepassing. Want deze auto kwam van rechts. Het is bestuurders toegestaan om op kruispunten in te gaan halen. Jij moet alle bestuurders, die van rechts komen, voorrang verlenen. Nergens staat dat dat alleen zo is als ze rechts rijden. Nee, deze auto mag gewoon in gaan halen. Tot slot schat ik in dat de snelheid van die auto misschien wel hoog lag, maar vast niet extreem, als 50m daarvoor een rotonde was.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Gelukkig dat het een bijna-aanrijding betreft en het dus goed afgelopen is. De vraag is daarmee beantwoord.