Boete parkeerplek 'privetegel' openbare weg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ladb92
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Boete parkeerplek 'privetegel' openbare weg

Ongelezen bericht door ladb92 »

Ik heb een vraag over de rechten rondom parkeerplekken aan de openbare weg met 'Prive-tegel' en bord 'uitsluitend huurders en bezoekers bedrijf X'. Van het bedrijf mag ik, als direct omwonenden, parkeren op 'hun parkeerplekken' na kantooruren. De grond is eigendom van de gemeente, maar verhuurd aan het bedrijf. Volgens mij valt dit onder de noemer 'GEBRUIKSRECHT'. De parkeerplekken vallen binnen een 'betaald parkeren-zone' aan de openbare weg (vrije toegankelijk).

Nu komt het volgende:
- Ik heb toestemming (zwart op wit) van het desbetreffende bedrijf dat ik op hun plekken mag parkeren buiten kantooruren (op de parkeerplekken met 'Prive-tegel' dus).
- Kan ik een boete krijgen op deze plek (van BOA/politie) voor het parkeren van mijn auto?

Naar mijn inziens kunnen ze niet beboeten, omdat het om een 'prive-plek' gaat die toebehoort aan het bedrijf in bruikleen (verhuur) en ze 1) Niet weten welke kentekens tot die plekken zouden moeten behoren 2) Als het bedrijf schriftelijk toestemming heeft gegeven dat ik daar mag parkeren, voldoe ik naar mijn inziens aan hun gebruiksrecht en bepalen zij wie er wel/niet mogen parkeren.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten; kun je beboet worden door BOA/Politie op een parkeerplek met prive-tegel als je toestemming hebt van de 'eigenaar' (in een betaald parkeren-zone)?

:thanks:
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Boete parkeerplek 'privetegel' openbare weg

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De verkeerswetgeving kent geen handhaving op grond van tegels met de tekst 'privé' ed.
U kunt daar probleemloos en straffeloos parkeren.

Ik zou eigenlijk willen zeggen overdag ook, maar goed, die discussie wordt hier niet gevraagd.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Als het betreffende terrein zonder enige fysieke beperking door iedereen betreden kan worden mag iedereen op die plekken parkeren.
Een tegel in een voor iedereen toegankelijk parkeervak met de tekst "prive" heeft binnen het verkeersrecht geen enkele betekenis.
Er zal dan echter ook gewoon parkeerbelasting betaald moeten worden. De schriftelijke toestemming van het bedrijf geeft geen vrijstelling voor het betalen van parkeer belasting.

Een naheffingsaanslag parkeerbelasting behoort dus wel tot de mogelijkheden
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Een naheffingsaanslag parkeerbelasting behoort dus wel tot de mogelijkheden
Ik vind dit nog wel een interessante constructie van de gemeente. Je hebt een gemeentelijk parkeerterrein, verhuurt dat privaatrechtelijk aan een bedrijf en gaat er vervolgens publieksrechtelijk naheffen... bijzonder.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Als het betreffende terrein in een gebied ligt waar parkeerbelasting betaald dient te worden en dit parkeerterrein is zonder enige restrictie door iedereen te betreden, dan lijkt mij dat parkeerbelasting geheven mag worden.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Ow, eens @SWAT, maar niet als jet het als gemeente privaatrechtelijk verhuurd aan een bedrijf.

De gemeente eet dan als het ware van "2 walletjes", enerzijds de privaatrechtelijke kant waarbij ze huur vragen voor het parkeerterrein en ik neem dus even aan dat het bedrijf daarmee het betaald parkeren afkoopt en het zelf regelt, zie je vaker bij grote bedrijven. Anderzijds blijft er een betaald parkeerregeling van kracht xie parkeerbelasting oplevert. Dezelfde parkeerplaats levert per saldo de gemeente dus dibbel geld op als iemand "fout parkeert", én verhuren aan het bedrijf én een naheffingsaanslag... zoals ik al zei, een interessante constructie.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Het zou kunnen dat voertuigen van het betreffende door het huren een vrijstelling genieten voor de parkeerbelasting. Dat betekent echter niet automatisch dat derden die aldaar parkeren dan ook van die vrijstelling mogen genieten.
Het is wel weer belasting wetgeving en daar weet ik niet alle ins en outs van.
Zou leuk zijn als TS een Google maps link gaf voor de betreffende locatie.

Je kan je ook afvragen hoe het bedrijf denkt te gaan handhaven op het gebruik van die parkeerplaatsen met prive tegel.
Aldaar gratis parkeren zal erg populair zijn.
Stay safe out there.
Gesloten