ten onrechte beschuldigd van te hard rijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
SZ_20250920
Infopolitie Gast

ten onrechte beschuldigd van te hard rijden

Ongelezen bericht door SZ_20250920 »

Ik reed op de autoweg (limiet 80 km/u) samen met andere auto's in de rechterrij. De snelheid was ongeveer 80 km/u (het kan iets lager of hoger zijn, aangezien het verkeer dynamisch is - maar de afwijking was zeker niet meer dan 5-7 km/u).
Twee andere rijen van de autoweg (midden en links) reden duidelijk sneller, waarschijnlijk meer dan 100 km/u op de meest linkse rij. Het was spitsuur en het verkeer was erg druk.

Ik zag de agent op de motor het verkeer in de gaten houden toen ik hem passeerde en ik zag dat hij mijn auto begon te volgen richting de afrit naar de snelweg.
Ik bleef met dezelfde snelheid van ~80 km/u rijden tot de oprit van de snelweg en begon lichtjes te versnellen van 80 naar 90 km/u omdat ik de snelweg opreed.
Bij de oprit werd ik ingehaald door een politiemotor en de agent zette het richtingaanwijzer aan om hem te volgen. Dat deed ik tot de volgende afrit van de snelweg.

Toen we stopten, vertelde de agent me dat ik 115 km/u reed op de autoweg (35 km/u harder dan de limiet van 80 km/u). Ik maakte bezwaar en vroeg of hij bewijs had.
De agent liet me een lasergun zien met alleen de cijfers "115" op het scherm.

Ik vroeg naar bewijs of dat vanuit mijn auto was gemeten (foto's, kenteken, alles wat die 115 km/u aan mijn auto zou kunnen linken).
De agent zei dat hij daar niets van had, maar hij was er zeker van dat het vanuit mijn auto was geregistreerd. Hij zei ook dat ik een boete zou krijgen waartegen ik bezwaar kon maken en vroeg of ik nu contact wilde opnemen met een advocaat.

Ik heb een log van mijn boordcomputer dat mijn topsnelheid 93 km/u was op die rit (autoweg en snelweg) en ik geloof dat de lasergun een andere auto links in de rij heeft gemeten - die reed waarschijnlijk 115 km/u.

Ik wacht op de brief met de boete en ik ben van plan bezwaar te maken. Wat moet mijn strategie zijn om bezwaar te maken en mijn onschuld te bewijzen? Is mijn autocomputerregistratie voldoende om te bewijzen dat de agent een fout heeft gemaakt?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: ten onrechte beschuldigd van te hard rijden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Daar kan alleen een Officier van Justitie en evt later een rechter het antwoord op geven.
Breng in wat u in kunt brengen en de man/vrouw achter de groene tafel neemt over ca 2 jaar een besluit, de Officier wat eerder.

Tja, ik weet ook niet zo goed wat er verder over uw kans op een succesvol beroep te zeggen valt.
Ik heb vele verkeerszaken beoordeeld zien worden maar ik ben net zo vaak verrast over de uitkomst, zowel in positieve als negatieve zin..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Bij een radar meting op het moment dat een auto de ander passeert kan je nog wel eens discussiëren welke auto nu gemeten is.
Bij een meting met een lasergun, mits goed gericht, wordt alleen de auto die "aangeschoten" wordt met de laser gemeten
Passerende autos hebben geen effect op die meting. De verklaring van de politieambtenaar over de wijze van meten en de waarneming van het resultaat zijn het bewijs voor de vaststelling van de snelheid en de mogelijke overtreding. Dit bewijs hoeft niet verder ondersteund te worden. Dus of uw verweer voldoende is om de rechter te doen twijfelen is door ons niet te beantwoorden. Aan politie zijde is gehandeld conform de regels.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Vraag 1 van de rechter: kunt u mij de certificering van een officiële en onafhankelijke instantie van uw boordregistratiesysteem overleggen met daarbij alle certificaten dat dat systeem op geen enkele manier beïnvloedbaar is? De meter van de agent wordt jaarlijks geijkt, met certificaat...

Maar zoals collega zijlvaart zegt, er gebeuren wel vreemdere zaken in de rechtzaal.

Succes met uw bezwaar!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wij proberen middels het forum antwoord te geven over de politie en de werkzaamheden van de politie. Je moet gewoon afwachten tot de bekeuring op de mat is gevallen en de aanwijzingen die daarbij vermeld worden om bezwaar te maken, goed opvolgen. Als de zaak uiteindelijk voor de rechter komt, kun je jouw zegje doen en zal de rechter een oordeel vellen, maar over de te volgen strategie, daar houdt de politie zich niet mee bezig.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Ik ben wel nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat van uw bezwaar. Wilt u dat hier te zijner tijd laten weten? Gewoon een berichtje aan een moderator of beheerder en dan voegen wij het samen met dit bericht. Zet er even bij dat het hoort bij onderwerp ten onrechte beschuldigd van te hard rijden van 20 september 2025. Is voor ons handiger. Succes.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Frans schreef: 20 sep 2025, 22:20 Vraag 1 van de rechter: kunt u mij de certificering van een officiële en onafhankelijke instantie van uw boordregistratiesysteem overleggen met daarbij alle certificaten dat dat systeem op geen enkele manier beïnvloedbaar is? De meter van de agent wordt jaarlijks geijkt, met certificaat...

Maar zoals collega zijlvaart zegt, er gebeuren wel vreemdere zaken in de rechtzaal.

Succes met uw bezwaar!
Nog even hierop reageren: nee hoor, dat vraagt de rechter niet.
Je moet uitleggen waarom je weet dat jouw auto langzamer reed.
Kun je dat aantonen, dan kan de rechter best coulant zijn.
Spreekt zij uit ervaring.
(En niet in functie 😉)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Piet heeft hem gesloten dus ik ga niet meer uitgebreid reageren @Hilde, je had dus wél succes :-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten