Artikel 12, maar dan voor poltie onderzoek?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
art 12
Infopolitie Gast

Artikel 12, maar dan voor poltie onderzoek?

Ongelezen bericht door art 12 »

Dader is een bekende veelpleger, staat duidelijk vanuit meerdere hoeken op beeld. Toch kiest de politie deze af te wijzen wegens gebrek aan bewijs van diefstal van bankpassen/idkaart en daarna contactloos betalen maal 8. tussen 08:00-08:30 gebeurt, 10uur aangifte en half 3 al dicht wegens onvoldoende bewijs.

Hoe kan ik de politie dwingen de aangifte toch meer dan 30 seconden te bekijken? Na opnemen van de aangifte was deze binnen 2.5uur gesloten. Is artikel 12 hiervoor of een andere wet?
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Artikel 12, maar dan voor poltie onderzoek?

Ongelezen bericht door maestro »

Formeel moet je het OM eerst evrzoeken om de zaak toch te vervolgen en als daarop afwijzend wordt beslist kun je een artikel 12 procedure beginnen. Maar ook dat valt of staat bij de bewijsbaarheid van de zaak. Kortom, probeer eerst contact op te nemen met de agent die de zaak behandeld om meer duidelijkheid te krijgen over wat het bewijs probleem is. Je kunt iets nog zo zeker weten maar het moet ook wettig en overtuigend bewezen worden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Op de beelden moet wel zichtbaar zijn dat de bekende veelpleger daadwerkelijk wat wegneemt. Aanwezigheid ik de buurt van waar het feit is gepleegd is geen bewijs dat deze persoon het feit ook gepleegd heeft. Hetzelfde geldt voor de opnames. De verdachte moet dan wel in beeld staan op het moment van betalen

Hoe alleen de officier van justitie kan de politie opdracht geven alsnog onderzoek te gaan doen. Pas als de OvJ dit weigert staat de artikel 12 procedure open. De vraag is alleen of het beeld materiaal na de artikel 12 procedure nog voorhanden is.
Stay safe out there.
art12
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door art12 »

Materiaal is opgehaalt, dader staat vanuit meerdere camera's op beeld en z'n naam is door zijn rijke drugsgebruik prima te vinden voor een rechercheur die daadwerkelijk langer dan 30s van zijn tijd er aan besteed. Ik dacht te lezen dat art 12 alleen voor zaken was die al wel daadwerkelijk naar het om waren gegaan, in mijn geval is dit dus nog eens niet gedaan.

Van het jatten van de passen is geen beeld, van de 8 maal producten aanschaffen met contactloos betalen wel.

Opmerking van moderator Frans

Ik heb je andere identieke post verwijderd, we moeten ze goedkeuren dus je ziet ze niet, ze zijn er dan al wel
Gesloten